تشکیل استان تهران غربی به کجا رسید! استان شهریار به کجا رسید

شهریار از دیر باز نقش مرکزی و محوری در استان تهران داشته و به صورت سنتی مرکز شهرستانهای غرب تهران بوده است.به لحاظ تاریخی، ژئوپولوتیکی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شهریار همچنان محوریت خودرا حفظ کرده و مهمترین شهرستان استان تهران بعد از شهر تهران است.با تاسیس استان تهران غربی (استان شهریار)با مرکزیت شهریار مرزهای این […]

استان تهران غربی
استان شهریار

شهریار از دیر باز نقش مرکزی و محوری در استان تهران داشته و به صورت سنتی مرکز شهرستانهای غرب تهران بوده است.به لحاظ تاریخی، ژئوپولوتیکی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شهریار همچنان محوریت خودرا حفظ کرده و مهمترین شهرستان استان تهران بعد از شهر تهران است.با تاسیس استان تهران غربی (استان شهریار)با مرکزیت شهریار مرزهای این شهرستان به همان وضع سابق(بیست سال قبل) برخواهد گشت.

استان تهران ۳ تکه می‌شود، استان تهران غربی از مهمترین تصمیمات دولت

رئیس‌‌‌جمهور اواخر آبان ماه در جریان سفر به شهریار تاکید کرد که تقسیمات کشوری غرب و شرق استان تهران نیازمند تغییرات جدی است. با توجه به توسعه‌‌‌ شهرهای اندیشه، شهریار و دیگر شهرستان‌های اطراف باید در تقسیمات کشوری تجدیدنظر شود.

استان تهران 3 تکه می‌شود
تشکیل استان تهران غربی به کجا رسید! استان شهریار به کجا رسید

 استاندار پایتخت روز گذشته جزئیاتی از تقسیم‌بندی تقسیمات کشوری غرب و شرق استان تهران اعلام کرد و گفت که برای غرب استان تهران با مرکزیت شهریار پیش‌بینی‌ها و پیشنهادهایی شده است. بخش دیگر هم به شرق تهران مربوط است که با مرکزیت ورامین یا دماوند شکل خواهد گرفت. او البته تاکید کرد که احتمالا تا پایان دولت سیزدهم این تقسیمات انجام می‌شود. با این حال نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کردند که ثبت تقاضا برای تفکیک استان‌های بزرگ در مجلس افزایش یافته است.

تقسیم تهران به دو بخش شرقی و غربی موضوعی است که تاکنون از سوی رئیس‌‌‌جمهور، وزیر کشور و استاندار تهران مطرح شده است. رئیس‌‌‌جمهور اواخر آبان ماه در جریان سفر به شهریار تاکید کرد که تقسیمات کشوری غرب و شرق استان تهران نیازمند تغییرات جدی است. با توجه به توسعه‌‌‌ شهرهای اندیشه، شهریار و دیگر شهرستان‌های اطراف باید در تقسیمات کشوری تجدیدنظر شود.

پیش از رئیس‌‌‌جمهور و در نخستین اظهارنظر دولتمردان، وزیر کشور از درخواست‌‌‌هایی برای تشکیل استان تهران غربی خبر داد. اما روز گذشته استاندار پایتخت جزئیاتی از این تقسیم‌‌‌بندی را اعلام کرد و گفت که برای غرب استان تهران با مرکزیت شهریار پیش‌‌‌بینی‌‌‌ها و پیشنهادهایی شده است‌. بخش دیگر هم به شرق تهران مربوط است که با مرکزیت ورامین یا دماوند شکل خواهد گرفت. او البته تاکید کرد که اولویت اول ما غرب تهران است که تقسیمات در آنجا ابتدا شکل گیرد و پس از آن می‌توانیم در حوزه جداسازی در شرق هم اقدامات خود را انجام دهیم. احتمالا تا پایان دولت سیزدهم این تقسیمات انجام می‌شود. حداقل درباره غرب تهران تاکید داریم تا این تقسیمات انجام شود. در حالی دولتمردان بر لزوم تقسیم تهران به دو بخش شرقی و غربی تاکید دارند که مجلس از این موضوع بی‌‌‌اطلاع است.

