همایش رهیافت مشارکت در مقابله با بیابان زایی و بحران آب برگزار شد./گالری تصاویر

به گزارشhttps://shahriarnegar.com شهریار نگار:  در همایش رهافیت مشارکت با بیابان زدایی که با حضور مدیرکل دفتر مشارکتها، برخی مسولان منابع طبیعی و مسولان محلی برگزار شد ، جلوگیری از برداشت بی رویه ابهای زیر زمینی ، فرو نشست زمین بر اثر برداشت ابهای زیرزمینی در دشت های شهریار و ورامین ، مقابله با کاهش پوشش گیاهی و گسترش ان ، استفاده از سازمانهای فضای سبز شهرداری ها ومشارکت انجمن های مردم نهاد و نهاد های مرتبط ، با هدف گسترش و حفاظت از منابع طبیعی ، مورد بحث وبررسی قرار گرفت

  در همایش رهیافت مشارکت راهکارهای مشارکت مسولان ومردم برای مقابله با بحران اب و کاهش پوشش گیاهی اطراف تهران در همایشی بررسی شد .

به گزارش شهریار نگار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در این همایش که مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیران کل دفتر امور بیابان، دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری و رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، استادان دانشگاه، جمعی از تشکل های مردمی و مسئولان محلی حضور داشتند، در نشست های تخصصی مباحث مرتبط با برداشت بی رویه آب های زیرزمینی، فرونشست زمین و توسعه بیابان زائی در دشت های شهریار و ورامین و راهکارهای مقابله با آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این همایش با هدف ترویج فرهنگ مشارکت در احیا و توسعه عرصه های منابع طبیعی برگزار شد.
بهره برداری های بی رویه و غیر اصولی از آب و تخریب پوشش گیاهی زمینه توسعه بیابان زائی را فراهم می کند و از آنجائیکه دشت شهریار در همجواری پایتخت واقع شده و اراضی این منطقه با بحران بیابان زائی مواجه است ، در این همایش راهکارهای علمی حفاظت آب و خاک و اقدامات موثر برای مقابله با پدیده بیابان زائی با رویکرد مشارکتی با حضور مسئولان و کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت.
پیش زمینه لازم برای جلب مشارکت مردم در حفاظت، توسعه و احیای منابع طبیعی آگاه سازی آنان از اهمیت و ارزش این منابع خدادادی است که با ارتقای فرهنگ مشارکت زمینه لازم برای امر مهم حفاظت و حمایت منابع طبیعی فراهم خواهد شد.
وسعت عرصه های بیابانی استان تهران حدود ۱۰۵هزار هکتار است.
تاکنون حدود ۲۰هزار هکتار از این اراضی تحت پوشش عملیات بیابان زدائی قرار گرفته و اغلب اراضی بیابانی استان تهران در شهرستان های ورامین، ملارد، پاکدشت و ری پراکنده است.
در این همایش ، راهکارهای موثر برای بیابان زائی، آبخوان داری، توسعه جنگل کاری و پوشش گیاهی بررسی شد.
در حاشیه این همایش دوچرخه سوارانی از هیئت های کوهنوردی و دوچرخه سواری و گروه های مردمی شهرستان شهریار از محل برگزاری این همایش تا اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان رکاب زدند و با این حرکت، شهریار بعنوان یکصد و هشتادو سومین شهر به پویش سه شنبه های بدون خودرو پیوست.
این پویش با هدف ترویج فرهنگ استفاده از وسایل عمومی و دوچرخه برای سفرهای درون شهری ایجاد شده است که با فرهنگ سازی این حرکت ارزشمند شاهد کاهش آلودگی هوا، ترافیک، آلودگی صوتی و افزایش سلامتی که از مولفه های زیست محیطی بشمار می آیند، خواهیم بود.

 

این همایش یک روزه در سالن همایش های اردوگاه شهید منتظری شهریار برگزار شد . در پایان این همایش گروه دوچرخه سواران شهریاری  در روز سه شنبه های بدون خودرو مسیر سالن همایش را تا اداره کل منابع طبیعی شهریار با دوچرخه با مشارکت انجمن شهریار نگار  را پیمودند.

محمد درویش گفت: در هشتاد و هفتمین هفته از #سه_شنبه_های_بدون_خودرو، شهریار هم به عنوان شهر ۱۸۳ به پویش پیوست .

امروز در بین جوانان دوستدار انسان محوری در این شهرستان با افتخار رکاب زدم‌.

 

 

 

Visits: 22