بهترین برنج فروشی شهریار کجاست – چگونه برنج مرغوب تهیه کنیم

برنج محبوب ترین و پر مصرف ترین ماده غذائی در کشور است که بخش اصلی سبد غذایی و طبیعتا بخش مهمی از هزینه های خانوار را تشکیل میدهد.با گران شدن برنج و ورود ارقام بی کیفیت شناخت برنج خوب و مهمتر از آن شناخت فروشنده های معتر نقش مهمی در کاهش هزینه ها و افزایش […]

برنج محبوب ترین و پر مصرف ترین ماده غذائی در کشور است که بخش اصلی سبد غذایی و طبیعتا بخش مهمی از هزینه های خانوار را تشکیل میدهد.با گران شدن برنج و ورود ارقام بی کیفیت شناخت برنج خوب و مهمتر از آن شناخت فروشنده های معتر نقش مهمی در کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت برنج خریداری شده ایفا میکند.در این مقاله در پی آن هستیم بهترین برنج فروشی شهریار را به شما معرفی کنیم.

برای شناخت بهترین برنج فروشی شهریار تا انتهای مطلب را دنبال نموده و تجربیات خود را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید؟

خواص برنج بر سلامت بدن

برنج این غله مهم یکی از مواد اصلی برای تامین غذای بشر می باشد. می توان گفت حدود نیمی از جمعیت امروز جهان از این ماده تغذیه می کنند. در کشور ما ایران هم  قوت غالب اکثر مردم و بسیار پرطرفدار است. یک پلوی خوشمزه در کنار انواع خورشت های رنگارنگ از دیرباز زینت بخش سفره های ایرانی بوده است و به گذشت زمان هم چنان با ذائقه ما عجین و همراه است. برنج فواید مختلفی برای بدن دارد: انرژی روزانه مورد نیاز را تامین می کند، حرکات روده را بهبود می بخشد، ویتامین ب ضروری بدن را تامین می کند و میزان قند خون را تنظیم می کند.

جالب است بدانید حدود ۹۰ درصد از برنج جهان در قاره آسیا کشت می شود. برنج انواع زیادی دارد که هر کدام شکل، رنگ، طعم و عطر متفاوتی دارند. یکی از پرمصرف ترین انواع برنج، برنج سفید است که از کندن و جداکردن پوشش و سبوس برنج قهوه ای بدست می آید. برنج که طبعی سرد و خشک و در برخی منابع گرم دارد ، ابتدا نکاتی در خصوص ارزش غذای برنج و طبع آن خواهم گفت و سپس به خواص شگفت انگیز آن خواهیم پرداخت.

تفاوت برنج سفید و قهوه ای چیست؟
تفاوت برنج سفید و قهوه ای چیست؟

تفاوت برنج سفید و قهوه ای چیست؟

با وجود این که در جهان انواع و اقسام برنج های مختلف وجود دارد اما با توجه به شیوه تهیه دو گروه عمده از برنج ها وجود دارد: ۱- برنج سفید ۲- برنج قهوه ای

برنج سفید رایج ترین مدل برنج و متداول ترین شکل مصرف در جهان است. اما برنج قهوه ای که کم تر شناخته شده است مزایای بیش تری برای سلامتی دارد. و طیف رنگ آن از قرمز متمایل به بنفش تا قهوه ای می باشد.

برنج سفید تصفیه و سیقل داده شده و پوست و سبوس آن گرفته شده است. این فرایند سبب می شود پخت و پز آن بهتر و ماندگاری اش بالاتر برود و باب سلیقه اکثر افراد شود. اما در عوض بسیاری از خواص آن طی این فرایند از دست می رود.

درحالی که برنج قهوه یک غله دست نخورده و حاوی سبوس است که مواد مغذی و فیبر بیش تری دارد. با توجه به آنچه گفتیم برنج قهوه ای به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت مفیدتر است.زیرا شاخص قند خون پایین تری نسبت به برنج سفید دارد. پس مصرف آن برای افراد دیابتی یک گزینه خوب و سالم محسوب می شود.

ارزش غذایی برنج را میدانید؟

مقدار ۱۰۰ گرم از برنج پخته شده دارای مواد مغذی زیر می باشد:

  • ۱۳۰ کالری
  • ۳۶/۲ گرم پروتئین
  • ۷/۲۸ گرم کربوهیدرات
  • ۱۹ گرم چربی

هم چنین حدود ۷۰ درصد از وزن برنج پخته شده را آب تشکیل می دهد.

