عوامل موثر بر ایجاد ترافیک شهریار و گسترش راه بندان درون شهری

سید محمد خامسی ترافیک درون شهری ( ترافیک شهریار ) تحت تأثیر عده عوامل متعدد قرار دارد که می‌توان آنها را به دسته‌های مختلف تقسیم کرد .عوامل شناسائی شده که نقش مهمی در گسترش ترافیکی درون شهری شهریار دارند به شرح زیر شناسائی شده اند: جمعیت و رشد شهری: افزایش جمعیت و رشد سریع آن […]

سید محمد خامسی

سید محمد خامسی


ترافیک درون شهری ( ترافیک شهریار ) تحت تأثیر عده عوامل متعدد قرار دارد که می‌توان آنها را به دسته‌های مختلف تقسیم کرد .
عوامل شناسائی شده که نقش مهمی در گسترش ترافیکی درون شهری شهریار دارند به شرح زیر شناسائی شده اند:

جمعیت و رشد شهری:

افزایش جمعیت و رشد سریع آن می‌تواند باعث افزایش تعداد خودروها و ترافیک شهری شود.مهاجرت مهمترین عامل رشد جمعیت شهریار است که به دلیل وجود مسکن نسبتا ارزان تر از تهران در پی افزایش بی رویه تراکم در ساخت و سازها، حادث شده است.
حضور پرتعداد اتباع هم از عوامل دیگر رشد بی رویه جمعیت شهریار است که میتواند در آینده به مهمترین عامل بحران زا در این شهرستان تبدیل گردد.

ساختار شهری:

ساختار شهری و طراحی شهر از لحاظ جغرافیایی می‌تواند تأثیر زیادی بر ترافیک داشته باشد. مثلاً شهرهایی با ساختار خطی و بدون طراحی مناسب ممکن است با مشکلات ترافیک شدیدی مواجه شوند.متاسفانه عدم توجه مدیران شهری به چگونگی توسعه شهری و رعایت دستور العمل های طرح تفصیلی در طول سالهای اخیر همچنین اهمال در باز افرینی بافت شهری و مهندسی مجدد معابر بر این مشکل در شهریار دامن زده است.

استفاده ناصحیح از ارتباطات و فناوری:

عدم استفاده بهینه از فناوری ارتباطات ، هوش مصنوعی ، فناوری های نوین و… برای مدیریت ترافیک
دوربین های ترافیکی سطح شهر با تعداد کم و فاقد نرم افزار هوش مصنوعی بوده و با چراغ های راهنمائی نیز همسان سازی نشده اند که عامل مهمی در ضعف مدیریت ترافیک و در پی آن افزایش ترافیک درون شهری است.

نبودحمل و نقل عمومی موثر و نقش آن در افزایش ترافیک شهریار :

کمبود حمل و نقل عمومی موثر و پوشش کافی مردم را به استفاده از خودروهای شخصی ترغیب میکند. وجود تاکسی های فرسوده خطوط درون شهری که با حداقل نظارت ممکن فعالیت میکنند(نرخ، زمان بندی حضور و حرکت و…) .
عدم وجود خطوط اتوبوس شهری، خط ویژه دوچرخه، پیاده راه و….همگی موجب افزایش ترافیک شهریار شده است.

کمبود پارکینگ:

کمبود پارکینگ در محل‌های مختلف شهر می‌تواند باعث گردش بی‌نظم خودروها در شهر شود و ترافیک را تشدید کند.با توجه به صدور مچوز اماکن تجاری بزرگ بدون در نظر گرفتن پارکینگ در گذشته( برج سعدی، پاساژ حافظ ، پاساژ زرین ، تصویر برداری جام جم، تصویر برداری کوثر، بیمارستان امام سجاد و…. و حذف پارکینگ سایر اماکن و مثتحدثات ، و پیش بینی نکردن پارکینگ های عمومی برای جبران کمبود سبب سردرگمی، بی نظمی قانون گریزی و افزایش سرسام آور ترافیک درون شهریار شده است.

🔴فرهنگ شهروندان و افزایش ترافیک شهریار :

شاید مهمترین عامل فرهنگ مردم در استفاده از حمل‌ونقل عمومی یا خودروهای شخصی است که می‌تواند تأثیرگذار باشد. مثلاً فرهنگ ترجیح دادن به خودروهای شخصی بر حمل‌ونقل عمومی یا فرهنگ رعایت قوانین و احترام به مقررات که متاسفانه نهاد های فرهنگی متولی آموزش فرهنگ شهروندی ( شهرداری، صدا و سیما، رسانه های محلی) از وظیفه خود کاملا غافل بوده اند.
البته در سالهای اخیر با رشد رسانه های فعال در بستر فضای مجازی این فرهنگ سازی از طریق این رسانه ها کم و بیش در حال انجام است.

🔴ساعات پرترافیک:

تمایل برخی از افراد به استفاده از خودروها در ساعات پرترافیک می‌تواند باعث تشدید ترافیک در این ساعات شود.این مورد نیز متاثر از آموزش های شهروندی و فرهنگ است که نهاد فرهنگی شهرداری و رسانهای محلی و مجازی باید بیشتر به این موضوع بپردازند.

🔴ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی:

مراکز فعالیت‌های اقتصادی می‌توانند مراکز جذابیت ترافیک شوند، زیرا افراد برای کار به این مراکز نیاز دارند.رشد مراکز تجاری بدون در نظر گرفتن فضای توقف خودرو ها، پارکینگ، ظرفیت معابر و…. موجب گسترش ترافیک در شهریار شده است. به نحوی که در سالهای قبل ترافیک مختص خیابان ولیعصر بود اما امروزه در تمام کوچه و خیابانهای شهر شاهد ترافیک ازار دهنده هستیم.

🔴تخصصی‌سازی و جداسازی فضای شغلی از مسکونی:

جداسازی مناطق مسکونی از مناطق شغلی و کسب‌وکارها می‌تواند کمک به کاهش ترافیک در ساعات اوج داشته باشد.

⚠️سد معبر :

عدم توجه شهرداری در برخورد با سد معبر، فروشندگان دست فروش، وانت بارهای دوره گرد و فروشنده مواد غذائی، موانع ایجاد شده توسط کسبه و… شاید مهمترین عامل سخت در ایجاد ترافیک شهری است.شهرداری باید علاوه بر اهتمام در مقابله با سد معبر که بر اساس قانون از وظایف ذاتی اش بوده و اهمال در انجام آن ترک فعل محسوب شده و از نظر قضایی قابل پیگرد است فعالیت های فرهنگی لازم در این خصوص را نیز به انجام رساند تا عوامل نرم (درونی) نیز در راستای حل مشکل بر طرف شوند.


در مدیریت ترافیک درون شهری، بهینه‌سازی این عوامل اساسی است. استفاده از فناوری‌های هوشمند، ترویج حمل‌ونقل عمومی، توجیه‌پذیری شهرسازی، و تغییر فرهنگ مردم به سمت استفاده از وسایل حمل‌ونقل پایدار می‌تواند بهبود قابل توجهی در مدیریت ترافیک شهری داشته باشد.

Visits: 10