چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی ؟!

چهارشنبه سوری یا  چهارشنبه سوزی ؟! سحر حسن دوست سرپرست واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری­های شهرستان شهریار     چهارشنبه سوری یکی از سنت­های قدیمی ما ایرانیان است که در زمان­های گذشته در حد یک آتش­ بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده و در یک ساعت معین اجرا می­گردید و هدف نهایی […]

چهارشنبه سوری یا  چهارشنبه سوزی ؟!

سحر حسن دوست

سرپرست واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری­های شهرستان شهریار

 

 

چهارشنبه سوری یکی از سنت­های قدیمی ما ایرانیان است که در زمان­های گذشته در حد یک آتش­ بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده و در یک ساعت معین اجرا می­گردید و هدف نهایی آن پاک­سازی محیط زندگی و برطرف نمودن کدورت­های مابین اقوام بود تا به هنگام فرارسیدن عید نوروز با دلی پاک و به دور از هر گونه کینه توزی و خصومت، شروع سال جدید را جشن بگیرند.

متاسفانه در سال های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب، رنگی دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی­های خطرناک با مواد منفجره و محترقه گردیده است. آتش زدن بوته­های خشک وپریدن از روی آتش به تجمع جوانان در خیابان­ها، آتش زدن فشفشه، پرتاب سیگارت و ترقه تبدیل شده است که می­تواند خطرات متعددی را برای بسیاری از هموطنان عزیزمان به دنبال داشته باشد. هر سال مواد محترقه­ای وارد بازار می­شوند که قدرت انفجار آن ها بیشتر از قبل بوده و در بسیاری از مواقع جهت افزایش قدرت انفجار در داخل آن­ها از خرده شیشه استفاده می­شود که در زمان انفجار علاوه بر تولید صداهای بسیار گوش­خراش و آزار دهنده ، آسیب­های جدی به چشم و سایر نقاط بدن وارد می­کنند.

هر گونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل­انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می­تواند زیان­های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد. خانواده می­توانند نقش مهمی را در پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال ایفاء ­کنند، ممکن است موضوع ایمنی و پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال، در بدو امر برای گروه سنی نوجوان و جوان جالب نباشد، چرا که علی رغم همه خطراتی که متوجه آنان است بازی با آتش برای بسیاری از افراد این گروه سنی جذاب و هیجان انگیز است و این موضوع نقش خانواده ها، آموزش و پرورش، اصحاب رسانه­ و سایر گروه­های آموزشی را بسیار مهم و حساس خواهد نمود.

لازم است خانواده­ها در شادی فرزاندانشان مشارکت کنند و در تهیه وسایل آتش بازی بی­خطر آن ها را همراهی نمایند. هیچ کس نباید اجازه بدهد به بهانه حمایت از استقلال فرزندش،  او به آماده سازی و ساخت وسایل آتش زای دستی اقدام کند و یا حجم زیادی از این مواد محترقه را نگهداری کند. حتی الامکان سعی کنید از محل­های تعیین شده توسط شهرداری­های شهرستان شهریار برای روشن کردن آتش استفاده کنید. قبل از برپایی آتش در داخل یا خارج از ساختمان مطمئن شوید کپسول آتش نشانی پر، جعبه کمک های اولیه و افرادی که طریقه استفاده از آن ها را می دانند در دسترس هستند. مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار افراد باشید و در صورت لزوم مراتب را به واحد های گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید. از سوزاندن وسایل یا مواد غیرمتعارف مانند لاستیک و آمپول و استفاده از مواد آتش زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن جدا خودداری نمایید. از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست­های برق یا ایستگاه­های تقلیل فشارگاز و پارکینگ­های عمومی خودداری کنید.  از برپایی آتش های حجیم و غیرقابل مهار خودداری نمایید.

با رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان ها که موجب آسیب رساندن و بد منظر کردن سیمای شهر می­گردد جدا خودداری کنید. مواد محترقه را هرگز به سمت افراد پرتاب نکنید این کار شوخی بسیار خطرناکی است که ممکن است شما را یک عمر پشیمان کند. هیچگاه مواد محترقه را در ظروف شیشه ای که امکان پرتاب شدن ذرات تیز آن در صورت ترکیدن وجود دارد قرار ندهید. از پرت کردن اسپری، حشره­کش، کپسول گاز خانگی و … در آتش اجتناب نمایید.

در انتهای کلام به خاطر بسپارید که استفاده از مواد آتش­بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست، حتی در صورتی که مراقبت کامل صورت گیرد. حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که در تهیه و ساخت مواد محترقه مشارکت دارند رخ دهد بلکه ممکن است برای کسانی که به بازی و تماشا مشغولند نیز اتفاق بیفتد. در صورت بروز هرگونه حریق و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با شماره تلفن ۱۱۵ مرکز مدیریت حوادث و فوریت­های پزشکی و ۱۲۵ سازمان آتش نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهید.

Visits: 62