طبع برنج سرد است یا گرم ؟

بر روی طبع این غله توافق وجود ندارد. عده ای آن را گرم و عده ای سرد و عده ای متعادل می دانند. اما با این وجود همه بر روی خشک بودن آن اتفاق نظر دارند. برخی افراد می گویند که برنج مرکب القوی است به این معنی که هنگام پختن ان به روش آبکش کردن، برنج جوشانده شده سرد و آبی که برنج در آن جوشانده شده گرم می شود. و در هنگام پختن آن به شیوه دمی طبع برنج متمایل به گرمی است.

این روزها تشخیص برنج خوب سخت است! به دلیل وجود برنج پلاستیکی، قبل از کیفیت برنج، کشف اصالت آن مهم‌تر است. وقتی برای خرید به فروشگاه‌های اینترنتی یا حقیقی سری می‌زنید با گروهی از نشان‌ها و برندهای متنوع تجاری مواجه می‌شوید. آن موقع است که از خودتان می‌پرسید کدام برنج را بخرم؟

شاید اولین قدم برای انتخاب، تجربه‌ای است که از خرید قبلی داشته‌اید و الان دنبال برنجی هستید که خوب قد بکشد، دون باشد و به هم نچسبد و البته عطر و بویی هم به راه بیندازد که نگو و نپرس! نکته دیگر محاسبه دخل و خرج ماه یا سال است که در خرید و نه تشخیص برنج خوب و باکیفیت بسیار مؤثر است!

برنج ایرانی یا خارجی؟بهترین برنج فروشی شهریار کجاست؟

روشن و مبرهن است که برنج ایرانی باکیفیت و ممتاز است اما قیمت برنج خارجی به مراتب ارزان‌تر است و به همین دلیل بعضی‌ها برنج هندی و پاکستانی می‌خرند که حتی نوع کم‌کیفیت آن خوب قد می‌کشد و دون می‌شود و هر کدبانوی تازه‌کاری هم از عهده پخت آن بر می‌آید! اما بیشتر این نوع برنج‌های هندی و پاکستانی که در بازار موجود است، از نوع برنج خوب و مرغوب نیست و طعم و مزه خوبی ندارد و البته گاهی هم گفته می‌شود در مزارع آلوده کشت شده‌اند و… . اگر برنج غذای روزانه و پایه خانواده نباشد ماکارونی بهتر از بعضی از این برنج‌های خارجی است!

قد و بالا مهم‌تر است یا عطر و طعم؟

برنج هندی را به خاطر قیمت پایین و قد کشیدنش می‌خرند. ولی برای ارزان‌تر تمام شدن می‌شود از نیم‌دانه و سرلاشه ایرانی برای مصرف روزانه استفاده کرد که طعم و ارزش غذایی خوبی دارند. منظورم این نیست که برای مهمان‌هایتان برنج هندی بپزید! برای آن‌ها برنجی بخرید که ایرانی باشد تا خوب قد بکشد و ری خوبی داشته باشد و  اگر عطر و بویش کم بود با هنر آشپزی به غذایتان بوی و طعم خاص دهید.

کبابی‌ها غالباً از برنج صدری استفاده می‌کنند که خوش قد و بالا می‌شود اما عطر و بوی زیادی ندارد ولی با بوی کباب و روغن حیوانی و … چلوکباب، رنگ و بو و مزه‌ای پیدا می‌کند که خیلی به برنجش ربط ندارد. برای تشخیص میزان عطر و بوی برنج، مقداری از آن را میان دو کف دست قرار دهید و در آن بدمید. از مقدار بوی عطری که به مشامتان می‌رسد می‌توانید آن را تشخیص دهید.

کشت اول مقوی‌تر است یا کشت دوم؟

اگر معیارتان بوی و عطر است، برنج کشت دوم بخرید که عطر بیشتری نسبت به کشت اول دارد. کشت اول برنج در فروردین و برداشت آن در مرداد است. پس از کشت اول برخی از کشاورزان زمین را برای نشاء دوم و کشت بعدی آماده می‌کنند. کشت دوم در آبان و فصل پاییز انجام می‌شود. کشت دوم بیشتر از کشت اول طول می‌کشد و به اعتقاد بعضی به همین دلیل و نیز استفاده از باران پاییزی و آفتاب آن، برنج کشت دوم از سلامت و عطر و طعم بیشتری برخوردار است. البته این کشت کم است و قیمت برنجش هم بیشتر از کشت اول است.

