شهر رنگی ، شهر زیبای من شهریار

شهریار ، بعنوان شهری که جاذبه های طبیعی آن بدلیل شهره شدن ، نیاز به معرفی نمی بیند و یک مرتبه حضور در مناطق سبز آن خاطرات خوشی را در ذهن به جای می گذارد ، در سال های گذشته دچار غفلت مدیریتی شده و به آنچه دارد بسنده نموده است .

 

مجموعه شهریار نگار ، با ارائه طرح “شهر رنگی ” امیدواری خود را به ساخت شهری امید دهنده و زنده را در مجموعه شهرستان شهریار ابراز داشته و در این میان از حق تعالی توفیقات روزافزون برای مسئولین شهری در اجرای این طرح را خواستار است .

مهندس سید حسن صادقی

زیبایی مساله ای نیست که بتوان از آن چشم چوشی کرد . و لیکن در مواجهه با زیبایی ، که ماهیتی دارد جذاب و پرجاذبه ، دو دیدگاه وجود دارد . دیدگاه غالب که اکثر انسان ها آن را دنبال می کنند این مطلب است که به دنبال زیبایی باشیم و با یافتن آنها از وجودشان لذت ببریم و نهایتا دیگران را در این موهبت ، شریک کنیم و از طریق ابراز ایده شهر رنگی گامی موثر در راستای خدمت به شهروندان بر داریم.

و لیکن دیدگاه برتری وجود دارد . این نگاه اینگونه بیان می کند که : چرا زیبایی را خلق نمی کنیم و آن را به عموم معرفی نمی کنیم .؟ البته هستند هنرمندانی که در عرصه های مختلف ، در این عرصه فعالیت می کنند . ولی میدانی که آنها نمایش می دهند مورد نظر قشر خاصی از انسان ها است . یک نقاش ، خطاط و یا نویسنده این شکل از ترسیم زیبایی را به نمایش می گذارند .

شهر زیبای من شهریبار

 

آیا نمی توان بزرگتر حرکت کرد و از قِبَل این نمایش عمومی جایگاهی ویژه کسب کرد ؟ تولید ثروت نمود ؟ و از همه مهم تر با توجه به آن زیبایی رسم شده ، مأوایی شویم برای اوقات آرامش همگان ؟

تا به حال به این فکر افتاده ایم که شهرمان را به گونه ای تغییر دهیم که خاص به نظر برسد . شهری که ما  در آن زندگی می کنیم را تصور کنید . ساختمان‌هایی  یک‌شکل و نهایتا با دو سه رنگ . مانند شهر ما در سرتا سر جهان فراوانند . با رنگ های خاص .

صحبت از رنگ شد . در سرتاسر جهان حدود ۱۴ شهر به شهرهای رنگی شهرت دارند . این شهرها با آنکه شهرت جمعیتی و یا مساحتی و یا ماهیتی خاصی ندارند و لیکن به همین دلیل رنگی بودن محلی شده اند برای جذب گردشگران داخلی و خارجی ، برگزاری همایش های کشوری ، و مهمتر از همه اینکه زیباتر به نظر می آیند .

شما می توانید بعنوان یک شهروند از زیبایی این شهر لذت ببرید . با خانواده خود در میان خیابان های رنگی شهر که هر کدام رنگ بندی مخصوصی دارند عکس های یادگاری بیاندازید . همچون برگ های رنگی پاییز ، رنگ ها به شما انرژی خواهند داد . این شهر و زیبایی آن هنگامی که در رسانه معرفی شود ، محلی خواهد شد برای حضور افرادی که هزینه های اوقات در شهر ماندن را در همان شهر پرداخت می نمایند .

ایده شهر رنگی ایده ای نو است که با رعایت اصول حاکم بر شهر سازی می تواند به خوبی زیبایی ایجاد شده را جهانی نماید . بله زیبایی را می توان ایجاد نمود . و به واسطه آن شهر را شهره نمود .

کلید واژه : شهر رنگی ، زیبایی ، عکس ، گردشگر ، آرامش

 

 

 

 

بومی سازی :

شهریار ، بعنوان شهری که جاذبه های طبیعی آن بدلیل شهره شدن ، نیاز به معرفی نمی بیند و یک مرتبه حضور در مناطق سبز آن خاطرات خوشی را در ذهن به جای می گذارد ، در سال های گذشته دچار غفلت مدیریتی شده و به آنچه دارد بسنده نموده است .

