شهرستان شهریار در یک نگاه – مرکز استان تهران غربی کجاست؟

در این مطلب سعی بر آن است جامع ترین اطلاعات در خصوص شهرستان شهریار برای آگاهی در اختیار شما گذاشته شود.شهریار تهران کجاست؟ تاریخچه شهریار چیست؟ بیمارستان های شهریار کجا هستند؟ مسیر های تردد به شهیرار چگونه است؟ نقشه شهرستان شهریار و دها مطلب مهم دیگر شهرستان شهریار در ۴۵ کیلومتری غرب تهران دارای قدمتی […]

در این مطلب سعی بر آن است جامع ترین اطلاعات در خصوص شهرستان شهریار برای آگاهی در اختیار شما گذاشته شود.شهریار تهران کجاست؟ تاریخچه شهریار چیست؟ بیمارستان های شهریار کجا هستند؟ مسیر های تردد به شهیرار چگونه است؟ نقشه شهرستان شهریار و دها مطلب مهم دیگر

شهرستان شهریار استان شهریار استان تهران غربی

شهرستان شهریار در ۴۵ کیلومتری غرب تهران دارای قدمتی از دوران ساسانی و هزاره ششم قبل از میلاد است که از خششره دار به شتردار و شهردار و سرانجام به شهریار تغییر نام یافت.

این شهرستان از دشتهای حاصل خیزی در ناحیه شرق، مرکز و شمال شرق برخوردار است و کوه های منفرد و گاه پیوسته ای، قسمتهای جنوب و غرب اراضی یکدست آن را تغییر داده اند.

شهرستان شهریار – تاریخچه شکل گیری شهریار

از ناحیه تا بخش ، از بخش تا شهرستان شهریار

شهرستان شهریار / ناحیه شهریار در سال ۱۳۰۱ شمسی با ۱۴۳ روستا و قصبه، و با جمعیتی بالغ بر هفده هزار و چهل و چهار نفره ۱۷۰۴۴  یکی از ولایات تهران به شمار می آمد
که مرکزیت آن با دو روستای مجاور هم یعنی کرشته و علی شاه عوض ہود .در سال ۱۳۱۰ شمسی ، ایران ، دارای ۲۷ ایالت بود که یکی از این ایالت ها تهران نام داشت .

در این سال ، ایالت تهران دارای ۱۲ ولایت بود که شهریار  یکی از این ولایت ها بود که در تقسیمات کشوری سال ۱۳۱۶ شمسی ، شهرستان تهران در استان دوم قرار گرفت.

و ناحیه شهریار به مرکزیت روستایی به نام علی شاه عوض ، یکی از بخش های شهرستان تهران تعیین گردید .

اینستاگرام شهریار
برای ورود به صفحه اینستاگرام شهریار و اطلاع از اخبار روی بنر بالا کلیک کنید
شهرستان شهریار

با تشکیل استان تهران که مطابق قانون تقسیمات کشوری مصوب ۲۲ مهر ۱۳۲۶ تشکیل گردیده

ناحیه شهریار همچنان یکی از بخش های تهران باقی ماند تا این که در بهمن سال ۱۳۴۲ بخش شهریار از تابعیت تهران خارج و به تابعیت شهرستان کرج درامد و مرکز بخش شهریار یعنی روستای علی شاه عوض با جمعیتی کمتر از سه هزار نفر به عنوان شهر معرفی گردید .درسال ۱۳۳۸ دهستان اشتهارد به بخش تبدیل شد و قطعه چهار زرند از بخش مربوطه تفکیک و به شهرستان کرج منضم شد وتحت پوشش بخش شهریار قرار گرفت .

استان تهران که در سال ۱۳۲۶ تشکیل گردیده بود در تقسیمات کشوری سال ۱۳۲۰ منحل و در استان مرکزی ادغام گردید

که تا پیروزی انقلاب بر همین روال قرار داشت در سال ۱۳۵۷ شمسی ، بار دیگر به موجب مصوبه شماره ۵۲۸۶۲ دولت و استان تهران به مرکزیت شهر تهران تشکیل گردید در سال ۱۳۶۵ شمسی ، استان تهران یکی از ۲۲ استان کشور و مشتمل بود بر شهرستان های تهران ، شمیرانات ، ری ، کرج ، ورامین ، دماوند ، و قم

در تقسیمات کشوری سال ۱۳۴۷، بخش شهریار با وسعتی معادل ۱۶۳۲ کیلومتر مربع به مرکزیت شهر شهریار  از شهرستان کرج جدا و به صورت یکی از شهرستان های استان تهران با دو بخش رباط کریم و مرکزی تشکیل گردید.

در تقسیمات کشوری سال ۱۳۷۵ بخش رباط کریم با وسعتی معادل ۳۰۴ کیلومتر مربع از شهرستان شهریار

جدا و به صورت یکی از شهرستان های استان تهران درامدو شهرستان شهریار به سه بخش ملارد قدس و مرکزی تغییر یافت

از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۸ شهرستان شهریار با وسعتی حدود ۱۳۲۹ کیلومتر مربع شامل سه بخش ملارد قدس و مرکزی بود

تا این که در تقسیمات کشوری سال ۱۳۸۸ دو بخش ملارد وقدس نیز از ان منتزع و هریک به صورت شهرستانی مستقل درآمدند .

