اما و اگر های پرداخت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی

یارانه یا سوبسید بخشی از کمکهای مستقیم دولت از محل درامد از منابع خدادای مثل نفت و محصول معادن است که برای جبران کاستی ها در اختیار شهروندان قرار داده میشود. یرانه غیر مستقیم نیز از طریق کاهش یا ثابت نگه داشتن قیمت کالاهای ضروری در اختیار همه شهروندان به صورت برابر واما نه لزوما […]

یارانه یا سوبسید بخشی از کمکهای مستقیم دولت از محل درامد از منابع خدادای مثل نفت و محصول معادن است که برای جبران کاستی ها در اختیار شهروندان قرار داده میشود. یرانه غیر مستقیم نیز از طریق کاهش یا ثابت نگه داشتن قیمت کالاهای ضروری در اختیار همه شهروندان به صورت برابر واما نه لزوما عادلانه قرار میگیرد.حال باید دید آیا دولت تصمیم به پرداخت یارانه ۱۱۰ هزلار تومان دارد یا خیر

یارانه ۱۱۰ هزار تومانی آری یا نه

با تصمصم هییت دولت مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مقرر بود ارز ازاد شده از این محل به صورت یارانه مستقیم به میزان ۱۱۰ هزار تومان در اختیار شهروندان قرار بگیرد اما حالا یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه گفته حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منتفی شده است. آیا پرداخت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی هم منتفی است؟

به گزارش شهریار نگار هفته گذشته رئیس جمهوری جلسه‌ای با اقتصاددانان داشتند. جلسه‌ای که احمد توکلی از خروجی آن رونمایی کرد و گفت: موضوع جلسه درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و اینکه بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، چقدر یارانه جبرانی به مردم پرداخت شود.

توکلی گفته بود اینکه چقدر یارانه جبرانی برای اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود هنوز قطعی نشده اما طبق این طرح قرار است ماهی ۱۱۰ هزار تومان به هر یک از اقشار آسیب‌پذیر بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه پرداخت شود.

به عبارتی دولت افزایش مبلغ یارانه را منوط به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و عرضه ارز با نرخ تکی کرده است.

دولت در راستای حذف ارز دولتی و افزایش مبلغ یارانه حتی لایحه را نیز هفته گذشته به مجلس ارسال کرد که امروز به گفته عضو کمسیون برنامه و بودجه در مصاحبه با مهر از طرف دولت پس گرفته شده است.

یعنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منتفی است و احتمالا پرداخت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی به هر فرد هم منتفی می‌شود.

اینستاگرام شهریار
برای اطلاع از اخبار روز شهریار به صفحه اینستا گرام شهریار نگار مراجعه کنید برای ورود روی بنر کلیک کنید

پرداخت ارز ۴۲۰۰ بهتر است یا یارانه نقدی؟

پرداخت ارز دولتی موجب تثبیت نسبی قیمت کالاهای اساسی است. اما به شرط نظارت صحیح این مهم اتفاق می افتد. چه بسا در پی عدم نظارت از محل رانت ایجاد شده ، مفاسد اقتصادی بزرگ شکل گرفته و تکلیف ارز دولتی در سایه روشهای نوین پول شویی ، مشخص نخواهد شد.

بر اساس محاسبات ، در سه سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ ، دولت ۵۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی داده بود. رقمی معادل ۵۱۵ هزار میلیارد تومان که شاید اگر این مبلغ صرف تولید و صمعت مولد میشد اثرات بسیار مطلوب تری بر اقتصاد کشور داشت.

اما تمام این صحبت ها اما است هم نظارت دقیق یا ضعیف، هم محل هزینه کرد . که چه بسا اگر این یارانه به ارز هم پرداخت نمیشد اعتبارات ان صرف صنعت مولد نمیشد.

حالا امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی گفته : از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شده است.

با احتساب حداقل ۲۰ هزار تومان اختلاف قیمت هر دلار با بازار، یعنی ۲۴۰ هزار میلیارد تومان! ۲۴ برابر کل درآمدهای نفتی پارسال!

یعنی دولت در مجموع این چهار سال ۷۶۰ هزار میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات چند قلم کالایی تخصیص داده که تورم را کنترل کند و موفق هم نبوده است.

این یعنی دولت می‌توانست به جای این کار، در این چهار سال مستقیما نفری ۱۹۷ هزار تومان یارانه نقدی به کل جمعیت ایران بدهد. البته اعلام خبر پرداخت یارانه نقدی ۱۱۰ هزار تومانی هم با واکنش منفی بسیاری از مردم مواجه شد.

چون آنها معتقدند در این شرایط پرداخت یارانه نقدی بدون تامین اعتبار از یک محل دقیق و درست فقط می‌تواند به تورم بیشتر دامن بزند.

از منظر کارشناسالن اقتصادی پرداخت یارانه نقدی به اقشار مختلف جامعه نه تنها اثر حمایتی ندارد . که در بلند مدت به دلیل افزایش نقدینگی صرفا تولید تورم کرده و اتفاقا معیشت را سخت تر خواهد کرد. همان اتفاقی که در سال ۸۹ و پس از تزریق یارانه ها به کشور رخ داد.

Views: 5