مهندسی فرهنگی چیست

مهندسی فرهنگی نیاز امروز شهریار   دکتر محمد پور امین مهندسی علمی، عملی است که با لحاظ کردن اندازه ها و معیارها و قوانین علوم نظری مربوطه، در بهینه سازی مواد و مصالح طبیعی و تبدیل آن به دستگاه های کاربردی می کوشد.حال اگر علمی نظری، به قوانین حاکم بر روان انسان و فرهنگ درونی […]

مهندسی فرهنگی نیاز امروز شهریار

 

دکتر محمد پور امین

مهندسی علمی، عملی است که با لحاظ کردن اندازه ها و معیارها و قوانین علوم نظری مربوطه، در بهینه سازی مواد و مصالح طبیعی و تبدیل آن به دستگاه های کاربردی می کوشد.حال اگر علمی نظری، به قوانین حاکم بر روان انسان و فرهنگ درونی او بپردازد، محتاج گروهی است که این قواعد را عملیاتی کنند تا انسان و جوامع انسانی را به نقطه مطلوب برسانند. نام این گروه، مهندسی فرهنگی است. مهندسی فرهنگی با کمی سازی اندازه ها و معیارهای فرهنگی، می کوشد تا مقوله معنوی و کیفی فرهنگ را به مقوله ای مادی و کمی و این جهانی تبدیل نموده آن را ملموس نماید. پس مهندسین فرهنگی با داشتن نگاهی جامع می کوشند به ابعاد مادی و معنوی وجود انسان توامان نگاه کنند.

 

 

 

 

 

 

خدای متعال واحد است و انسان را هم متشخص و واحد خلق نموده است.اما انسان در عین واحدیت ، متکثر بوده و دارای ابعاد متنوع مادی و معنوی است‌. فقط انسان است که می تواند این ابعاد را به یکدیگر مربوط کند و با مهندسی خود که یک امر مادی است ، فرهنگ خود را که یک امر معنوی است. مهندسی نماید. به عبارت دیگر تنها انسان می تواند مهندسی فرهنگی نماید . او اگر توانایی خود را به یکی از این دو بعد محدود نماید زیان دیده است.

 

 

 

 

 

 

هر حرکت فرهنگی و به عبارتی ایجاد هر گونه تحول در روان انسان و جامعه، برای موفقیت باید مهندسی شود. تا بتوان آنرا با شاخصه های فرهنگی دیگر مقایسه کرد. مهندسی فرهنگی یعنی نمره دهی به شاخص های فرهنگی. یعنی هر کار فرهنگی چه قدر ما را به هدف نزدیک میکند. در سال های اخیر اهمیت مهندسی کردن امور فرهنگی کشور بیشتر مشخص شد و طرحی به نام اتاف ( ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی پروژه ها) در کل کشور شکل گرفت. در زیر مقدمه ای در مورد این طرح آمده است‌‌‌‌. به امید روزی که همه پروژه های فرهنگی کشور مهندسی گردد‌.

سامانه اتاف

 

 

 

 

 

 

 

طراحی و پیاده‌سازی سامانه اتاف از سال ۱۳۹۲ شروع و تا سال ۱۳۹۴ به طول انجامید. این سامانه براساس دستور مقام معظم رهبری درخصوص قرارگرفتن مستندات تأثیرات اجتماعی و فرهنگی در برنامه توسعه پنجم، پیاده‌سازی گردیده است. این سامانه در حال حاضر در بخش‌های مختلف شهر تهران و همچنین در پروژه‌های بزرگ شهری مورداستفاده قرار می‌گیرد و از طریق وب‌سرویس‌های طراحی‌شده به سامانه‌های ثبت‌احوال کل کشور، سامانه بودجه شهرداری تهران، سامانه امور قراردادهای شهرداری تهران و سیستم احراز هویت شهرداری تهران متصل می‌باشد. از این سامانه در تابستان ۱۳۹۳ برای کلیه کلان‌شهرهای ایران رونمایی گردید که با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد. همچنین در اردیبهشت ۱۳۹۴ به‌صورت بین‌المللی و به‌عنوان اولین سامانه تولیدشده در قالب اتوماسیون جامع ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی در خاورمیانه رونمایی گردید. این سامانه دارای بخش‌های پیچیده‌ای می‌باشد که تمامی آن‌ها به‌صورت بصری قابل‌مشاهده است. بخش اصلی این سامانه سپری شدن گردش کارهای مربوط به دستورالعمل‌ها، قوانین و بخشنامه‌های اداری شهرداری تهران بزرگ است که هرساله توسط سیستم گردش کاری پویای تعبیه‌شده در سامانه هوشمند اتاف، گردش کار مجزایی به‌صورت داینامیک طراحی می‌گردد.

سامانه اتاف یکی از مهم‌ترین سامانه‌ها در حوزه مدیریت شهری و پروژه‌های کشوری می‌باشد که با توجه به تأکید وجود پیوست فرهنگی در تمامی پروژه‌های کشور در سند چشم‌انداز کشور در سطح کلان توسط مقام معظم رهبری، بیش‌ازپیش به آن نیاز خواهد بود.

 

مطالب مرتبط :

فرهنگ تماس تلفنی

تهدیدی به نام جنتلمن و بی ارزش سازی فرهنگ غنی

برنامه فرهنگ سازی ترافیکی شهریار نگار

Visits: 23