هم اکنون شهرستان شهریار جزء یکی از ۱۴ شهرستان استان تهران می باشد .

تقسیمات کشوری سال ۱۳۹۱

بر مبنای تقسیمات کشوری در محدوده ی استان و سال ۱۳۹۱،

شهرستان شهریار دارای بخش مرکزی و ۷ شهر ( شهریار ، وحیدیه ، فردوسیه ، اندیشه و شاهدشهر ، صباشهر وباغستان ) و دهستان شامل دهستان رزگان ( با ۱۱ ابادی ) ، دهستان جوفین ( با ۲۰ آبادی ) ، دهستان فردوس ( با ۷ آبادی ) ، دهستان مویز ( با ۳ آبادی ) ، دهستان سعیداباد با ۳ البادی ) ، ودهستان قائم آباد ( با ۲ آبادی ) و در مجموع با ۴۶ آبادی ( ۳۸ آبادی دارای سکنه و ۸ آبادی خلی ازسکته ) یکی از شهرستان های استان تهران است

و بر مبنای سرشماری جمعیت در سال ۱۳۹۰ و شهرستان شهریار ۶۳۲۲۴۰ نفر جمعیت داشته

که از این تعداد ، تعداد ۱۰۲۲ نفر در شهر و تعداد ۵۳ نفر در روستای باشند

جمعیت شهرستان شهریار

براساس این آمار جمعیت شهرشهریار ( ۲۲۸۱۱ نفر ) ، جمعیت شهراندیشه ( ۶۲۱۱ نفر ) ، جمعیت شهر باغستان ( ۵۹۶۷۸ ) نفر جمعیت وحیدیه ( ۲۸۳۶۳ نفر ) ، جمعیت فردوسیه ( ۳۳۷۸۲ ) نفر جمعیت شاهدشهر ( ۱۵۰۳ نفر ) و جمعیت شهرصباشهر ( ۲۰۶۷۸ نفر) می باشد

هم اکنون با تاسیس بخش جوقین شهرستان شهیار دارای دو بخش می باشد

دشت شهریار

بر گرفته از دایره المعارف شهرستان شهریار – احمد فرجی-

دشت ” شهریار”  یکی از مناطق بسیار حاصلخیز و مستعد درشمال فلات مرکزی و جبهه جنونی البرز بوده و از این رو از گذشته های دور تاکنون محل سکونت واستقرار گروه های مختلف انسانی بوده است . وجود رودخانه دائمی کرج وسکونت گاه های پرشمار پیرامون آن را باید از نشانه های رونق و شکوفایی دشت شهریار در گذشته های دور ونزدیک تصور کرد و علاوه بر رود کرج ساختار زمین شناختی ، شرایط اقلیمی و منابع آب زیر زمینی راباید از دیگر عوامل حاصلخیزی و تراکم استقرارهای انسانی در شهریار دانست .

براساس منابع موجود ، حدود ۹۰۰۰ سال پیش ، گروه هایی از جوامع انسانی در دشت شهریار استقرار یافته و با سکونت در منطقه ویا یک محل خاص ، دوره ی کوچ دائم از منطقه ای به منطقه ی دیگر واز محلی به محل دیگر را پشت سر گذاشته اند  دوره ی تولید غذا و سکونت در یک محل را آغاز کردند .

دشت شهریار

کشف جسد مومیایی شده انسانی در کف یکی از خانه های تاریخی در تپه ارسطو که روی اسکلت وجسد مومیایی  شده اش با گل اخراه پوشانده شده بود ،این تمدن را قابل مقایسه و هم افق بانمدن باستانی پیش از تاریخ ، سیلی می سازد و با کاوش باستان شناسی قره تپه نشان می دهد که سابقه سکونت در آن را ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد تخمین می زند کاوش های انجام شده نشان از وجود تشابهات تعلنی با چشمه علی شهرری ، تپه زاغه دشت قزوین وسیلک دارد و با وجود دو آتشکده تخت رستم وتحث کیکاووس با توجه به اینکه در عصر ساسانیان ری بزرگ ترین مرکز دینی و پایگاه بزرگ مغان وزرتشتیان بوده است و دلیلی بر توجه انها و ساختشان در مرتفع ترین نقاط آن ، می تواند نشانه ای از رونق مذهبی این دشت دران عصر باشد .

زبانهای رایج و نوع گویش در شهرستان شهریار

زبان مردم بومی شهرستان شهریار ترکی محلی بوده ، ولی زبان محاوره و گفتگوی عامه مردم فارسی می باشد که بیشتر مردم ساکن با آن تکلم می نمایند ، علاوه برزبان فارسی ، گویشهای آذری، گیلکی، کردی و لری به لحاظ مهاجرپذیری به ترتیب اهمیت در شهرستان رایج هستند .

وجود این لهجه ها نیز ناشی از مهاجرتهایی است که از اقوام مذکور به شهرستان صورت پذیرفته .

