سرنخ‌های جدید در پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش

قتل داریوش مهرجویی و همسرش؛ «دو مظنون در بازداشت، دو مظنون دیگر هم بازداشت می‌شوند» ماجرای عجیب و لحظه به لحظه این اتفاق شوکه کنندعه را اینجا بخوانید داریوش مهرجویی (۱۷ آذر ۱۳۱۸ – ۲۲ مهر ۱۴۰۲) فیلم‌ساز و نویسندهٔ ایرانی بود. او یکی از فیلم‌سازان برجستهٔ ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران بود.مهرجویی علاوه بر فعالیت در سینما، به […]

قتل داریوش مهرجویی و همسرش؛ «دو مظنون در بازداشت، دو مظنون دیگر هم بازداشت می‌شوند»

ماجرای عجیب و لحظه به لحظه این اتفاق شوکه کنندعه را اینجا بخوانید

داریوش مهرجویی (۱۷ آذر ۱۳۱۸ – ۲۲ مهر ۱۴۰۲) فیلم‌ساز و نویسندهٔ ایرانی بود. او یکی از فیلم‌سازان برجستهٔ ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران بود.مهرجویی علاوه بر فعالیت در سینما، به نوشتن رمان و ترجمه نیز می‌پرداخت. در ۱۳۹۳ از سوی سفیر فرانسه جایزهٔ شوالیه ادب و هنر فرانسه به او اهدا شد. او فارغ‌التحصیل رشتهٔ فلسفه از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) آمریکا بود.

مهرجویی با ساختِ فیلم گاو (۱۳۴۸) نگاه‌ها را متوجه سینمای ایران کرد و به موج نوی سینمای ایران شکل داد. پس از انقلاب ۱۳۵۷، او مدتی از ایران مهاجرت کرد، اما چند سال بعد به کشور بازگشت و به فیلم‌سازی پرداخت و عضو پیوستهٔ فرهنگستان هنر شد.از دیگر فیلم‌های مهم او می‌توان به اجاره‌نشین‌ها (۱۳۶۵)، هامون (۱۳۶۸)، سارا (۱۳۷۱)، پری (۱۳۷۳)، لیلا (۱۳۷۵)، درخت گلابی (۱۳۷۶)، مهمان مامان (۱۳۸۲) و سنتوری (۱۳۸۵) اشاره کرد.

سرگذشت

داریوش مهرجویی در ۱۷ آذر ۱۳۱۸ در تهران در خانواده‌ای از طبقه فرودست جامعه به‌دنیا آمد. او در کودکی تحت تأثیر مادربزرگش که مسلمانی معتقد بود قرار گرفت. مهرجویی در مصاحبه‌ای در سال ۱۳۵۱ در این باره می‌گوید: «مادر بزرگم از آن نمازخوان‌های دوآتشه بود؛ و تحت تأثیر فضای روحانی او، من هم از سن هفت تا پانزده‌سالگی، شده بودم یک مسلمان واقعی. نماز و روزه‌ام یک بار هم ترک نمی‌شد.  در نوجوانی به موسیقی علاقه‌مند شد و مدت کوتاهی در کلاس آموزش موسیقی آقای زندی شرکت کرد. نزد پدرش که موسیقی ایرانی را خوب می‌شناخت به نواختن سنتور پرداخت و بعد با موسیقی کلاسیک غربی آشنا شد و به نواختن پیانو و نوشتن قطعاتی برای پیانو پرداخت.

در هفده‌سالگی به سینما علاقه‌مند شد و برای درک بهتر فیلم‌های روز به آموختن زبان انگلیسی پرداخت. تحصیلات مقدّماتی را در تهران به پایان برد و یک سال در هتل آتلانتیک مدیر شد و سپس بیست ساله بود که برای ادامهٔ تحصیل به کالیفرنیا رفت. نخست به خواندن سینما روی آورد اما خیلی زود سینما را رها کرد و به فلسفه پرداخت و در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه یوسی‌ال‌ای لیسانس فلسفه گرفت. در همین سال سردبیری نشریهٔ پارس ریویو در لس آنجلس را به‌عهده گرفت و سال بعد به تهران آمد و در سال ۱۳۴۶ نخستین فیلم خود به نام الماس ۳۳ را که فیلمی بسیار پرهزینه بود ساخت.