استان‌های جدید بر اساس حکم برنامه‌ای

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، تاکید کرد: فعلا موضوعی در خصوص تقسیم تهران به کمیسیون امور داخلی کشور اعلام نشده است. البته یک حکمی در برنامه پنجم در خصوص ایجاد استان‌های جدید وجود دارد. در همین راستا کمیسیون ما مصوبه‌‌‌ای را در مورد تشکیل چند استان جدید داشته است. به عنوان مثال در طرح کمیسیون تقسیم سیستان و بلوچستان، اصفهان و کرمان آمده است. این طرح به صورت عادی در مجلس مطرح است و اصلا مشخص نیست تا پایان مجلس یازدهم زمان به بررسی این طرح برسد یا خیر. او افزود: اما به صورت روشن و شفاف در مورد تقسیم تهران به دو استان شرقی و غربی چیزی به مجلس نرسیده است. دولت می‌تواند در خصوص تقسیمات کشوری لایحه بدهد تا مصوب شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در خصوص جزئیات تقسیم تهران به دو بخش خاطرنشان کرد: استان تهران محدوده‌‌‌ای دارد. زمانی‌که شرق و غرب و شمال و جنوب استان تقسیم کنید کاملا روشن است که نحوه این تقسیم‌‌‌بندی به چه شکل خواهد بود. تهران خط تفکیکی دارد و محدوده فعلی هم محدوده سرزمینی استان تهران خواهد شد. اما نکته این است که باید حتما ضرورت‌‌‌های لازم برای تقسیم تهران را در نظر بگیرند برای مثال باید به شاخص‌‌‌ها توجه کرد و شاخص جمعیت، پراکندگی، حاشیه‌نشینی و‌… را در نظر بگیرند تا لایحه تقسیمات خوبی داشته باشیم. او یادآور شد: مجلس در جریان تقسیم تهران نیست و صحبت‌هایی در این مورد در دولت مطرح است.

افزایش تقاضا برای تفکیک استان‌های بزرگ ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با اشاره به اظهارات رئیس‌‌‌جمهور مبنی بر لزوم تقسیم تهران، گفت: صحبت‌های رئیس‌‌‌جمهور در خصوص تقسیمات کشوری، حرف درستی است و می‌خواهند تهران را به دو استان تقسیم کنند. این موضوع نیاز کشور است و برای این تقسیم دیر هم شده است. او ادامه داد: رئیس‌‌‌جمهور در کرمان هم تاکید کردند که باید به دو استان تقسیم شود. علاوه بر این استان‌های پهناور شرقی کشور و در راس آن استان سیستان و بلوچستان باید به ۴ استان تقسیم شود. همچنین استان اصفهان هم باید به دو استان تقسیم شود. این موارد از ضروریاتی است که از رئیس‌‌‌جمهور انتظار داریم همان‌طور که تقسیم تهران و کرمان را به درستی ذکر می‌‌‌کنند تقسیم استان اصفهان و سیستان و بلوچستان هم ان‌شاءالله در دستور کار قرار بگیرد.

این نماینده مجلس در خصوص چگونگی تقسیم تهران به تهران غربی و شرقی، تصریح کرد: جزئیات چگونگی تقسیم‌‌‌بندی تهران را بعد از انتخابات مجلس به مجلس ارائه می‌‌‌کنند. در صحبتی که با دولتی‌‌‌ها داشتیم اعلام کردند که به دلیل حساسیت و تبعاتی که این موضوع ممکن است داشته باشد، بعد از انتخابات مجلس جزئیات را به مجلس ارائه می‌‌‌کنند. چون تقسیمات استانی ممکن است موجب تشویش اذهان عمومی، اختلافات و درگیری‌‌‌هایی شود؛ رویه به این شکل است که در زمان انتخابات، این موضوع را متوقف می‌‌‌کنند. اقبال شاکری، نماینده تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس نیز اظهار کرد: در جریان نیست که تقسیم‌‌‌بندی که به نفع مردم باید انجام شود، چگونه است. اما به علت گستردگی تهران و موضوعاتی که راجع به حریم و خارج از حریم بودن برخی روستاهای اطراف تهران مطرح است، دائم عنوان می‌شد، در برخی موارد بعضی از روستاها تقاضا می‌‌‌کردند که الحاق شوند به بخشی از مناطق مرزی تهران و بعضی شهرستان‌ها هم تقاضا می‌‌‌کردند که به عنوان شهر جدید شناخته شوند.

تشکیل استان تهران غربی راهی برای حل مشکل تداخل حریم

او ادامه داد: برای مثال در غرب تهران تداخل حریم وجود دارد و مردم دچار مشکل شده‌‌‌اند. پیشنهاد تقسیم تهران به تهران شرقی و غربی پیشنهاد خوبی است، اما در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور این موضوع حتما باید بیاید و در مجمع نمایندگان تهران هم ما قطعا رسیدگی و بررسی می‌‌‌کنیم، اما تا کنون متنی برای تفکیک تهران دریافت نکرده‌‌‌ایم. این نماینده تهران خاطرنشان کرد: حتما تهران باید به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شود. در این شرایط این دو بخش دارای ساختار و سازمان مستقل می‌شوند و در بودجه جایگاه و ردیف مستقل پیدا می‌‌‌کنند و می‌توانند قائم به خودشان باشند. از جهت بحث توسعه و مسائل عمومی و شهری‌شان بهتر و متمرکزتر توسط مسوولان حاکمیتی که برایشان انتخاب می‌شود پیگیری شود. همچنین چندین دهه است که تقاضای تفکیک و جداشدن از تهران را دارند. شاکری تصریح کرد: البته تقاضا برای تفکیک سایر استان‌ها هم وجود دارد و ثبت تقاضا برای تفکیک استان‌های بزرگ در مجلس زیاد شده است. در طرح‌های پیشنهادی مجلس تفکیک برخی استان‌ها آمده است، اما هیچ‌کدام به صحن نیامده و اعلام وصول نشده است.

Visits: 15