نقشه شهریار

شهر شهریار:

شهریار در سال ۱۳۳۳ از ترکیب دو محله علیشاه عوض وکرشته توسط دولت وقت بعنوان شهر اعلام شده است و در ادامه روستاها و آبادیهای کهنز، جعفریه، فاز یک اندیشه، امیریه، وائین، کاروان،  اسکمان واسدآباد و دینارآباد ،شهرک صدف،شهرک مریم،شهرک رفاه،شهرک مخابرات،شهرک شاهد،شهرک شهید عباسپور و شهرک اداری به آن ملحق شده اند.

واژه شناسی:

واژه (شهریار) ازلحاظ اصطلاح شناسی (واژه شناسی) برخلاف تصور همگان به معنای یاری دهنده شهر نمی‌باشد بلکه این لغت از واژه شهردار که در دستور زبان پهلوی به معنای دارنده و مالک کشور یعنی فرمانروا و پادشاه می‌باشد به دست آمده است همچنین در فرهنگنامه‌های بزرگ زبان فارسی معنای واژه شهریار را برابر با (کلان شهر یا بزرگ شهر یا فرمانروای شهر) آورده‌اند.

در کتب تاریخی از شهریار با عناوینی چون دی شهر، ولایت روستایی تاریخی در حوزه ری و منطقه ای حاصلخیز در مسیر رودخانه های غرب تهران یاد شده است.

۱-علیشاه عوض:

۱-۱-تاریخچه:

اگر بخواهیم سکونتگاههای انسانی را پس از اسلام در منطقه شهریار خصوصا شهر شهریار مورد کنکاش و بررسی  قرار دهیم باید اذعان کنیم که وجود دو امامزاده در فاصله تقریبی ۲ کلیومتری از یکدیگر مهمترین عوامل تجمع گروهای انسانی در منطقه بوده است.

امامزاده اسماعیل (ع) در علیشاه عوض و امامزاده هادی (ع) در کرشته عامل  مهمی برای تجمع مردم مسلمان و نهایتاً ایجاد مناطق مسکونی در پیرامون این دو امامزاده بوده است.

پس از شکل گرفتن دو روستای کرشته و علیشاه عوض،احداث سه جاده،این دو روستا را به یکدیگر و جاده رباط کریم متصل ساخت و نام علیشاه عوض به عنوان بخش مرکزی بر مجموعه بافت مسکونی ایجاد شده اطلاق گردید.

 مرحوم علامه دهخدا، ذیل نام علیشاه عوض در لغت نامه معروف خود این چنین می نویسد:

علیشاه عوض ده مرکزی بخش شهریار تابع شهرستان تهران واقع در ۳۰هزارگزی باخترتهران،ناحیه است که جلگه ای دارای آب و هوای معتدل و ۲۹۶۴ تن سکنه، آب آن از قنات جدید و از رودخانه کرج تامین می شود و محصول آن غلات،انگور،انواع میوه،سیب زمینی،بنشن و چغندرقند است.

اهالی آن به زراعت و باغداری  اشتغال داشته و ادارات دولتی در این قصبه ، بخشداری ،امین صلح ، دامپزشکی ،شعبه بانک کشاورزی ، آمار ،بهداری ،فرهنگ ،دفتر پست ،پاسگاه ژاندارمری ،بیمارستان ،دبستان ،دارای کارخانه برق کوچک ، آسیای موتوری ،راه آهن فرعی و شوسه که کلیومتر۱۵جاده تهران قزوین جدا می شود.

این شهر تا سال ۱۳۶۰با همین نام ( علیشاه عوض ) شناخته میشد که در سال ۱۳۶۰ با توجه به تشریف فرمایی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی به این شهر و سخنرانی در مسجد جامع شهر و تقاضای مردم برای تغییر نام شهر ، که به نظر اکثر ساکنین برگرفته از نام شاه سابق ویا وابستگان در بار بوده ،‌ به مهرانشهر تغییر نام یافت ،‌ مهران عیار اسدی اولین شهید شهریار بوده که شهید مظلوم دکتر بهشتی با پرسشی از حاضرین که اولین شهید شهریار چه کسی است ؟ در پاسخ با نام مهران اسدی روبرو می گردد ، این شهر را به نام آن شهید بزرگوار ( مهرانشهر ) نامیده که این امر با تکبیر و صلوات حاضرین به تأیید رسید ولی متأسفانه علیرغم پیشنهاد این شهید بزرگوار و همچنین مصوبه رسمی شورای عالی نامگذاری شهرستان و پیشنهاد وزارت کشور ، تا کنون اقدامی از سوی مسئولین ذیربط برای این تغییر نام صورت نپذیرفته وسرانجام با اعلام انتزاع شهریار از شهرستان کرج و تشکیل شهرستان مستقل ، در پی مصوبه هیئت دولت در سال ۱۳۶۸ ، همان نام شهریار برای مرکز شهرستان معرفی شده است .

