شهر جدید اندیشه ، تلفیق مدرنیته با المان های کلاسیک

شهر جدید اندیشه از مناسب ترین شهرهای استان تهران و کشور به منظور زیست در شرایط مطلوب است . با توجه به رعایت اصول شهرسازی و مولفه های زیست مطلوب در روند احداث این شهر جدید ، نزدیکی به پایتخت و سهولت دسترسی به کرج، فاصله کم تا  فرودگاه های اصلی کشور، بزرگ راه ها […]

شهر جدید اندیشه از مناسب ترین شهرهای استان تهران و کشور به منظور زیست در شرایط مطلوب است . با توجه به رعایت اصول شهرسازی و مولفه های زیست مطلوب در روند احداث این شهر جدید ، نزدیکی به پایتخت و سهولت دسترسی به کرج، فاصله کم تا  فرودگاه های اصلی کشور، بزرگ راه ها و راه آهن سراسری همچنین بهره مندی از آب و هوای پاکیزه و مطلوب و مردمانی با فرهنگ، شهر جدی د اندیشه شهریار مکانی مطلوب ومنحصر به فرد برای زندگی است.

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۱۳ دقیقه






اندیشه ، برای آنانکه اهل اندیشه اند…

باید دانست فاز یک اندیشه از لحاظ تقسیمات کشوری منطقه دوم از شهرداری شهریار است و مدیریت شهری آن از شهر جدید اندیشه منفک است و شاید همین دلیل تفاوت فراوان در کیفیت زیست شهری بین شهر جدید اندیشه و فاز یک اندیشه است. فاز یک که قرار بود مهد فرهنگ باشد و در طرح اولیه باغ ویلاهای هزارمتری ان در اختیار فرهنگیان قرار گرفت خیلی زود در سایه بی تفاوتی مسئولین و سود جوئی عده ای به بهشت دلالان بدل گشت.

اندیشه فاز سه به دلیل وجود سینما، پاساژ‌های لوکس، رستوران‌های بسیارشیک، امکانات رفاهی زیاد و بافت شهری لوکس تر نسبت به بقیه فاز‌های شهرک اندیشه به نگین اندیشه معروف است.

قدمت اندیشه فاز یک به قبل از انقلاب اسلامی برمی‌گردد اما دیگر فازهای این شهر نوساز بوده و از دهه ۷۰ به بعد احداث شده‌اند.

در فاز چهارم اندیشه مرکز تجاری و تفریحی شبیه‌سازی شده از بازار نقش جهان اصفهان ساخته شده است بنام بازار ایرانی اسلامی اندیشه که به آن بازار‌ نقش جهان اندیشه نیز می‌گویند. این بنا در سال ۱۳۹۲ احداث شد و از همان زمان شهرک اندیشه به دلیل این اثر معماری زیبا در سراسر کشور شناخته شد. هر ساله بازدید کنندگان زیادی برای دیدن این بنا به شهرک اندیشه می‌آیند.

موقعیت جغرافیایی شهر جدید اندیشه

 شهر اندیشه از توابع استان تهران است که در بخش مرکزی شهرستان شهریار قرار دارد. این شهر در ۳۰ کیلومتری غرب تهران، ۷ کیلومتری جنوب شرقی کرج و سه کیلومتری شمال غرب شهریار واقع شده است. از نظر آب و هوایی این شهر در محدوده اقلیم گرم و خشک و در مسیر بادهای غرب به شرق مستقر است و به دلیل وزش این بادها اندیشه در بیشتر ایام سال هوای پاکیزه و مطبوع دارد. 

طبق آمار رسمی بر اساس سر شماری سال ۹۵، جمعیت این شهر به بیش از ۱۲۰ هزار نفر رسیده و همچنان روند رشد جمعیت صعودی است.

بازار ایرانی اسلامی شهر جدید اندیشه

معرفی فازهای اندیشه

شهر اندیشه در ۶ فاز با کاربری عمدتا مسکونی و تفاوتهای شهرسازی سااخته شده است.

