گره ترافیک سه راه شهریار کی حل خواهد شد؟ دو سال و کمتر از ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی!!

با گذشت بیش از ۲ سال از آغاز پروژه تقاطع غیر همسطح فتح شهریار به منظور کاهش ترافیک سه راه شهریار به عنوان یکی از مهمترین گره های ترافیکی غرب استان تهران اما متاسفانه به دلیل عدم تزریق منابع مالی عملیات عمرانی این پروژه بسیار با کندی مواجه است. ترافیک سه راه شهریار، مشکلی که […]

با گذشت بیش از ۲ سال از آغاز پروژه تقاطع غیر همسطح فتح شهریار به منظور کاهش ترافیک سه راه شهریار به عنوان یکی از مهمترین گره های ترافیکی غرب استان تهران اما متاسفانه به دلیل عدم تزریق منابع مالی عملیات عمرانی این پروژه بسیار با کندی مواجه است.

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۷ دقیقه

ترافیک سه راه شهریار، مشکلی که به این زودیها قرار نیست حل بشود

جاده تهران به شهریار بنا به اطلاع رسانی اداره راهداری کشور از پر تردد ترین جاده های مواصلاتی کشور است که با توجه به نرخ مهاجرت به شهریار و سفرهای روزانه شهروندان از شهریار به تهران و بالعکس هر روز بر میزان تردد در این محور نیز افزوده میگردد که نقطه عطف این میزان تردد در ترافیم سه راه شهریار مشهود است.

با توجه به تداخل حرکت خودروهایی که از غرب به شرق و شمال به جنوب این محور قصد عبور دارند در محدوده کیلومتر ۱۵ اتوبان فتح سه راه شهریار همه روزه در ساعات تردد آغازین صبح و پایانی عصر شاهد گره کور ترافیکی و معطل شدن شهروندان در ترافیک طاقت فرسای این محور هستیم که علاوه بر هدر رفت سوخت و مال شهروندان آسیب های فراوانی نیز متوجه روان ایشان شده و وقت بسیاری نیز اتلاف میکردد.

در آذر ماه سال ۹۸ و پس از جلسات و بررسی‌های مسؤولان وقت شهرداری تهران، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، فرمانداری شهریار و شهرداری باغستان کلنگ احداث پروژه تقاطع غیرهمسطح در نقطه اتصال اتوبان فتح به شهریار و به اصطلاح سه‌راهی شهریار به زمین زده شد.

به گفته مسوولان شهرداری منطقه ۲۱ تهران، قرار بود فاز اول این پروژه به صورت زیرگذر به طول ۶۰۰ متر و فاز دوم نیز به صورت روگذر و به طول ۱۲۰ متر طی یک سال انجام شود و مسیر شرق بزرگراه فتح را به سمت جنوب و باغستان و شهریار را با زیرگذر پیوند داده و دسترسی جنوب به غرب شهروندان با روگذر انجام شود.

محل تامین اعتبار اجرای این پروژه از حوزه جرائم راهنمایی و رانندگی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، شهرداری تهران و شهرداری باغستان پیش‌بینی شده بود تا یکی از مهم‌ترین گره‌های ترافیکی غرب تهران پس از سال‌ها ساماندهی شود.

۱۰۰۰ تصادف طی سه سال در سه‌ راه شهریار

سالمی معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲۱ شهرداری تهران در سال ۹۹ در خصوص منطقه تقاطع فتح- شهریار گفت: طی ۳ سال گذشته ۶۰۰ تصادف خسارتی، ۴۰۰ تصادف جرحی و ۲ مورد فوتی در این محور به دلیل شعاع گردش قوس و مسیر باریک آن اتفاق افتاده است که هر تصادف ۲۰ دقیقه گره ترافیکی ایجاد می‌کرد. با ایجاد زیرگذر، بیشتر بار تردد از این محور جدید اتفاق خواهد افتاد و ۲۰ دقیقه کاهش زمان سفر به همراه خواهد داشت.

وعده بی‌نتیجه شهردار منطقه ۲۱ برای اتمام پروژه در سال ۹۹

حسن رحمانی شهردار وقت منطقه ۲۱ شهرداری تهران مرداد ماه سال ۱۳۹۹ به شهروندان این نوید را داده بود که پروژه عمرانی ترافیکی تقاطع غیر هم سطح فتح باغستان تا انتهای سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

سال ۹۹ نیز رو به انتها بود و تعطیلی مستمر کارگاه عمرانی این پروژه خودنمایی می‌کرد و مسؤولان استانی و شهرستانی ضمن بازدیدهای مکرر، مشکلات مالی را دلیل توقف اجرای پروژه دانستند.

طاهری فرماندار شهریار بهمن‌ماه ۹۹ با اشاره به پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه زیرگذر فتح به شهریار، گفت: بنا شد پیمانکار پروژه به جد مشغول کار و تکمیل پروژه شده و طبق وعده‌های داده شده تا حدود خردادماه فاز اول این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

در سال ۱۴۰۰ نیز کندی کار و پیشرفت لاک‌پشتی پروژه نمایان بود و افزایش بار ترافیکی در این نقطه، امید مردم برای استفاده از این زیرگذر و کاهش زمان حضور در ترافیک را کم‌رنگ‌تر کرد.