شهرداری شهریار در سال ۱۳۳۱ تأسیس گردید که در بدو تأسیس جمعیت شهر قریب ۵۰۰۰ نفر بوده و پرسنل آن با (۴ کارمند، ۷ کارگر خدماتی و یک نفر سرمکانیک موتورهای آب خدمات شهری) خدمت به شهروندان را عهده دار بودند. از سال تأسیس تاکنون جمعاً ۲۹ نفر در سمت شهردار شهریار بوده‌اند.

شهر جدید اندیشه شهریار

یکی از شهرهای استان تهران در ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان شهریار قرار دارد. این شهر دارای ۶ فاز می‌باشد و در ۳۰ کیلومتری تهران، ۳ کیلومتری شمال غربی شهریار و ۷ کیلومتری جنوب شرقی کرج قرار دارد. فاز ۳ شهر اندیشه بر اساس قوانین جدید شهرسازی طراحی و ساخته شده است.

شهر جدید اندیشه یکی از شهرهای استان تهران در ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان شهریار قرار دارد. این شهر دارای ۶ فاز می‌باشد و در ۳۰ کیلومتری تهران، ۳ کیلومتری شمال غربی شهریار و ۷ کیلومتری جنوب شرقی کرج قرار دارد. شهر اندیشه بر اساس قوانین جدید شهرسازی طراحی و ساخته شده است.

شهر جدید اندیشه - بازار ایرانی اسلامی

باغستان:

باغستان شهریار براساس مصوبه هیات وزیران مورخ ۰۱/۰۶/۱۳۸۶ از تجمیع روستاهای خادم‌آباد، ده مویز، صادقیه، نصیرآباد، شهرک مطهری و … و تبدیل آنها به یک نقطه شهری به وجود آمده است.
روستای سعیدآباد نیز بنا به پیشنهاد جلسه گروه کارشناسی مورخ ۱۹/۰۷/۸۴ و تصویب کارگروه شهرسازی و معماری استان در مورخ ۱۱/۰۸/۱۳۸۴ و همچنین تأیید نهایی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران مورخ ۰۵/۱۰/۱۳۸۴ به عنوان محدوده منفصل شهر باغستان تعریف شده است.

طی مراحل قانونی در سال ۱۳۸۸ الحاق روستای باباسلمان به مجموعه شهر  باغستان انجام گرفت. هم اینک شهر  باغستان از محله های خادم آباد، دهمویز، صادقیه، شهرک مطهری، سعیدآباد، مهدیه، باباسلمان، نصیرآباد، دهشاد بالا، دهشادپایین، ورامینک، بهار و بادامک تشکیل شده است.

شهر وحیدیه

وحیدیه  از جمله مناطقی است که دارای سابقه چند هزار ساله بوده و به علت داشتن آب و هوای مناسب و زمینهای مستعد کشاورزی همواره مورد توجه بوده است . از قدیمی ترین حکایات آثار حیات انسانی می توان به سکونت سیلک در حدود ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ سال قبل در این منطقه است و از قدیمی ترین آثار بر جا مانده می توان به تپه باستانی جوقین که بخشی  از آثار آن در موزه ایران باستان است اشاره نمود.

شهر وحیدیه در ماه های پایانی سال ۱۳۷۵ از به هم پیوستن پنج روستای جوقین – قصطانک – شفیع آباد – قصبه – اسماعیل آباد و محله وحدت تشکیل شد که در فاصله ۸ کیلومتری شهرستان شهریار واقع است.شیب شهر از شمال به جنوب بوده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۱۲۰متر می باشد،این شهر در داخل اراضی کشاورزی و باغات شکل گرفته وباغات میوه عمدتاً در ضلع  غربی احاطه شده است. رشد جمعیت شهر وحیدیه در دوره سی ساله را می توان معلول مهاجرت بالای جمعیت از دیگر استان ها به استان تهران و شهرهای اطراف شهر تهران به دلیل دستیابی به منابع اشتغال و افزایش در آمد در شهر تهران دانست لذا گرانی مسکن در این شهرها مهاجران را به سمت نقاط شهری و روستایی پیرامون سوق داده است. جمعیت شهر وحیدیه طبق آخرین سرشماری که در سال ۱۳۸۵ انجام گرفت برابر است با ۲۹۵۰۰ نفر که در۱۳۵۵ حدود ۳۸۶۷نفر بوده است، نشان ازروند رو به رشد بالا می باشد .جمعیت بین سنین ۱۰تا ۲۹ سال شهر وحیدیه ۴/۸۳ %است که حاکی از ظرفیت بالقوه و بالفعل نیروی کارو تولید است ، که توجه بیشتر مسئولین را طلب می نماید.

شاهد شهر

شاهد شهر  یکی از شهرهای استان تهران در ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان شهریار قرار دارد.

جمعیت این شهر در سرشماری سال ۱۳۸۵ برابر با ۱۸٬۸۵۵ نفر بود.

این شهر با پیوستن سه روستای علی‌آباد درازه، درازه و شهسواری تشکیل شده و اکنون روستاهای محمودآباد و خلج‌آباد هم در محدوده شهری شاهد شهر قرار دارند.