فاز یک اندیشه

اندیشه ای که بخشی ازشهر شهریار است و از سایر فاز های شهر جدید اندیشه جدا افتاده است.

این فاز قدیمی ترین فاز اندیشه است و در جنوبی ترین قسمت شهر قرار دارد. شکل گیری این فاز از سال ۱۳۶۵ از طریق واگذاری قطعات ۵۰۰ و ۱۰۰۰ متری به عنوان شهرک ویلائی به فرهنگیان آغاز شد.

اما متاسفانه در پی ناکارمدی سیستم و مدیریت شهرستانن شهریار در حفظ کاربری موجود قطعات تفکیک شده و از دل هر ویلای ۱۰۰۰ متری ۳۲ واحد آپارتمان نقلی رویید.

این تغییر کاربری و افزایش تراکم سبب شد این قسمت از شهریار با کمبود شدید سرانه های آموزشی، فضای سبز، بهداشت و درمان، فرهنگی و…مواجه شود و به صورت کامل از اهداف پیش بینی شده در احداث خود فاصله بگیرد.

هم اکنون به دلیل بافت فرهنگی و شرایط نامطلوب زیست شهری و فاصله گرفتن از ایده آل ها این قسمت از اندیشه ارزان ترین قیمت املاک را دارد.

 فاز یک اندیشه دارای سه خیابان اصلی به موازات هم به نام های طالقانی ، دنیامالی و مدرس است

فاز یک اندیشه علاوه بر سه خیابان طولی نام برده شده ، خیابان های عرضی زیادی هم دارد. که به (شقایق) شرقی ها و (ارغوان )غربی ها معروف هستند ( سابقا با عنوان اعداد و پسوند غربی شرقی نام برده میشد مانند : اول شرقی ، سوم غربی، نهم شرقی و…)و از خیابان یکم (شرقی و غربی ) شروع میشوند و تا خیابان پانزدهم (شرقی و غربی ) ادامه می یابند.قسمت غرب این فازبا خیابان اطلاعات شروع میشود و بعد از آن خیابان شاهد غربی است که این خیابان به سمت شرق هم با نام شاهد شرقی ادامه یافته است.در بین شرقی و غربی ها ، خیابان های چهارم ، هشتم ، دوازدهم خیابان های اصلی و بقیه خیابان ها فرعی محسوب میشوند.به لحاظ قیمتی خانه های سمت غرب فاز مشتری بیشتری دارند و به طبع قیمت بیشتری هم دارند.

خیابان دنیامالی

به عنوان شاخه اصلی این منطقه شناخته میشود. خیابان دنیامالی به دلیل قرار
گرفتن در مرکز  شهر اندیشه و دسترسی به
جاده های تهران و کرج از رونق اقتصادی بالاتری برخوردار است. یکی از مزایای زندگی
در این فاز دسترسی آسان به پایانه های تاکسیرانی و اتوبوسرانی است که در قسمت
شمالی این فاز واقع شده است از مزایای دیگر این فاز تمرکز مغازه ها و مراکز خرید
در خیابان دنیامالی است. بعد از خیابان ولیعصر شهریار مراکز تجاری و واحد های صنفی واقع در این بلوار ارزشمند ترین و پر رونق ترین واحد های کسب و کار در شهر هستند.

خیابان طالقانی

خیابان طالقانی دومین خیابان مهم فاز یک اندیشه
است. تمرکز تعمیرگاه ها ، صافکاری ها نقاشی ها ، باطری سازی ها و…. هر چیزی که
به خودرو مرتبط می شود در این خیابان است
و مغازه های آن از فشردگی و تراکم بالایی برخوردارندعلاوه بر آن راه دسترسی به شهرک
های المهدی ، مریم و شهرک رفاه از این خیابان می باشد. سابقا و در اوایل دهه هفتاد ای خیابان از طریق کوچه باغهایی که میزبان درختان توت زیبا و مثمر بودند به شهرک جعفریه متصل میشد.

