ترافیک،آموزش و فرهنگ سازی در سطح شهر / دغدغه مهم فرهنگ شهری

ترافیک،آموزش و  فرهنگ سازی  در سطح شهر از نیازهای اساسی یک شهر است.

 به گزارش ههریارنگار: با نگاهی به دهه های گذشته این موضوع بر ما روشن  می شود که ترافیک و موضوعات مرتبط با آن تاکنون بر روی روال منطقی و صحیحی شکل نگرفته است. این مسئله در رفتار رانندگان و عابرین پیاده که در معرض هر روزه با محیط شهری قرار گرفته اند به وضوح مشاهد می نماییم.

ترافیک،آموزش و  فرهنگ سازی  در سطح شهر از نیازهای اساسی یک شهر است.

به گزارش ههریارنگار: با نگاهی به دهه های گذشته این موضوع بر ما روشن  می شود که ترافیک و موضوعات مرتبط با آن تاکنون بر روی روال منطقی و صحیحی شکل نگرفته است. این مسئله در رفتار رانندگان و عابرین پیاده که در معرض هر روزه با محیط شهری قرار گرفته اند به وضوح مشاهد می نماییم.
به بیان دیگر فرهنگ ترافیک نتوانسته به جایگاه اصلی خود دست یابد لذا خلاء ناشی از فرهنگ سازی بهینه در این میان احساس می شود واز آنجایی که ارتقای فرهنگ ترافیک بدون آموزش ممکن نیست و تنها راه برون رفت از ترافیک موجود همین آموزش وفرهنگ سازی در جامعه می باشد.
آموزش مباحث ترافیکی یکی از مهم ترین مسائل در رفع مشکلات ترافیکی است و تاثیرگذاری آن زمانی می تواند بهتر احساس شود که از روش های گوناگون اعم از آموزش نظری در مدارس ، آموزش عملی وتبلیغات رسانه های گروهی می توان استفاده کرد. آموزش مستقیم رفتار ترافیکی در محیط واقعی همواره با مشکلاتی روبرو بوده بنابراین یک از روش ها آموزش عملی رفتار ترافیکی و نهادینه کردن فرهنگ ترافیکی در مکان هایی که برای این موضوع در نظر گرفته است می تواند باشد.
نکته حایز اهمیتی که وجود دارد اینکه آموزش باید از دوران کودکی و از طریق خانواده ها صورت گیرد چرا که در این صورت اثرات مطلوب خود را در اینده نشان خواهد داد و از آنجا که کودکان آینده سازان فردای کشور و مهم ترین عامل ارتقای فرهنگی و اجتماعی محسوب می شوند لذا آموزش فرهنگ ترافیکی به آنان مثمر ثمرتر خواهد بود.
مدیریت فرهنگی و متولیان امر ترافیک با ارائه راهکارها و استراتژیهای اجتماعی از بعد آموزشی و رسانه ای به تولید برنامه هایی در جهت توسعه فرهنگی و رعایت فرهنگ ترافیک پرداخته اند.
در عرصه ترافیک شهری انسان مهمترین عامل است، و به عنوان علت تامه و حتی علت محدثه در مشکلات ترافیکی شناخته شده است. از طریق فرایند آموزش نظری و عملی می توان اقدامات اصلی در تغییرات رفتاری، در جهت بهبود فرهنگ سازی ترافیکی سامان دهی کرد. کارکرد آموزشی برای فرهنگ سازی ترافیکی یعنی پر کردن فاصله بین شایستگی های موجود در زندگی شهری مرتبط با ترافیک، با شایستگی های مطلوب در این زمینه.
آشنا ساختن و نهادینه کردن مباحث ترافیکی اگر از دوران کودکی آغاز گردد، و با شیوه های مناسب ، همراه با تغییرات شگرف و اثر گذار بر رفتار اجتماعی جامعه شهری باشد. اصلاح رفتاری و تغییر نگرشی فرهنگ روانسازی ترافیکی از طریق این دو بعد اجتماعی و فرهنگی در قالب نقش اجتماعی شدن و فرهنگ پذیری قابل مطالعه است؛ جامعه پذیری و اصلاح فرهنگ ترافیک، به نوعی مدیریت کردن در جهت فرهنگ سازی رعایت قوانین ترافیکی است، که از سوی نهادهای ذیربط و متولیان امر ترافیک همراه با نظارت دقیق باید شکل گیرد.
آموزش به عنوان رکن اساسی اصلاح فرهنگ ترافیک، نقش بارزی در تغییر نگرش و باورهای رفتاری ترافیک دارد. برای دست یافتن به این مهم ، باید تغییرات و اصلاحاتی در زمینه نگرش وفرهنگ ترافیک ایجاد شود.
آموزش در زندگی انسان منجربه تغییر در باورها و رفتارها شده است. در عصر حاضر یکی از اقدامات اصلی برای به سامان کردن معضلات ترافیکی تکیه بر محور آموزش و فرهنگ سازی است.
با توجه به مباحث فوق روش است که همبستگی بین ترافیک،آموزش و فرهنگ سازی ترافیک اگر با یک برنامه ریزی درست و منسجم در مسیر اصل خود قرار گیرد مشکلات عمده این بین حل شدنی می نماید.
و خشنودی به ارمغان می آورد.
در واقع آموزش در ارتقاء فرهنگ عمومی ترافیک که خصوصیت آموختنی داشته و با جنبه های فرهنگی و اجتماعی در زندگی روزمره انسان قرن حاضر همراه بوده، موجب این شده که شهروندان جامعه را به سمت فرایند سازگاری و تطابق با قوانین جامعه هدایت کند؛ و به نوعی فرهنگ یگانه سازی را در افکار عمومی شهروندان نهادینه نماید
آموزش در ارتقاء فرهنگ ترافیک وسیله ای برای رشد و تقویت نهادینه کردن و احترام گذاشتن به قوانین راهنمایی و رانندگی است؛ این فرایند در عرصه زندگی شهری باید با راهکارها و استراتژیهای کوتاه و بلند مدت همراه باشد.
بر همین اساس انجمن شهریارنگار بر مبنای یکی از اهداف از پیش تعیین شده ی خویش که همانا فرهنگسازی صحیح در بین عموم شهروندان می باشد روز گذشته ساعت ۱۸ عصر با همکاری اعضای انجمن شهریارنگار در میدان امام خمینی فرهنگسازی ترافیک را اجرا نمود.تا از این طریق بتواند گامی موثر و هر چند کوتاه برای بهبود شرایط موجود بردارد.
هم گام و همراه جوانان پرتلاش و دست در دست یکدیگر برای ساختن شهری آباد و آرمان شهری به نام شهریار خواهیم کوشید.

 

Views: 34