معرفی فردوسیه شهریار

فردوسیه  از توابع شهریار می باشد که روستاهای فردوس، خاوه، عبدآباد، عباس‌آباد، یوسف آباد صیرفی، رامین و وسطر را شامل می شود و در این میان محله فردوس، خاوه و عبدآباد نسبت به دیگر محلات از قدمت تاریخی بیشتری برخوردار می‌باشند
نقاط دیدنی شهر باغ‌های سرسبز و زیبای اطراف شهر می‌باشد و از امام زاده های فردوسیه می توان امامزاده جعفر و امامزاده محسن را نام برد.

جمعیت فردوسیه بر اساس سرشماری سال ۹۵  ۳۴۲۲۱ نفر می باشد
شهر فردوسیه در تاریخ ۲۴/۱۰/۷۹ از تجمیع روستاهای خاوه ، عباس آباد ، عبدآباد ، فردوس و محمود آباد به عنوان نقطه شهری معرفی شده و شهرداری آن در تاریخ ۱/۶/۸۰ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است .

صَباشَهر

صباشهر یکی از شهرهای استان تهران در ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان شهریار قرار دارد. صباشهر در مسیر جاده جاده قدیم ساوه به شهریار واقع شده‌است.

صباشهر از ادغام روستاهای قاسم‌آباد، قندیشاد، کبودین و اسلام‌آباد تشکیل شده‌است. تصویب‌نامه تأسیس این شهر در تاریخ ۱۳۷۵٫۶٫۲۶ به تأیید ریاست جمهوری وقت رسید.

چه جوری به شهریار برم ؟

شهریار کجاست؟ برای رفتن به شهریار با خودری شخصی می‌توان از جاده کرج – شهریار و جاده تهران – شهریار اقدام کرد. اتوبان لشگری و بزرگراه فتح از مسیرهایی هستند که از تهران به جاده تهران – شهریار منتهی می‌شوند. از آزادی هم می‌توان سوار تاکسی‌ها یا اتوبوس‌های شهریار شد و به شهرستان شهریار رفت.

وضعیت آب و هوایی شهرستان شهریار:

– شهریار منطقه ای با آب و هوای نسبتاً خشک ، دارای زمستانهای نسبتاً سرد و تابستانهای گرم می باشد ضمن اینکه بادهای موسمی آن از گذشته های دور شهرت فراوانی داشته و جهت وزش این بادها از غرب به شرق با اندکی تمایل به سمت جنوب است ، مهمترین جریانات هوایی این منطقه عبارتند از:

۱- جریان هوایی خفیف در شب

۲- جریان هوایی در پائیز و زمستان

۳- جریان هوایی غالب مدیترانه ای در اوایل مهر ماه

۴- جریان هوایی گرم در تابستان

۵- جریان هوایی تابستان توأم با گرد و غبار

میانگین سالانه دمای هوا که در حقیقت روزانه دمابرای تمام سال و مهمترین پارامتر اقلیمی است از ۶/۶ سانتیگراد تا ۷/۱۶ درجه سانتیگراد متغیر است . گرمترین ماههای سال در شهریار تیر و مرداد و سردترین آنها دی و بهمن می باشد ، رطوبت نسبی در این شهرستان سالانه ۴/۴۵ درصد بوده که بیشترین آن در دی و بهمن ماه و کمترین آن مربوط به مرداد و شهریور است.

اقلیم شهریار را با استفاده از روش ایوانف که با توجه به درجه حرارت سالانه با معدل دمای سالانه و رطوبت نسبی نوع اقلیم منطقه را تعیین می کند ، از نوع بیابانی با رطوبت بسیار کم اعلام شده ، همچنین روش آمپوژه نیز اقلیم منطقه را در ردیف مناطق خشک قرار می دهد و کاهش منابع آبی ، چه سطحی و زیرسطحی و زیرزمینی از مهمترین دلایلی است که باعث شده هوای منطقه گرم و خشک گردد ، این درحالی است که در گذشته های دور ، این منطقه دارای هوائی معتدل و مرغوب بوده و به همین خاطر از مناطق خوش آب و هوای اطراف تهران شناخته میشد.
میانگین بارش کشور در سال ۱۳۸۴ ، ۳۰۱ میلیمتر بوده که این رقم دراستان تهران ۳۹۷ میلیمتر و در شهرستان شهریار ۲۲۰-۱۷۰ میلیمتر اعلام شده است.
ضمناً برابر اعلام گزارش اداره هواشناسی شهرستان شهریار در فاصله زمانی سال ۸۴ تاکنون میانگین بارش ۲۱۵میلی متر بوده و سهم میانگین رطوبت حداقل وحداکثر و کل در برهه زمانی اشاره شد به ترتیب ۳۰، ۶۲ و۴۶درصد می باشد.

موقعیت طبیعی منطقه:

قسمت اعظم شهرستان شهریار از مناطق صاف و هموار و اراضی کم ارتفاع و کم عوارض تشکیل شده و به صورت دشت می باشد ، فقط در قسمت غربی و جنوبی آن یک رشته کوه کم ارتفاع با عنوان تخت رستم دیده میشود که ارتفاع آن قریب به ۱۲۸۱ متر می باشد.

