موقوفه سرلشکر خدایاری شهریار

موقوفه سرلشکر خدایاری شهریار که آن را با مزرعه‌ای ۴۲۱ هکتار می شناسند، ۲۸۰ هکتار کشاورزی در آن قرار دارد و شامل ۱۰ هکتار باغ است که با برنامه یک ساله، کاشت و برداشت هر قطعه مشخص شده است. با توجه به جایگاه کشاورزی در توسعه پایدار و وجود بسیاری از اراضی کشاورزی موقوفه در کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه […]

موقوفه سرلشکر خدایاری شهریار که آن را با مزرعه‌ای ۴۲۱ هکتار می شناسند، ۲۸۰ هکتار کشاورزی در آن قرار دارد و شامل ۱۰ هکتار باغ است که با برنامه یک ساله، کاشت و برداشت هر قطعه مشخص شده است. با توجه به جایگاه کشاورزی در توسعه پایدار و وجود بسیاری از اراضی کشاورزی موقوفه در کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه به‌عنوان یکی از نهادهای موثر و دانش‌محور در تولید بهینه محصولات کشاورزی در کشور پیشقدم شده و برنامه‌های مختلف برای سرمایه گذاری، احیا و افزایش درآمد موقوفات کشاورزی در دستور کار خود دارد.

موقوفه سرلشگر خدایاری شهریار

همزمان با هفته وقف، جمعی از چهره‌های فرهنگی، فعالان رسانه و خبرنگاران به همت سازمان اوقاف و امور خیریه به بازدید از موقوفه سرلشکر خدایاری رفتند تا از نزدیک  با روند انواع تولید محصولات در این موقوفه آشنا شوند. آنچه پیش رو دارید روایت مجمل از بازدید چند ساعته از موقوفه سرلشکر خدایاری است.

از آنجا که کشاورزی قداست خاصی در کشورمان دارد و به عنوان یکی از زیربناهای اقتصاد مقاومتی مطرح است، باید به سمت استفاده بهینه از این ظرفیت و پتانسیل پیش برویم. در این راستا با توجه به جایگاه کشاورزی در توسعه پایدار و وجود بسیاری از اراضی کشاورزی موقوفه در کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه به‌عنوان یکی از نهادهای موثر و دانش‌محور در تولید بهینه محصولات کشاورزی در کشور پیشقدم شده و برنامه‌های مختلف برای سرمایه گذاری، احیا و افزایش درآمد موقوفات کشاورزی در دستور کار خود دارد.

موقوفه سرلشکر خدایاری شهریار که آن را مزرعه ای به نام ۴۲۱ هکتار می شناسند، ۲۸۰ هکتار کشاورزی در آن قرار دارد و شامل ۱۰ هکتار باغ است که با برنامه یک ساله، کاشت و برداشت هر قطعه مشخص شده است.

در اولین بازدید به سراغ زمین‌های زراعی این موقوفه رفتیم و غلامرضا رازقی، امین موقوفه سرلشکر خدایاری درباره اقدامات صورت گرفته در مزارع این موقوفه گفت: روند کاشت و برداشت در این مزرعه پیوست دارد و جریان و تناوب کشت در قالب برنامه شناسنامه ای درج شده است. تمام فعالیت های این مرکز دارای نظم و نسق و استاندارد است. این زراعت با این نظم و یکپارچگی شاید در دنیا کمیاب باشد و همین موضوع نشان می دهد که مرحله بسترسازی، آبیاری، آنالیز خاک و رشد یکدست بوده و به همین دلیل دامداران حاضرند محصولات این مزرعه را با قیمت بالاتر بخرند چون غذای سالم به دست آنها می رسانیم.

در بخش دوم بازدید از این موقوفه به سراغ استخر پرورش ماهی رفتیم و رازقی درباره اقدامات انجام شده در این بخش اظهار کرد: در این بخش علاوه بر تولید ماهی به عنوان منبع تغذیه، از فضولات ماهی ها نیز برای غنی سازی زمین های کشاورزی استفاده می شود.