بسنده کردن به طبیعت سبزی که هر سال از مقدار آن کاسته می شود،معنی خطرناکی را با خود به همراه دارد . دیده نشدن ، کم شدن گردشگر ، فراموش شدن و تبدیل شدن به شهری با دغدغه های مالی و اجتماعی فراوان مسیری است که بالحتم در انتظار این شهر خواهد بود . البته یک راه حل برای در این مسیر وارد نشدن وجود دارد و آن ساخت شهری است که همیشه در تمام کشور شهرت خاص پیدا کند . آن هم با رنگ .

تصور کنید سوار بر هواپیمایی هستید که در کوریدور های هوایی بر فراز شهریار ، به زمین نگاه می کنید . اگر شهریار ، شهری باشد رنگی چه حسی به شما دست می دهد ؟

اگر بعنوان یک گردشگر خارجی لیستی از شهرهای دیدنی ایران را داشته باشید ، چرا شهر عزیز ما ، زادگاه زیبای ما شهریار ، اگر به جهت رنگی بودن زیباتر شده باشد ، در این لیست جای نداشته باشد ؟ و عایدات مالی این بازدید ، حاصل نشود ؟

عکس یادگاری در این شهر ، هنگامی یادگاری می شود و هرگز فراموش نمی شود که با تمام شهرها تفاوت داشته باشد . یادمان باشد هنوز در ایران شهر رنگی به معنی کامل وجود ندارد .

ورود به باشگاه شهرهای رنگی ، ومورد توجه قرار گرفتن و به نام شدن مساله ای نیست که هر مسوولی بتواند امتیاز مدیریت آن را بر دوش داشته باشد . مساله ای که وزن رزومه کاری ، بواسطه آن سنگین خواهد شد . و البته طی این مسیر هنگامی قابل اجراست که باور نیاز آن در مسوولین گرامی موجود باشد .

الزامات :

در این طرح شش مبحث دارای الزام از نوع الزام ایجابی و الزام سلبی می باشند . و مسئولین تصمیم گیر می بایست این مهم را مد نظر قرار دهند .

۱ – الزامات امنیتی .          ۲ – الزامات فرهنگی ، مذهبی              ۳ – الزامات مالی .

۴ – الزامات شهرسازی .       ۵ – الزامات روان شناختی .      ۶ – الزامات نگهداشت

این الزامات در برخی موارد اجرای اموری را لازم می دانند ( ایجاب ) و در برخی موارد اجرای اموری را مردود اعلام می کنند ( سلبی ) .

الزامات امنیتی :  

با توجه به این مساله که رنگ شهر رنگی ، آن شهر را از دیگر شهرها متمایز می کند ، این تفاوت موارد امنیتی خاصی را در برخی اذهان به دغدغه ذهنی تبدیل خواهد کرد . البته با وجود سیستم های مبتنی بر موقعیت یابی جهانی ( Global Position System ) این دغدغه ها دیگر جایی برای وجود ندارند . و در مورد امنیت شهری نیز هیچ موضوعی که بتواند امنیت شهری را به مخاطره بیاندازد در این طرح وجود ندارد.

الزامات فرهنگی ، مذهبی :

وجود امید و نشاط در خروجی طرح و نبود گرفتگی و زشتی و انرژی های منفی در آن اهمیت فرهنگی کار را بهتر نمایش می دهد . ضمن آنکه در قرآن و احادیث نیز بر اهمیت رنگ ها بارها تاکید شده است . برای مثال در بیانات ارزنده ای امام صادق ( علیه السلام) به مفضل، به معنای مثبتی از رنگ آبی آسمانی اشاره شده است : فکر فی لون السماء و ما فیه الصواب التدبیر ، فان هذا اللون اشد الالوان موافقه للبصر و تقویته (بحارالانوار:ج۳ص۱۱۱) و آیات و روایات مختلف که در خصوص آنها مقالات بسیاری تدوین شده است .