– ساختار زمین شناسی شهرستان شهریار غالبا از سنگهای آتشفشانی در نواحی غربی و خاکهای رسوبی بر جا مانده از آبرفتهای رودخانه کرج در مناطق مرکزی و شرقی تشکیل می شود ، سرزمین شهریار علاوه بر مسیل ها و رودخانه های کوچک فصلی ، در گذشته تحت تأثیر دو رودخانه بزرگ و پرآب در شرق بوده که با عناوین شادچای و بادامک شناخته می شد و در شهرستان کرج با شاخه های متعدد از شمال به سوی جنوب جریان داشت .

در مسیر این رودخانه ، آبادیهای بسیار و اراضی زراعی وسیعی را می شد مشاهده کرد که امروزه بدلیل بروز تغییرات جوی، وقوع خشکسالی های ممتد و به خصوص ساخت سد کرج ، شاهد بستر خشک رودخانه کرج و شاخه های فرعی آن هستیم ، با این حال دره های عمیق و عریض این رودخانه و سکونتگاههای پرشمار پیرامون آن را باید از نشانه های رونق و شکوفایی دشت شهریار در گذشته های دور و نزدیک تصور کرد ، ارتفاع دشت شهریار از سطح دریاهای آزاد در قسمت های شمالی ۱۲۵۰ متر ، در نواحی جنوبی ۱۱۵۰ متر ، در قسمت شرقی ۱۰۵۰ متر و در غرب شهرستان ۱۱۶۰ متر می باشد . شیب هیدرولیک منطقه عموما به طرف جنوب شرقی و حدود ۶ در هزار می باشد.

بطور کلی می توان گفت شهرستان شهریار به لحاظ ویژگی جغرافیایی در جلگه آبرفتی پایکوهی قرار دارد و این جلگه که در روی مخروط افکن کرج قرار گرفته با شیبی از شمال به جنوب و از غرب به شرق گسترش یافته که شیب غربی آن نسبت به شیب شمالی کمتر است و مناطق جنوب و جنوب شرقی آن بدلیل نزدیکی به بیابانهای مرکزی ایران مرکز فروبار و دشت و کوههای واقع در شمال و شمال شرقی مرکز فرابار را تشکیل می دهند.

معرفی نمایندگان مجلس شهرستان شهریار

حوزهٔ انتخابیه شهریار، قدس و ملارد یکی از حوزه‌های استان تهران برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است. این حوزه به مرکزیت شهریار ۱ نماینده دارد.

این حوزه تا قبل از دوره ششم با شهرستان رباط کریم جمعا یک نماینده داشتند و پس از جدا شدن دو شهرستان در سال ۱۳۷۱، از دوره ششم نمایندگان مستقل از ۲ حوزه انتخاب شدند.

دورهٔ اول

موسی زرگر ، دومین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی

موسی زرگر (زادهٔ ۱۳۱۴ شهریار – درگذشته ۲۲ اسفند ۱۳۹۸) دومین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (در آن دوره: وزیر بهداری و بهزیستی) جمهوری اسلامی ایران بود که از تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۵۸ تا تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۵۹ تصدی این منصب را به عهده داشت.

او در زمان حیات عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدماتی بهداشتی، درمانی تهران و مدیر گروه جراحی دانشکدهٔ پزشکی این دانشگاه بود.

وی همچنین نمایندهٔ ادوار اول (شهریار) دوم و پنجم (تهران) مجلس شورای اسلامی بود. وی در ۲۲ اسفندماه ٩٨ بر اثر ایست قلبی در منزلش درگذشت.

دورهٔ دوم

سید عباس میرحیدری

دورهٔ سوم

احمد محمود رباطی

احمد محمود رباطی زاده ۱۳۳۴ نصیرآباد ، سیاست‌مدار، نماینده سابق دورهٔ سوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان شهریار و رباط کریم بود. وی منتصب به جریان اصلاحات بوده و فعالیت های اقتصادی و سیاسی گسترده ای دارد.

دورهٔ چهارم

حسن قشقاوی ، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران سفی ایران در قزاقستان و اسپانیا و نماینده دور ششم از رباط کریم بوده است.

دورهٔ پنجم

حسین عسگری نماینده اصلاح طلب که پس از پایان نمایندگی از اموزش و پرورش به وزارت نفت رفت

دورهٔ ششم

محمدعلی کوزه‌گر

محمدعلی کوزه‌گر (زادهٔ ۱۳۳۴ در نور) نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ شهریار در دورهٔ ششم مجلس شورای اسلامی بوده‌است.وی پزشک و عضو هییت علمی دانشگاه لاست.او پس از نمایندگی در دور ششم در تمام ادوار بعد رد صلاحیت شده لاست.وی مدتی قایم مقام سازمان بهزیستی کشور بود.

دورهٔ هفتم

ابوالفضل کلهر

ابوالفضل کلهر (زادهٔ ۱۳۳۳ در شهریار – درگذشته ۲۴ مهر ۱۳۹۶ در شهریار) نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ شهریار در دورهٔ هفتم مجلس شورای اسلامی بود.