امین موقوفه سرلشکر خدایاری شهریار با تاکید بر اینکه اوقاف امروز با دقت و تعهد کار می کند و در پروژه های مختلف فقط نگاه مالی ندارد، عنوان کرد: ما در این مزرعه می‌خواهیم محصول نمونه عرضه کنیم تا دیگران از ما الگوبرداری کنند به همین دلیل تلفیقی از تجربه و علم را بکار گرفته ایم و همه کارها با برنامه ریزی پیش می رود به این صورت که اکنون که موقع برداشت محصول است در همین لحظه، کشت هم انجام می شود و از نظر زمان هیچ اتلاف وقتی وجود ندارد و حتی ۱۰ دقیقه هم زمین خالی نمی ماند و بازدهی هم بالاست. به عنوان مثال در این دوره کشت گندم از هر خوشه گندم،  ۱۰۰ عدد گندم بدست آمده است. به این ترتیب می توانیم بگوییم حرکت بسیار ارزشمند در زمینه تولید مواد غذایی شروع شده و اگر همین گونه پیش رود به خودکفایی می رسیم.

در بخش سوم بازدید به سراغ یکی دیگر از استخرهای پرورش ماهی رفتیم. نحوه قرار گرفتن این استخرها به گونه ای است که بالای هر چند قطعه زمین کشاورزی، استخری احداث شده است که ذخیره آب، تنظیم فشار آب برای آبیاری مزارع، استفاده از فضولات ماهی ها برای غنی سازی زمین و همچنین درآمدزایی از کارکردهای این استخرهاست.  

رازقی در این رابطه گفت: ۳۰ هزار بچه ماهی (تقریبا ۲۵ تن ماهی) در این استخر موجود است و سازمان اوقاف در این زمینه سیاست درآمدزایی همراه با تولید را در نظر دارد.

وی با بیان اینکه در این موقوفه ایجاد اشتغال، درآمدزایی، خودکفایی و تولید محصول با بازدهی بالا صورت گرفته، اظهار کرد: ما باید نگاهمان خلاقانه و مبتکرانه باشد. در این موقوفه از تجربه یک فرد معمولی تا اهل فن استفاده می کنیم. به عنوان مثال آبرسانی به مزارع از طریق آبخیزداری بیولوژیک با کاشت نی در پایین رودخانه فصلی انجام می شود.

درواقع اوقاف وارد فضای دیگری شده و خوب است در زمانی دیگر از سایر موقوفات نیز گزارش تهیه شود تا دیگران نیز تشویق شوند و از این اقدامات الگوبرداری کنند.

امین موقوفه سرلشکر خدایاری شهریار عنوان کرد: چهار سال قبل که مسئولیت این موقوفه به بنده سپرده شد، در ماه سه میلیون تومان درآمد داشت که اکنون چندین برابر شده است. مشابه این موقوفه، زمین‌های مشابه فراوانی در کشور داریم که باید وارد چرخه تولید شوند. پروژه ماهی در قفس نیز در هرمزگان و بوشهر شروع شده است.

وی به قدمت صدساله این موقوفه اشاره کرد و افزود: نیت واقف، درمانی بوده است و درآمد این مرکز صرف درمانگاه امیرآباد ملارد می شود.  

در بخش چهارم این بازدید به سراغ زمین های کشاورزی رفتیم که آبیاری در آنها به صورت کلاسیک و یا با روش لینیر انجام می شود.

رازقی درباره اقداماتی که در این بخش از موقوفه انجام می شود، گفت: کار کشت و کار در این زمین ها به صورت دائمی انجام می شود و اگر زمین فقیر شود در آن یونجه می‌کاریم، زیرا کاشت یونجه باعث تولید ازت در خاک می شود و زمین را قوی می کند. سیستم آبیاری هم ممکن است در جایی قطره ای و در جایی دیگر به گونه ای متفاوت باشد درکل بستگی به نوع گیاه، ابزار و نوع مدیریت دارد. سعی بر این است که در کشاورزی بیشترین بهره را از آب ببریم.  

وی عنوان کرد: در شرایط و اقلیمی قرار داریم که زمینه برای کشت ذرت، کلزا، گندم و یونجه بسیار مناسب است. باید ظرفیت سنجی کنیم و اقلیم هر منطقه را برای کشت مناسب پیدا کنیم.

Visits: 22