قیمت های باورنکردنی اجاره ماشین های لوکس!

عده‌ای حاضرند برای چند ساعت نشستن پشت فرمان ماشین های لوکس میلیون‌ها تومان پول بپردازند.

عده‌ای حاضرند برای چند ساعت نشستن پشت فرمان ماشین های لوکس میلیون‌ها تومان پول بپردازند.

به گزارش شهریارنگار، مرضیه ثمره‌حسینی: ارائه خدمات «اجاره» یا اجاره ماشین های لوکس خارجی از طرف شرکت‌هایی که مخصوص این کار تاسیس شده‌اند، سال‌هاست که در کلانشهرها به‌ویژه جزایر و مناطق آزاد انجام می‌شود.

این رویه البته در سال‌های اخیر با ممنوعیت ورود خودروهای خارجی و دشواری تامین قطعات و تعمیر این ماشین های لوکس به‌دلیل تحریم، با مشکل مواجه شده و بعضی از این شرکت‌ها به فعالیت خود پایان داده‌اند.

در شهرهایی مانند تهران و مناطق آزاد ازجمله قشم و کیش اما همچنان اجاره ماشین های لوکس معمول است. قیمت اجاره‌ها در مقایسه با چند سال گذشته چندبرابر شده است؛ به‌عنوان مثال اجاره بی‌ام‌و li۷۳۰ ازروزانه ۶میلیون تومان در سال۹۷به ۱۳میلیون تومان در سال ۱۴۰۰رسیده است.

از ۲میلیون تا ۲۰میلیون تومان


«محمد» چندین سال است که در کار اجاره خودرو است، می‌گوید: «استقبال برای اجاره خودرو مخصوصا برای مسافرت همواره وجود داشته و مشتریان ما کم نشده‌اند اما نسبت به قیمت ماشین‌ها و تورم، قیمت اجاره خودرو چندان هم افزایش نیافته و سود ما خیلی کم شده!» هم‌اکنون اجاره خودروهای خارجی از کره‌ای و ژاپنی گرفته تا آلمانی، روزانه از ۲میلیون تومان شروع می‌شود.

برای اجاره، ودیعه و وثیقه هم نیاز است. ودیعه می‌تواند پول نقد، ارز، طلا و گاهی خودروی فرد اجاره‌کننده باشد. اجاره یک روز سانتافه ۲میلیون با ودیعه ۴۰میلیون تومان است و اپتیما روزانه ۲.۵میلیون با ودیعه ۵۰میلیون و ۳۰۰میلیون چک یا سفته اجاره می‌شود.

در تهران اجاره معمولا ماهانه صورت می‌گیرد. بنزS۵۰۰ ماهانه ۱۰۰میلیون با ودیعه ۱۰۰میلیونی و چک ۲میلیاردی اجاره می‌شود.

اجاره اتومبیل‌های لوکس‌تر مانند لامبورگینی روزانه ۲۰میلیون تومان است، مازراتی روزانه ۱۳میلیون تومان و بی‌ام‌وi۸ هم ۱۲میلیون تومان اجاره می‌شود.

ودیعه خودروهای لوکس بین ۳۰۰تا ۵۰۰میلیون تومان است. اقبال به اجاره خودروهای داخلی هم خوب شده؛ اجاره خودروهای داخلی مانند پژو ۲۰۶، ۲۰۷یا پرشیا روزانه بین ۲۵۰تا ۳۵۰هزار تومان با ودیعه ۱۰میلیونی صورت می‌گیرد.

عشق به اتومبیل خارجی


«نمی‌دونی وقتی سوار یه بی‌ام‌وi۸ میشی چه حسی داره! حس می‌کنی داری پرواز می‌کنی و روی ابرها هستی یا وقتی با یه «پورشه ماکان» گاز میدی و غرش صداش تو خیابان نگاه همه رو به سمت‌ات جلب می‌کنه چقدر احساس غرور و قدرت داری، احساس متفاوت بودن، پولدار بودن! به‌نظر من هیچ‌چیزی اندازه پول به آدم قدرت و اعتمادبه‌نفس نمی‌ده، ماشین هم به‌نظر من آشکارترین و لذت‌بخش‌ترین تجلی پول و زندگی لاکچریه!»