مهرجویی ابتدا با فریار جواهریان (مهندس معمار و طراح صحنه) ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند با نام‌های مریم و صفا بود.سپس با وحیده محمّدی فر ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دختری به نام مونا است.

قتل

داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، در تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در ویلایشان در شهر کرج به قتل رسیدند.

حادثه در مشکین‌دشت کرج رخ داده و دختر داریوش مهرجویی ماجرا را به پلیس گزارش داده‌است. تحقیقات انتظامی دربارهٔ عاملان و انگیزه این قتل‌ها هنوز به صورت رسمی منتشر نشده‌اند و جزئیات بیشتری در دسترس نیستند.به گزارش همشهری آنلاین تا کنون ۴ نفر مظنون به قتل مهرجویی و همسرش بازداشت شده‌اند.

قبل از این حادثه، وحیده محمدی‌فر در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی از تهدیدهای «شخصی ناشناس با لهجه غیر ایرانی» با چاقو از پشت در ویلایشان اطلاع داده بود.او همچنین در این پست در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که در هفته‌های اخیر مورد سرقت قرار گرفتند و در طی این سرقت، دو عدد سنتور از ایشان به سرقت رفته و این سنتورها مربوط به پروژه سنتوری ۲ بودند.

داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر شامگاه شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در حادثه‌ای هولناک در منزل شخصی‌شان در کرج به قتل رسیدند. در پی این حادثه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی تاکید کرد که روشن‌ شدن ابعاد قتل داریوش مهرجویی را با جدیت مطالبه و پیگیری می‌کند.

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز نیز به ارائه توضیحاتی درباره آخرین جزئیات پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش پرداخت و گفت: براساس گزارش پزشکی قانونی پس از انجام کالبدگشایی علت فوت مرحوم مهرجویی و همسرش خونریزی شدید به دلیل جراحات وارده به واسطه برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک تیز به بدن اعلام شده است.

وی افزود: ضرباتی با چوب و یا جسم سخت نیز به سر مرحوم مهرجویی برخورد کرده است که منجر به شکستگی سر نشده و علت فوت نبوده است.

به گفته رئیس کل دادگستری استان البرز، طبق گزارش پزشکی قانونی فرضیه‌ها درمورد تجاوز درمورد هر دو نفر از مقتولین منتفی است.

گزارش پزشکی قانونی درباره قتل داریوش مهرجویی

رئیس کل دادگستری البرز: براساس گزارش پزشکی قانونی پس از انجام کالبدگشایی علت فوت مرحوم مهرجویی و همسرش خونریزی شدید به دلیل جراحات وارده به واسطه برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک تیز به بدن اعلام شده است.

مهر: رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: طبق گزارش پزشکی قانونی علت فوت داریوش مهرجویی و همسرش برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک تیز بوده است.

حسین فاضلی هریکندی درباره آخرین جزئیات پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش اظهار کرد: گزارش پزشکی قانونی در مورد قتل داریوش مهرجویی و همسرش تهیه شده است.

گزارش پزشکی قانونی درباره قتل داریوش مهرجویی

وی افزود: براساس گزارش پزشکی قانونی پس از انجام کالبدگشایی علت فوت مرحوم مهرجویی و همسرش خونریزی شدید به دلیل جراحات وارده به واسطه برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک تیز به بدن اعلام شده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز بیان کرد: ضرباتی با چوب و یا جسم سخت نیز به سر مرحوم مهرجویی برخورد کرده است که منجر به شکستگی سر نشده و علت فوت نبوده است.

فاضلی هریکندی گفت: طبق گزارش پزشکی قانونی فرضیه‌ها در مورد تجاوز در مورد هر دو نفر از مقتولین منتفی است.