 

الزامات مالی :

در نگاه ابتدایی هزینه کرد مالی اجرای طرح موضوعی است که همه افکار را درگیر خواهد کرد . می بایست مسیر جهت دهی مالی به سمتی باشد که افراد در دو دسته تقسیم بندی شوند . دسته اول نوساز ها هستند . این افراد می بایست طرح رنگی را اجرا نمایند . و عملا برای سازمان شهرداری بار مالی نخواهد داشت . دسته دوم افرادی هستند که در حال حاضر در خانه خود زندگی می کنند . و می بایست الزام مالی در خصوص این دسته با ملاحظات اجرا شود .

در میدان عمل خواهیم دید که مساحتی که رنگ به خود اختصاص خواهد داد در سه روش :

الف – دیوار .    ب – بام .    ج – دیوار و بام  نیاز به رنگ آمیزی روغنی دارد .  معرفی پیمانکار ویژه شهرداری . و یا در اختیار قرار دادن طرح های تقسیطی . و یا تخفیف در عوارض در صورت رنگ آمیزی و همچنین ترغیب ساکنین با مشاوره روانشناسی و … طرح هایی هستند که می توانند هم در اجرای طرح کمک نمایند و هم بار مالی را کاهش دهند .

الزامات شهرسازی :

“دستورالعمل طراحی سازه‌ای و الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمان‌ها” الزامات قانونی را در این میان بیان می کند . حسن این دستورالعمل باز بودن دست شهرداری و شورای شهر در تدوین این نظامنامه است . می توان با محوریت شهر رنگی ایجاب ها و موارد سلب را در دستورالعمل بیان نمود . این مساله که کدام روش از روش های سه گانه الف – دیوار .    ب – بام .    ج – دیوار و بام  اجرا شود و یا چه رنگی در چه فاصله ای استفاده شود را می توان در این طرح عنوان کرد .

گاهی اوقات با ساختمان هایی مواجه هستیم که برای طراحی و نورپردازی جهت فروش ساخته شده اند و سنگ هایی بسیار گران در نمای آن بکار رفته است (پیمانکاری) . و یا ساکنین طرح خاصی را بکار برده اند . نباید حتی در این موارد عقب نشست . هر آنچه که می تواند جلوه رنگ بگیرد و با نظمی خاص با همسایگان یک ترکیب رنگ را به نمایش بگذارد می تواند کافی باشد . رنگ نمودن کف بام . رنگ نمودن درب ها . رنگ نمودن هر قسمت از نما که امکان دارد شاید کافی به نظر برسد . و البته ” الزام قانون شده “در این میان نقش بسیار مهمی را می تواند ایفا کند .

الزامات روان شناختی : آنچه از تاثیر رنگ ها مورد نظر است و می تواند شهر را زیباتر جلوه دهد و آرامش بیشتری را با خود به همراه بیاورد در این دسته می گنجد . رنگ های سبز ، سفید ، صورتی ، زرد ، نارنجی ، آبی ، نیلی ، بنفش رنگ هایی هستند که آرامش مورد نیاز را به همراه دارد . البته استفاده از رنگ سیاه و قرمز بدلیل شدت بالای انرژی کسب شده توسط آنها توصیه نمی گردد .

الزامات نگهداشت : نگهداری از طرح رنگی ایجاد شده ، توسط ساکنین ، مهمی است که در ادامه اجرای طرح بسیار مهمتر از تولد طرح است . روش های ترغیبی و اقناعی در این میان بسیار مهم به نظر می رسد . و البته استفاده از رنگ های مرغوب و رعایت اصول رنگ آمیزی در این میان بر عمر طرح خواهد افزود . ضمن آنکه الزام به نوسازی در پی فرسوده شدن می بایست در طرح نهایی گنجانده شود .

با توجه به شهرهای موجود در مجموعه شهرستان شهریار شاید شهرک هایی با دیوارهای آجری مناسب ترین ایده برای روش دیوار باشند و شهرک هایی مانند شهرک وایین بهترین بستر برای اجرای روش بام باشد . و البته با درک این طرح و توجه به دید بازتری که مسئولین شهری به طرز ساخت شهرک ها دارند می توان بالحتم این طرح را اجرا نمود .

مجموعه شهریار نگار ، با ارائه طرح “شهر رنگی ” امیدواری خود را به ساخت شهری امید دهنده و زنده را در مجموعه شهرستان شهریار ابراز داشته و در این میان از حق تعالی توفیقات روزافزون برای مسئولین شهری در اجرای این طرح را خواستار است .

 

 

Visits: 52