اینها را «آرش» می‌گوید وقتی که از او می‌پرسم چرا تنها برای یک روز ۱۵میلیون تومان اجاره ماشین می‌دهد، آرش در ادامه توضیحاتش می‌گوید:‌«باید ماشین‌باز و عشق ماشین باشی تا بفهمی که چرا کسی برای دو ساعت سوار شدن یه لکسوسNX حدود ۸.۵میلیون پول خرج می‌کنه، برای آدمی که عاشق تمایز و خاص بودنه، هیچ‌چیزی اندازه ماشین گرون و شیک این احساس رو بهش نمی‌ده، یا ۲۰میلیون برای کسی که رویاش اینه که سوار یه لامبورگینی بشه پول زیادی نیست، یعنی پولش اساسا اهمیتی نداره، برای همینه که آدم‌های معمولی سراغ اجاره ماشین نمی‌رن نه فقط برای نداشتن پول اجاره، برای اینکه اساسا روحیه‌ش رو ندارن، از نظر بسیاری از آدم‌ها اینکه کسی برای چند ساعت ماشین‌سواری ۱۰میلیون پول بده دیوانگیه! خب فکر می‌کنم همینطور هم است، یه جور جنون، جنون ماشین خارجی!».

یک تجربه لوکس


افرادی که خودرو اجاره می‌کنند در ۲دسته کلی قابل‌معرفی‌اند؛ گروه اول کسانی‌اند که رویایشان سوار شدن ماشین‌های لوکس خارجی به‌ویژه آمریکایی یا ایتالیایی مانند لامبورگینی است.

این افراد با پرداخت ۲۰میلیون تومان روزانه به آرزویشان می‌رسند. شاید به همین دلیل است که شعار شرکت‌های اجاره خودرو این است که «ما تجربه‌ای لوکس را برایتان آسان می‌کنیم.» گروه دوم کسانی‌اند که برایشان مهم است خودروی خوب و ایمن سوار شوند و از آنجا که ترجیح می‌دهند با ماشین شخصی به مسافرت نیایند، برای دوره اقامت خود خودرو اجاره می‌کنند.

«حسین» که در کیش شرکت اجاره خودرو دارد می‌گوید:«هستند افرادی که مثلا ۱۰روز در کیش اقامت دارند و ماشینی مثل بنز را با هزینه ۷میلیون تومان برای یک روز اجاره می‌کنند، برای این افراد آنچه مهم است نه هزینه و پول بلکه استفاده از خودروی خوب است. کسانی که با خانواده به کیش می‌آیند یا به لحاظ اقتصادی در وضعیت متوسط رو به بالا هستند، ارزان‌ترین اجاره‌ها که برای خودروی مزدا۳، حدود۵۰۰هزار تومان در روز است را انتخاب می‌کنند».

اثر تحریم‌ها بر اجاره خودرو


حسین درخصوص شرایطی که بعد از تحریم برای اجاره ماشین‌های لوکس در جزیره کیش پیش آمده می‌گوید:«ما از سال۲۰۱۶به این سو ورود ماشین آمریکایی نداشتیم و خرید جدیدترین ماشین آمریکایی ما به ۶سال پیش برمی‌گردد، وضعیت بقیه ماشین‌ها نیز به همین ترتیب است.

آمریکایی‌ها اخیرا مدل ماشین‌های تولیدی‌شان را به سمت خودروی فانتزی تغییر داده‌اند، به علاوه ما اگر جدیدترین ماشین آمریکایی را هم وارد کنیم نهایتا ۳سال در کار اجاره دوام می‌آورد و بعد از ۳سال فقط ضرر و هزینه‌تراشی برای ماست چون بعد از این مدت ماشین مستهلک می‌شود.
به همین دلیل اغلب ماشین‌هایی که در سال‌های اخیر برای اجاره مورداستفاده قرار می‌گیرند، ماشین‌های کره‌ای و ژاپنی‌اند که مقاومت بالاتری دارند». در کنار کیفیت و تنوع ماشین‌های اجاره‌ای که متاثر از تحریم کاهش یافته، اجاره ماشین‌ها نیز به‌دلیل دشواری واردات ماشین، افزایش چندبرابری قیمت قطعات و سختی دسترسی به آنها، در مقایسه با ۳سال گذشته چندبرابر شده است.

جهت مشاهده صفحه اینستاگرام ما اینجا کلیک کنید.

Visits: 46