وعده موسوی برای برخورد با قاتلان مهرجویی و همسرش

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تسلیت درگذشت مهرجویی و همسرش گفت: از جایگاه مجلس شورای اسلامی برای بررسی سریع و شفاف پرونده و بازداشت و برخورد قاطع با جانیان، پیگیری خواهیم کرد.

سید نظام الدین موسوی، نماینده تهران در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: 

«درگذشت زنده یاد ⁧داریوش مهرجویی⁩ کارگردان نام‌آور و سلسله جنبان موج نو سینمای ایران و همسر محترمه‌شان در یک جنایت دلخراش موجب تاسف و تاثر مردم هنردوست کشورمان شد.

‏از جایگاه مجلس شورای اسلامی برای بررسی سریع و شفاف پرونده و بازداشت و برخورد قاطع با جانیان، پیگیری خواهیم کرد.»

قتل داریوش مهرجویی و همسرش؛ «دو مظنون در بازداشت، دو مظنون دیگر هم بازداشت می‌شوند»


خانهٔ داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، محل وقوع قتل
خانهٔ داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، محل وقوع قتل

سخنگوی فرماندهی نیروی انتظامی عصر یکشنبه ۲۳ مهر تأیید کرد که در پروندهٔ قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر اعلام کرد که «تاکنون چهار مظنون شناسایی شده‌اند که دو نفر از این افراد بازداشت و دو نفر دیگر نیز ساعات یا دقایقی دیگر بازداشت خواهند شد».

سعید منتظرالمهدی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها همچنین گفت در ویلای آقای مهرجویی «دوربین مداربسته نبوده و دوربین‌های ورودی شهرک از قبل‌تر خراب بوده است»، او با یا این حال افزود که «تمامی اطلاعات و دلایل موجود در صحنهٔ جرم توسط کارآگاهان کشف قتل برداشت شده» و «کارآگاهان در حال تجزیه و تحلیل ادله برداشت‌شدهٔ صحنهٔ جرم هستند».

سخنگوی نیروی انتظامی همچنین با اشاره به استفاده از سگ‌های ویژهٔ کشف قتل گفت که «رد‌زنی‌هایی را براساس رد خون مقتولین در مسیر فرار قاتلان پیدا کرده‌اند».ساعاتی قبل از آن، رئیس پلیس آگاهی ایران در محل قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر، به رسانه‌ها گفته بود که «آثار ورود جبری در صحنهٔ قتل خانوادهٔ مهرجویی دیده نمی‌شود و تخریبی در درها صورت نگرفته است».

محمد قنبری همچنین گفته بود که «با بررسی صحنهٔ جرم، آثاری در صحنهٔ قتل پیدا شده است که ما احتمال می‌دهیم مربوط به قاتل باشد».

صبح یک‌شنبه خبرگزاری فارس نیز به نقل از «یک منبع آگاه» نوشته بود که تاکنون چهار مظنون در جریان تحقیقات و رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر بازداشت شده‌اند و هیچ‌یک از افراد بازداشت‌شده از اتباع بیگانه نبوده‌اند.

این خبرگزاری در ادامهٔ این خبر این‌گونه گمانه‌زنی کرده بود که «با توجه به نوع جنایت و خشونت آن احتمال کینه شخصی وجود دارد. ممکن است سرقت جزئی طلا و موبایل‌ها با هدف رد گم کنی صورت گرفته باشد.»

در همین روز نیز مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز گفت نقش اتباع غیرایرانی در قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر که شب گذشته در ویلای خود در اطراف کرج به قتل رسیدند، «مشخص نیست و این ادعا تأیید نشده است».

خبرگزاری تسنیم شامگاه شنبه ۲۲ مهر ماه از کشف جسد داریوش مهرجویی، کارگردان سرشناس سینمای ایران و همسرش در ویلای شخصی آنها در کرج خبر داد و در همین اثنا، برخی سایت‌ها، نظیر «فراز دیلی» آن را به «اتباع بیگانه» ربط داده و بحث «مهاجران افغان» را پیش کشیده بودند.

