نگاهی به انفجار بیدگنه و رویدادهای پس از آن

انفجار بیدگنه انفجار بیدگَنِه رویدادی است، که در حدود ساعت ‘۱۲٫۵۰ روز ۲۱ آبان ۱۳۹۰ (۱۲ نوامبر ۲۰۱۱) در یکی از زاغه‌های مهمات سپاه پاسداران در پادگان مدرس (پادگان امیرالمؤمنین) که میان دو روستای بیدگنه و اخترآباد شهرستان ملارد (استان تهران) و در نزدیکی کوهی به نام کیکاوس واقع است، اتفاق افتاد.صدای انفجار تا کرج […]

انفجار بیدگنه

انفجار بیدگَنِه رویدادی است، که در حدود ساعت ‘۱۲٫۵۰ روز ۲۱ آبان ۱۳۹۰ (۱۲ نوامبر ۲۰۱۱) در

یکی از زاغه‌های مهمات سپاه پاسداران در پادگان مدرس (پادگان امیرالمؤمنین) که میان دو

روستای بیدگنه و اخترآباد شهرستان ملارد (استان تهران) و در نزدیکی کوهی به نام کیکاوس

واقع است، اتفاق افتاد.صدای انفجار تا کرج و شرق تهران شنیده و در نزدیکی محل حادثه باعث

شکستن شیشه‌های ساختمان‌ها شد. لرزش انفجار در بیشتر شهرهای استان‌های تهران و

البرز مانند تهران، شهریار، شهرقدس، کرج، پرندک، اشتهارد، ملارد، ماهدشت و بخش‌هایی از

ساوه در استان مرکزی احساس گردید.برخی منابع از وقوع ۲ انفجار در طی این حادثه خبر دادند.

ابتدا این اتفاق به انفجار یک جایگاه سی‌ان‌جی نسبت داده‌شده بود.ولی پس از چندی این

موضوع مورد تکذیب قرار گرفت. سپاه پاسداران اعلام کرد که انفجار در یکی از پادگانهای این

ارگان در بیدگنه اتفاق افتاده‌است.

کشته‌ها و زخمی‌ها

🔻دربارهٔ کشته‌ها و زخمی‌ها، داستان‌های گوناگونی وجود دارد. نخست سردار شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه اعلام کرد ۲۷ تن از کارکنان  رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اثر این رخداد کشته‌شدند و هم چنین۱۶ تن زخمی شده‌اند که حال برخی از آن‌ها بسیار وخیم است.

سپس وی این خبر را اشتباه خواند و شمار کشته‌ها را ۱۷ تن اعلام کرد.

برخی منابع نیز شمار کشته‌ها را تا ۴۰ تن اعلام کرده‌اند. سردار سرلشکر حسن تهرانی مقدم مسوول سازمان جهاد خودکفایی سپاه از کشته‌های این رویداد بود.

🔺پویا حاجیان مدیرکل روابط عمومی هلال احمر از فرستادن سه تیم سگ‌های زنده‌یاب همراه با تجهیزات امدادی به جایگاه انفجار در پادگان نظامی در روستای بیدگنه از توابع شهرستان ملارد دراستان تهران خبر داد.

در آخرین مستندات همانند بنر شهدا تعداد آنها به ۳۵ نفر رسید.

ادعای نقش اسرائیل

🔺مجله تایم به نقل از یک «مقام اطلاعاتی غربی» نوشت که این انفجار کار موساد بوده است. این مقام اسرائیلی در گفتگو با تایم تاکید کرده است که اقدامات خرابکارانه دیگری برای ضربه زدن به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران طراحی شده و به اجرا درخواهند آمد.

🔻برخی رسانه‌های اسرائیلی نیز این انفجار را ناشی از خرابکاری دانسته و مدعی شدند که اسرائیل در آن دست داشته است. روزنامه دیلی تلگراف نیز به نقل از وبلاگ نویسی که با محافل امنیتی اسرائیل ارتباط دارد نوشته است موساد با همکاری «مجاهدین خلق» این عملیات را اجرا کرده است؛ و همچنین به انفجار سال قبل در پادگان امام علی خرم‌آباد اشاره کرده:

«یک سال پیش نیز انفجاری در محل نگهداری موشک‌های دوربرد شهاب ۳ روی داد که ۱۸ نفر در آن حادثه کشته شدند. جمهوری اسلامی در آن زمان نیز علت این رویداد را وقوع آتش‌سوزی در انبار مهمات این پادگان اعلام کرد.»

واکنش سپاه پاسداران

🔻اسماعیل کوثری نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی انفجار پادگان نظامی در روستای بیدگنه در نشست ۲۲ آبان ۱۳۹۰ این کمیسیون خبر داد و گفت: «برخی شایعات درباره خرابکاری در این حادثه منتفی است و چنین خبری صحت ندارد و تکذیب می‌شود.

 

Visits: 281