هفته ملی سلامت مردان

در تقویم سلامت کشور ایران، ۱ الی ۷ اسفند ماه، هفته ملی سلامت مردان، نامگذاری شده که به منظور ایجادحساسیت به موضوع سلامت مردان برگزار می شود.

در تقویم سلامت کشور ایران، ۱ الی ۷ اسفند ماه، هفته ملی سلامت مردان، نامگذاری شده است و به منظور ایجاد حساسیت و توجه بیشتر به موضوع سلامت مردان و جلب مشارکت اجتماعی و همراهی شهروندان،  برنامه های سلامت محوری در سطح کشور و  شهرستان برگزار می شود.  


به گزارش شهریارنگار،
شعار امسال هفته ملی سلامت مردان ایران (سما)” مشارکت مردان، واکسیناسیون حداکثری(کرونا) محافظت جمعی ” تعیین شده استو روزهای این هفته به شرح زیر نام گذاری شده است:

یکشنبه ۱ اسفند : باورهای نادرست در زمینه واکسیناسیون علیه کووید ۱۹

دوشنبه ۲ اسفند : پاندمی کووید ۱۹ و سلامت روان مردان

سه شنبه ۳ اسفند : سلامت باروری مردان و جوانی جمعیت 

چهارشنبه ۴اسفند: مولفه های اجتماعی مرتبط با سلامت مردان

پنج شنبه ۵اسفند: کنترل عوامل خطر کرونا در محیط کار

جمعه ۶اسفند: سواد سلامت و نقش آن در سلامت مردان

شنبه ۷اسفند : نقش شیوه زندگی سالم در پیشگیری از سرطان های شایع مردان


در سال جاری این مناسبت در شرایطی برگزار می گردد که با تداوم همه گیری کووید ۱۹ مواجه هستیم. آمارهای احصاء و منتشر شده در کشور ما و در جهان تأیید کننده خطر مستقیم بیشتری برای سلامتی و حیات مردان در همه گیری کووید ۱۹  می باشد. از مهمترین عوامل ابتلا و همچنین افزایش شدت عوارض کووید ۱۹ در مردان که در تحقیقات و  مطالعات مختلف در نقاط مختلف دنیا مورد تاکید قرار گرفته؛ می توان به  دلایل بیولوژیکی مانند دلایل ژنتیکی، هورمونی و آنزیمها و دلایل مربوط به پروفایل اجتماعی و مسئولیت شغلی و اقتصادی مردان که عامل اصلی مواجهه بیشتر آنان با عوامل خطر می باشد  و همچنین دلایل فرهنگی از جمله باور غلط در بخشی از جمعیت مردان درخصوص قوی تر بودن مردان نسبت به زنان و در نتیجه مغفول ماندن توجه به سلامت آنها اشاره کرد که برای مثال می توان به جمعیت کمتر مردانی که در کشور ما، برای دریافت خدمات سلامت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و نسبت به انجام آزمایشات سلامت سنجی اقدام می نمایند؛ و یا پایین بودن میزان رعایت اصول بهداشتی تأیید شده مانند شستشوی مکرر دستها و استفاده از ماسک و…. اشاره نمود.

البته تمرکز برنامه ها و فعالیت های نظام سلامت بر روی پیشگیری و مراقبت از بیماری کرونا نباید موجب غفلت از سایر عوامل خطر و بیماری تهدید کننده سلامت مردان از جمله بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، فشارخون بالا، چربی خون، دیابت، شیوه زندگی نامطلوب(اضافه وزن، چاقی، فعالیت فیزیکی نامطلوب، مصرف الکل و دخانیات) گردد.

لذا با آرزوی سلامتی و تندرستی برای کلیه شهروندان عزیز شهرستان شهریار  به اطلاع می رساند خدمات ارزیابی دوره ای، ویژه مردان میانسال (۳۰تا۵۹ سال) به شرح زیر در مراکز بهداشتی شهرستان شهریار به صورت رایگان انجام می شود و گروه هدف یاد شده  با مراجعه حضوری  به پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت محل سکونت خود و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، ضمن آگاهی از وضعیت جسمی و روحی خود؛ درصورت ابتلای به هرگونه مشکل یا بیماری با  اقدام به موقع درمانی می توانند از نعمت گرانقدر سلامت خود محافظت نموده و از هزینه های بالای درمان که نتیجه بی توجهی و اطلاع نداشتن از وضعیت سلامت می باشد؛ در امان باشند.

  • تشکیل پرونده رایگان میانسالی (تن سنجی، اندازه گیری فشار خون ، تعیین میزان خطر سکته های قلبی و مغزی ، تشخیص بیماری های واگیر و غیرواگیر و …)
  • انجام رایگان آزمایش قند و چربی
  • انجام رایگان غربالگری سرطان روده (سنین ۵۰تا۵۹ سال)
  • یکبار ویزیت رایگان پزشک
  • مشاوره رایگان کارشناس تغذیه در صورت نیاز (چاقی ، لاغری ، سوء تغذیه ،برنامه غذایی دیابت و فشار خون ….)
  • مشاوره رایگان کارشناس روانشناسی در صورت نیاز (مشاوره خانواده ، رفتاری ، کودکان ، خشونت خانگی ، استرس و اضطراب … )
  • توزیع رایگان ویتامین د۳ ویژه میانسالان
  • پیگیری افراد مبتلا به فشار خون و دیابت جهت کنترل و مراقبت دوره ای

جهت مشاهده صفحه اینستاگرام ما اینجا کلیک کنید.

Views: 11