مقام‌های قضایی ایران می‌گویند کالبدشکافی پیکر داریوش مهرجویی، سینماگر سرشناس ایرانی، و همسرش، وحیده محمدی‌فر، نشان داده که «خون‌ریزی شدید به دلیل جراحات وارده ناشی از برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک تیز به بدن» علت فوت بوده است.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه ، به نقل از رئیس‌کل دادگستری استان البرز، وارد آمدن ضرباتی با چوب و یا جسم سخت به سر آقای مهرجویی را تایید کرده اما افزوده که این ضربات به شکستن سر منجر نشده است.

این مقام قضائی همچنین افزوده که گزارش پزشکی قانونی فرضیه‌ها «درباره تجاوز» در مورد هر دو مقتول را منتفی دانسته است.

درپی وقوع این قتل، شورای عالی تهیه‌کنندگان و کانون کارگردانان سینمای ایران روز دوشنبه با بیان اینکه دانستن حقیقت در مورد این قتل «در کمترین زمان ممکن حق مردم است»، خواستار رسیدگی فوری شدند.

در این بیانیه از پلیس امنیت خواسته شده باتوجه به دوربین‌های نصب‌شده در محل زندگی این کارگردان سینما و حفاظت بیرونی ساختمان، «در ساعات آینده و برای جلوگیری از بروز هرگونه شایعات، هرچه زودتر ابعاد این فاجعه بزرگ را روشن کنند».

روز یک‌شنبه سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا گفت که «پلیس عاملین قتل داریوش مهرجویی و همسرش را بزودی دستگیر و به دستگاه عدالت خواهد سپرد.»

وی در مورد چگونگی این پیش‌بینی توضیحی نداد اما عنوان کرد که «اقدامات فنی همان ساعات اولیه انجام شد و کارآگاهان در محل حاضر شدند و در حال بررسی سناریوهای محتمل هستند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز یکشنبه با انتشار پیامی تأکید کرد که ابعاد قتل داریوش مهرجویی را «با جدیت مطالبه و پیگیری می‌کند».

رئیس کل دادگستری استان البرز نیز همزمان با اشاره به تلاش برای یافتن قاتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر گفت که مونا مهرجویی، دختر هر دو مقتول، حدود ساعت ۲۲:۲۵ به منزل پدرش می‌رسد و «مشاهده می‌کند که پدر و مادرش با ضربات چاقو یا جسم برنده به نواحی گردن به قتل رسیده‌اند.»

حسین فاضلی هریکندی در این زمینه به ایسنا گفت که قتل این دو هنرمند در ویلای شخصی در زیبادشت فردیس رخ داده است.

وحیده محمدی‌فر، نویسنده و همسر داریوش مهرجویی فیلمساز سرشناس ایرانی، ۱۵ مهرماه امسال در حساب شخصی خود در اینستاگرام از ورود یک نفر به خانه‌شان و «ماجرای هولناک تهدید شدن توسط شخصی با چاقو» خبر داده بود.

همسر داریوش مهرجویی خبر داده بود که در چند وقت اخیر مورد دستبرد هم قرار گرفته‌اند و از جمله گوشی و لپ‌تاپ از منزل‌شان سرقت شده و «دو سنتور با اسم و عکس‌های بهرام رادان و داریوش مهرجویی از آنها به سرقت رفته است».

داریوش مهرجویی متولد سال ۱۳۱۸ و از کارگردان‌های موج نوی سینمای ایران است که فیلم‌های مطرحی همچون هامون، دایره مینا، گاو، اجاره‌نشین‌ها، سارا، پری، لیلا، مهمان مامان و سنتوری را ساخته است و آخرین فیلم خود «لامینور» را نیز در سال ۹۸ ساخته بود.

قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، در حالی شامگاه شنبه رخداد که پیکر بی‌جان کیومرث پوراحمد یکی دیگر کارگردانان سرشناس ایرانی نیز ۱۶ فروردین در یک ویلا در نزدیکی بندر انزلی پیدا شد.