روش تشخیص برنج یک‌دست و برنج مخلوط

نکته مهم هنگام خرید برنج حتی از نوع مرغوبش این است که محصول از یک نوع باشد و به اصطلاح قاطی نداشته باشد. اگر برنج قاطی داشته باشد، پخت آن هم سخت می‌شود و تا خانم‌های خانه‌دار روش پخت آن به دستشان بیاید، برنج به ته کیسه رسیده است! برای تشخیص برنج خوب و اصیل کافی است مقداری از آن را کف دست بگیرید و با دقت برنج‌ها را ببینید که یک اندازه و یک رنگ باشند. اگر جنس برنج باریک و استخوانی است، همه دانه‌ها باید این جوری باشند.

گر برنج کهنه می‌خرید همه آن‌ها به یک اندازه تیره باشند. اگر دانه سالم می‌خرید ببینید برنج شکسته و خردشده و پوک وجود نداشته باشد. حالا که برنج را می‌بینید توجه کنید که کپک نزده باشد و آفت نداشته باشد. همچنین همان آزمایش دستی سنجش عطر و بو این جا هم به کار می‌آید. برنج مخلوط عطر کمتر و متفاوت‌تری دارد.

انواع برنج ایرانی از زبان عرضه‌کنندگان حرفه‌ای

برنج ایرانی، هم از جهت مناطق زیر کشت و هم از نظر طعم و بو تنوع زیادی دارد. برنج صدری در گیلان و برخی مناطق کشور کشت می‌شود. پروتئین این برنج زیادتر از بقیه برنج‌هاست و اگر بین دو دست بمالید چربی آن را حس  می‌کنید. هاشمی، دم‌سیاه، دم‌سفید، دم‌زرد، دم‌سرخ، سالاری، حسن سرایی، علی کاظمی،‌ و شاه پسند از انواع برنج صدری است.

برنج طارم که مبدأش مازندران است، از صدری کوتاه تر و چاق‌تر است ولی تقریباً همان چربی صدری را دارد. این نوع برنج ساعت‌ها پس از پخت،‌ خوب و نرم می‌ماند. دیلمانی،‌ رشتی، امیری، محلی،‌ موسی، سنگ، اهلمی،‌ عنبربو (که در لرستان، اصفهان، خوزستان و فارس هم کشت می‌شود و به چمبا معروف است)، حسنی،‌ غریب،‌ محمدی، گرده، و بینام، برخی از انواع برنج طارم است.

البته از طریق دورَگه‌گیری دو نوع برنج خوب، برنج‌های دیگری نیز به دست آمده است که کشت می‌شود. خزر، فجر، نعمت، ندا، هراز و شفق، برخی از این برنج‌های جدید هستند که نسبت به اصل خودشان، عطر و طعم کمتری ولی پرمحصول، خوش‌پخت و خوش‌خوراک‌اند.

بهترین برنج فروشی شهریار کجاست؟

پخش برنج سید امانی بصورت کلی و جزئی با کیفیت ترین و مناسب ترین برنج را از تولید به مصرف با ضمانت پخت در اختیار همشهریان عزیز قرار می‌دهد.
هر خرید اینترنتی به مقدار ۴۰ کیلوگرم از محصولات ما در منطقه شهریار، هزینه ارسال رایگان خواهد داشت.
قیمت و کیفیت کالا را مقایسه کرده و سپس از ما خرید کنید.
دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب برنج ما بخاطر خرید مستقیم از کشاورز و انجام مراحل بسته بندی، بوجاری و سورت( کامپیوتری تمیز کردن برنج) توسط مجموعه پخش سید امانی است.
اعتماد و اطمینان مهمترین سرمایه اجتماعی در کار ماست.

آدرس: شهریار – بلوار انقلاب – خیابان شیخلر – نبش خیابان شهید عباسی – جنب آژانس قشقایی
تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۶۰۱۱۴۰ و ۰۲۱۶۵۲۶۹۴۸۹
صفحه ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/berenj_seyedamani

بهترین برنج فروشی شهریار

Visits: 265