امروز اما گلایه مردم بیشتر از ترافیک بر سریال تکراری بدقولی مدیران در اجرای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی است؛ به ویژه چنین پروژه‌هایی که مستقیما با زندگی شهروندان غرب تهران در ارتباط بوده و می‌تواند ضمن کوتاه کردن زمان تردد در آرامش روح و روان آنها تأثیر مستقیم بگذارد.

فرماندار شهریار: تقصیر شهرداری تهران است/ امیدواریم در دهه فجر پروژه افتتاح شود

نوراله طاهری فرماندار شهریاراظهار کرد: در خصوص پروژه تقاطع غیرهمسطح ورودی شهریار از جاده فتح به دلیل اینکه شهرداری تهران مبلغ اعتباری موردنظر را تامین نکرد، پروژه قدری به تاخیر افتاد.

وی افزود: طی جلسات مربوطه با حضور استاندار سابق، شهرداری تهران مکلف شد که مبلغ اعتبار مورد نظر را احصا کرده و از تزریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به پروژه تزریق کند.

فرماندار شهریار بیان کرد: به طور کلی علت تاخیر اجرای پروژه و عقب‌ماندگی از برنامه زمان‌بندی، نبود و کمبود اعتبارات و عدم تزریق به موقع آن بود و امیدواریم ظرف ماه‌های باقیمانده تا دهه فجر فاز اول این تقاطع راه‌اندازی شود.

حسین حق‌وردی نماینده شهریار، قدس و ملارد در مجلس هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: در خصوص پروژه تقاطع غیرهمسطح فتح- شهریار، مجری شهرداری تهران و منطقه ۲۱ است که اعتبار آن از محل اعتبارات دولتی جرائم راهنمایی و رانندگی بوده که متاسفانه مبلغی که در قرارداد آمده تخصیص پیدا نکرده است.

وی افزود: پیمانکار با توجه به‌ کمک‌های اعتباری شهرداری باغستان و فرمانداری شهریار در حال کار است اما منابع مورد نظر توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران تخصیص پیدا نکرده است.

نماینده شهریار در مجلس بیان کرد: اخیرا ۱۵ میلیارد تومان به پروژه تزریق شده و امیدوارم فاز اول این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

تقاطع غیر همسطح فتح سه راه شهریار

پیشرفت ۴۵ درصدی پروژه زیرگذر فتح- سه راه شهریار / شهرداری باغستان به تعهدات مالی خود عمل نکرد

مهرداد آبائی، معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۲۱ تهران نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: پروژه تقاطع غیرهمسطح فتح- شهریار در حال حاضر در حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اکنون با انحراف ترافیکی و هدایت خودروها به حاشیه جاده، شمع‌کوبی قسمت میانی بزرگراه فتح در دست اجرا بوده که پس از آن نسبت به اجرای عرشه بتنی اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای عملیات خاکبرداری زیرگذر جاده فتح پس از مراحل مذکور، افزود: قرارداد این پروژه با سازمان کنترل ترافیک شهرداری تهران بوده و شهرداری منطقه ۲۱ دستگاهی نظارتی بر اجرای پروژه است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۲۱ تهران بیان کرد: این پروژه با مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای یک سال انعقاد قرارداد شد که به دلایل مختلف من جمله مباحث مالی کار طولانی شده است.

آبائی با اشاره به عدم تخصیصی بودجه مناسب به پیمانکار پروژه، گفت: تامین اعتبار این پروژه از محل اعتبارات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، شهرداری باغستان و شهرداری تهران بود که به دلیلی پرداختی کم، پیمانکار سرعت اجرای پروژه را کاهش داده است.

وی ادامه داد: شهرداری تهران نیز متعهد شده بود که نسبت به جابه‌جایی بخشی از اسناد خزانه و تبدیل به نقدینگی برای پیمانکار شده بود که تا به اینجا اجرایی نشده است.

معاون فنی و عمرانی منطقه ۲۱ شهرداری تهران اضافه کرد: متاسفانه در عمل نه شهرداری باغستان که متعهد به تامین اعتبار ۵ میلیارد تومانی شده بود و نه شهرداری تهران در کمک اعتباری موفق عمل کرد که به طور کلی پروژه به یک چالش مالی و کاهش شدید سرعت اجرا کشیده شده است.

آبائی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیمانکار ۸ میلیارد تومان طلبکار است، گفت: اگر پرداختی‌ها به موقع انجام شود، پیش‌بینی می‌شود فاز اول پروژه یعنی زیرگذر تقاطع تا خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

آنچه مشخص است عدم اجرای تعهدات مالی توسط متعهدین و انداختن توپ تقصیر در زمین یکدیگر بزرگترین مانع برای تکمیل این پروژه عمرانی مهم است و از استاندار جدید تهران و مدیریت جدید شهری تهران انتظار می‌رود با نگاه ویژه نسبت به رفع مشکل این گره ترافیکی در غرب تهران و تکمیل پروژه اقدام کنند.

Visits: 259