سرنخ‌های جدید در پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش / شناسایی ۴ مظنون و بازداشت ۲ نفر

سخنگوی فراجا از کشف سرنخ‌های جدید و شناسایی چهار مظنون در پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش خبرداد.

به گزارش ایسنا، سردار سعید منتظرالمهدی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش که شب گذشته در منزل مسکونیشان در محدوده کرج رخ داد، گفت: کارآگاهان پلیس آگاهی از همان دقایق نخست در محل حادثه حاضر شده و تحقیقات خود در این زمینه را آغاز کردند.

وی ادامه داد: نتایج تازه‌ترین تحقیقات کارآگاهان حاکی از آن است که سرنخ‌های جدیدی در این پرونده به دست آمده است، ازجمله اینکه چهار مظنون مورد شناسایی قرار گرفته و در این میان دو نفر از افراد مظنون دستگیر شده‌اند و دو نفر دیگر تا ساعاتی دیگر دستگیر خواهند شد.

سخنگوی فراجا ادامه داد: استقرار تیم‌های ویژه و حضور شخص رئیس پلیس آگاهی فراجا به همراه کارآگاهان زبده کشف قتل از همان ساعات نخست حادثه حکایت از اهمیت موضوع برای کشف این حادثه ناگوار است.

عملیات بررسی صحنه قتل در منزل مهرجویی به پایان رسید

منتظرالمهدی با بیان اینکه تمامی اطلاعات و دلایل موجود در صحنه جرم توسط کارآگاهان ویژه کشف قتل برداشت شده است، گفت: عملیات بررسی صحنه ساعاتی پیش به پایان رسید و کارآگاهان در حال تجزیه و تحلیل ادله موجود هستند.

وی درباره بررسی دوربین‌های موجود در صحنه قتل نیز اظهارکرد: متاسفانه در ویلای مرحوم مهرجویی دوربینی نبود. دوربین‌های ورودی شهرک هم کار نمی‌کرد و البته این کارنکردن مربوط به یکی دو روز اخیر نیست و از مدت‌ها قبل دوربین‌ها غیرفعال بودند. اما دوربین‌های دیگری که در این شهرک وجود داشت از سوی کارآگاهان پلیس آگاهی مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات موجود در آن تخلیه شد.

ردزنی قاتلان بر اساس خون داریوش مهرجویی و همسرش

سخنگوی فراجا با اشاره به استفاده از سگ‌های ویژه کشف قتل در این پرونده گفت: ردزنی‌هایی بر اساس رد خون مقتولین در مسیر فرار متهمان پیدا شده است.منتظر المهدی با بیان اینکه بالغ بر چهارهزار خط تلفن مورد رصدقرار گرفته است، گفت: عملیات پلیس با جدیت در حال انجام است و امیدواریم در کمترین زمان ممکن افراد قاتل شناسایی شوند.

داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، دیشب در خانه خود در کرج توسط افراد ناشناس به قتل رسیدند. مرحوم مهرجویی متولد ۱۳۱۸ بود و با ساخت آثاری مانند «گاو»،«آقای هالو»، «پستچی»، «دایره مینا»، «هامون»،«بانو»، «لیلا»، «سارا»، «پری»، «درخت گلابی»، «اجاره نشین‌ها»، «مهمان مامان»، «نارنجی‌پوش»، «سنتوری»، «آسمان محبوب»، «اشباح» و «لامینور» از جمله کارگردانان صاحب سبک سینمای ایران به شمار می‌آمد.

مرحوم مهرجویی تاکنون ده‌ها جایزه ملی و بین‌المللی را به سبب ساخت آثارش به دست آورده و بسیاری او را مروج «موج نو» در سینمای ایران می‌دانند.

وحیده محمدی‌فر نیز متولد سال ۱۳۴۷ بود و در عرصه فیلمنامه‌نویسی، بازیگری، طراحی لباس و … فعالیت داشت.

درپی قتل این کارگردان مطرح کشورمان و همسرش، شمار زیادی از بازیگران و سینماگران کشورمان ابراز تاسف و ناراحتی خود را بیان کرده و خواستار رسیدگی فوری به این موضوع شدند.

Views: 282