وی که کمی قبل دچار بیماری کلیوی شده بود پس از بستری در بیمارستان سینای تهران و برای انجام عمل پیوند کلیه ، عصر ۲۲ مهر ۱۳۹۶ به کما رفت و سرانجام در عصر دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

پیکر وی صبح روز چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ پس از تشییع در امامزاده اسماعیل شهریار دفن شد.

دورهٔ هشتم

حسین گروسی

دورهٔ نهم

حسین گروسی

حسین گروسی (زادهٔ ۱۳۴۳ در بیجار) نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ شهریار، شهر قدس و ملارد در دورهٔ هشتم مجلس شورای اسلامی بوده‌است.

دورهٔ دهم

محمد محمودی شاه‌نشین

محمد محمودی شاه‌نشین، در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در لیست ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در شهریار، قدس و ملارد حضور داشت و توانست در مرحله دوم انتخابات با کسب ۸۱٬۸۲۶ رأی از مجموع ۱۳۳٬۸۷۱ رأی مأخوذه صحیح، وارد مجلس دهم شود. شورای نگهبان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس اسلامی صلاحیت وی را تایید نکرد.

دورهٔ یازدهم

حسین حق وردی معلم و عضو پیشین شورای اسلامی شهر شهریار نماینده اصولگرا و منصب به جبهه پایداری است. وی بیشترین رای ادوار شورای اسلامی شهر شهریار را از ان خود کرده است

پمپ بنزین های شهرستان شهریار

جایگاه سوخت رضی آبادجاده قدیم شهریار. به طرف رضی آباد–

جایگاه سوخت صباشهرجاده کهنز. روبروی باطری سازی نور

–جایگاه سوخت ملاردشهریار. جاده ملارد۶۵۹۹۲۵۶۳

جایگاه سوخت شهرقدسقلعه حسن خان. شهرک قدس۴۶۸۲۲۶۶۸

جایگاه سوخت اندیشه شهریار. اندیشه. فاز سه۶۵۵۵۱۶۱۴

جایگاه سوخت پمپ بنزین سعید آباد صمیمیجاده تهران شهریار. بعد از سعید آباد۶۵۶۰۷۰۰۱

جایگاه سوخت امام رضاشهریار. بلوار شهید کلهر۶۵۲۷۰۱۱۰

جایگاه سوخت عماد شهریارشهریار۶۵۲۵۸۲۴۵

جایگاه سوخت پاسارگادشهریار. اندیشه. فاز اول. بلوار جعفرقلی خان. نبش کوی درختی۶۵۵۲۶۳۵۰

جایگاه سوخت بخشنده‌‌شهریار. جاده ملادر. بلوار راغب۶۵۱۰۶۰۶۵۶

جایگاه سوخت شاهدشهرجاده آدران شهریار. بعد از سه راه شاهدشهر

جایگاه سوخت پمپ بنزین سعید آباد صمیمی

جاده تهران شهریار. بعد از سعید آباد۶۵۶۰۷۰۰۱

جایگاه سوخت امام رضاشهریار. بلوار شهید کلهر۶۵۲۷۰۱۱۰

جایگاه سوخت عماد شهریارشهریار۶۵۲۵۸۲۴۵

جایگاه سوخت پاسارگادشهریار. اندیشه. فاز اول. بلوار جعفرقلی خان. نبش کوی درختی۶۵۵۲۶۳۵۰

جایگاه سوخت بخشنده شهریار. جاده ملادر. بلوار راغب۶۵۱۰۶۰۶۵۶

جایگاه سوخت شاهدشهرجاده آدران شهریار. بعد از سه راه شاهدشهر۶۵۴۴۶۸۵۲

جایگاه سوخت جایگاه صفادشت شهریار. صفا دشت. میدان نبی اکرم۶۵۴۳۸۲۴۶

لیست وکلا کانون وکلا شهریار​ 
ردیفنامنام خانوادگیتلفن همراهتلفن دفترآدرس دفتر
۱مهدیآذری حاج سیران٠٩١٢١۵٠٧۴٠٣٠٢١۶۵٢٨٠۴٣٠خیابان ولیعصر.روبروی بانک ملی.ساختمان عکاسی کاخ.طبقه۲.پلاک۲۶۰ کد پستی : ٣٣۵١٩٣٩۵۶۴
۲علیآزاده یار٠٩١٢٢٨۶٣۴٣٧٠٢١٢۶٣١٣١۶٣شهریار -خیابان تقوی بن بست ششم پلاک ۴۴١ کد پستی : ٣٣۵۴٣٨٧٢٣٩
۳احمدآقایی٠٩١٢٣۴٠٧٨٣۶۶۵٢۵۶٣۶٣خیابان ولیعصر-مجتمع سی گل-طبقه ٣-واحد١٢
۴ساراابراهیمی٠٩١٢٢۶۴٨١۴١۶۵١۴٠٣٧فاز ١ ضلع جنوبی میدان آزادی ساختمان شهروند ط فوقانی دفترخانه ٣ واحد ٧
۵امیرحسیناحمدوند٠٩١٢٣٩۶٣٣١٢۶۵۵٢٢۴٩۵شهریار ، ابتدای فاز یک اندیشه قبل از بانک ملی مجتمع خلیج فارس طبقه دوم واحد ٨
۶الهوردیارشد٠٩١٢٨۶٨٠٨٨٧٠٢١۶۵٣١٨٢۴٢شهرک اداری روبروی دادگستری مجتمع تجاری اداری شهریار (ساختمان بانک سینا) ط٢ واحد٢١٠
۷میناارشد٠٩١٢٨٧٢۶٢۴۶٠٢١۶۵٣١٨٢۴٢شهرک اداری بالای بانک سینا روبروی دادگستری شهریار مجتمع اداری شهریار ط٢ واحد٢١٠
۸ملک حسنآدینه وند٠٩١٢١١٢٢٢٧٠_شهریار، خیابان ولیعصر، خیابان طالقانی، کوچه نوروزی، مجتمع نوروزی، پلاک ۶ واحد ١
۹حمیدادم بیک٠٩١٢۶٧۵٩٣٧١_خیابان ولیعصر  روبروی بیمارستان امام سجاد   ساختمان حافظ  طبقه سوم      کدپستی ٣٣۵١٧١۶۴۶٣
۱۰حسیناردلان٠٩١٢۵١۶٢١١٩_اندیشه فاز۵ – شورای شرقی – بلوار امام خمینی- خ همت- خ بهشتی – بن بست یکم پلاک٣١ واحد۶
۱۱پیامابوطالبی زنوزی٠٩١٢۴۴٨٣۶٧۵_خ ولیعصر- بالاتر از چهارراه مخابرات- پ ١۵٩ ط دوم
۱۲سیده فاطمهاجاق٠٩١٢۴۶۴٨۴۵٠_شهریار، سرآسیاب شرقی، انتهای معلم، مسکن فرهنگیان، بلوک ٢٠، ط.۶، واحد B١، کدپستی: ٣١۶٩٩٩٨۶٣۵ 
۱۳محمدرضااحمدپورقورخودی٠٩١٢٣٩٩٧۵٠٢_شهریار خیابان ولیعصر بعد از پارک کودک دست چپ ساختمان موسسه مالی اعتبار آرمان طبقه اول واحد سوم
۱۴مرضیهآقا محمدی٠٩١٢٧۴٠٠۴٣٧_شهریار خیابان ولیعصر گل پونه ساختمان تیبا واحد٨
۱۵کاملآقامحمدی__شهریار-خ سوم شرقی-خ بهشتی شرقی-روبروی داروخانه تاجیک-ط۴-واحد٧

بی تردید حاذق ترین و منصف ترین وکیل شهریار دکتر سید مهران(علی اکبر ) خامسی است.وی دانش آموخته مقطع دکترای حقوق خصوصی است که سالها تجربه فعالیت در اداره حقوقی بانک ملی را داشته و از توانمند ترین وکلای استان تهران است.شاید بدون اغراق میتوان گفت نسبت پرونده های برنده وی به کل پرونده های اخذ شده بالاتریتن امار را داشته است.

دفتر وی در خیابان ولیعصر قبل از راهنمائی و رانندگی جنب موسسه اموزش زبان های خارجی تخت جمشید است.

شماره تماس وی : ۰۹۱۲۵۳۴۶۲۸۲ و شماره دفتر ایشان ۰۲۱۶۵۲۷۳۲۳۹است

کد پستی تمام مناطق شهرستان شهریار

ردیفنام شهر و یا شهرککدپستی
۱کد پستی اندیشه فاز یک۳۱۶۸۸
۲اندیشه فاز یک۳۱۶۸۹
۳اندیشه فاز دو۳۱۶۸۶
۴کد پستی اندیشه فاز سه۳۱۶۸۶
۵اندیشه فاز سه۳۱۶۸۷
۶کد پستی اندیشه فاز چهار۳۱۶۸۱
۷کد پستی اندیشه فاز پنج۳۱۶۸۱
۸کد پستی شهریار۳۳۵۱۶
۹شهریار۳۳۵۱۷
۱۰شهریار۳۳۵۱۸
۱۱شهریار۳۳۵۱۹
۱۲کد پستی وحیدیه۳۱۱۵۶
۱۳وحیدیه۳۱۱۵۷
۱۴کد پستی فردوسیه۳۳۵۷۱
۱۵کد پستی خادم آباد۳۱۱۴۷
۱۶کد پستی نصیرآباد۳۱۱۴۶
۱۷باباسلمان۳۳۵۴۱
۱۸صادقیه۳۳۵۴۱
۱۹کد پستی امیریه ( بردآباد)۳۳۵۱۱
۲۰کد پستی سعید آباد۳۳۵۳۱
۲۱کد پستی شاهد شهر۳۳۵۱۳
۲۲کد پستی صبا شهر۳۳۵۶۱
۲۳رزکان۳۳۵۵۱
۲۴دینارآباد۳۳۵۵۱
۲۵اسکمان۳۳۵۵۱
۲۶رضی آباد بالا و پائین۳۳۵۵۱
۲۷کرادمیر۳۳۵۵۱
۲۸بکه۳۳۵۵۱
۲۹رزنان بالا و پائین۳۳۵۳۱
۳۰دهشاد بالا و پائین۳۳۵۵۱

Visits: 244