خیابان مدرس

طی سالهای گذشته ، این خیابان مانند
دو خیابان اصلی دیگر رونق لازم را نداشته است و همین بکر بودن آن توجه بسیاری ازصاحبان
مشاغل را به خود جلب کرده است. صنف خدمات خودرو بیشترین استقبال برای راه اندازی
کسب و کار خود در این خیابان را داشته اند. فاما بتن و اراضی گمرک ضلع شرقی این خیابان را به طور کامل در بر گرفته اند.

میادین اصلی فاز یک

میدان های آزادگان و پارک هشتم در
خیابان شهید دنیامالی مشهور ترین میدان های فاز یک هستند، میدان معلم که در خیابان
معلم واقع شده است و میدان فاطمیه که به علت گود بودن آن به میدان گودی نیز معروف
می باشد و علاوه بر فضای سبز و امکانات تفریحی دارای یک مسجد است و میزبان چند
شهید گمنام جنگ تحمیلی نیزمی باشد ، از دیگر میدان های اصلی فاز یک می باشند.

میدان هشتم که پارک بزرگ نیز نامیده میشود از خیابان ششم آغاز و تا هشتم گسترش یافته است.

میدان کوچک نیز حد فاصل خیابانهای یازدهم و دوازدهم قرار دارد.

شهرک مریم

این شهرک جزءی از فاز یک محسوب
میشودو از خیابان آتش نشانی شروع و به خیابان فردوسی ختم می شود

این شهرک دارای ۴ بلوک است که ارزش
خانه های بلوک یک و دو نسبت به دو بلوک دیگر بالاتر است.اکثر ساختمان های بلوک های۳ و ۴ قدیمی و با نمای آجری هستند. فضای آرام آن باعث شده افرادی که زندگی به دور از هیاهوی شهری را ترجیح می دهند به سمت خرید و اجاره خانه در آن منطقه گرایش پیدا کنند.

این شهرک دارای یک بلوار اصلی به نام یادگارامام و دارای سه میدان به نام های سید احمد خمینی، سید مصطفی خمینی و میدان امام خمینی است.

خیابان های آتش نشانی ،آبشار،پاییزان، شهدای گمنام وغدیر خیابان هایی هستند که بلوار یادگار امام را به بلوار طالقانی متصل می کنند.در سمت دیگر شهرک مریم خیابان درختیواقع شده است که از طریق خیابان های آتش نشانی، باران، بهاران، شاهد،ولایت و کوچه های عطار دوم و حافظ یکم به داخل شهرک مرتبط میشود.

با توجه به قیکمت پائین تر املاک این شهرک، بافت صد در صد غیر بومی و مهاجر و ناشناس بودن سکنه به عنوان محلی برای سکنی دور از هیاهو است.

جزیره

 درانتهای شهرک مریم دو خیابان رودکی

و فردوسی قرار دارد که به دلیل مجاورت با جاده اصلی اندیشه_ تهران و زمین های خالی اطراف، به جزیره مشهور شده است .

شهرک رفاه

این شهرک در انتهای فاز یک و بین دو
خیابان شهید دنیامالی و خیابان طالقانی قرار دارد. اکثرخانه های این شهرک قدیمی و
با نمای آجر سه سانتی هستند. شهرک رفاه دارای یک بلوار اصلی به نام بلوار ریاست
جمهوری ست و کوچه های آن از یاس اول تا یاس هفتم و از لاله اول تا لاله هشتم ادامه می یابد. همه کوچه های این شهرک به جز لاله اول و لاله چهارم بن بست هستند. محیط کوچک و آرام آن و دسترسی به جاده اندیشه_تهران از مزیت های زندگی در این شهرک به حساب می آید

شهرک المهدی

این شهرک هم بین خیابان های طالقانی
و درختی واقع شده است شهرک المهدی در حال حاضر در دست توسعه است
و خیابانهای کوثر یک و دو ، یاس یک و دو ساخته شده و در حال بهره برداری هستند
زمین های اطراف نیز در حال تعیین تکلیف و یا در حال ساخت و ساز هستند.با توجه به موقعیت خوب محل و عدم پیشرفت طی سالهای گذشته، سرمایه گذاری در این شهرک آینده خوبی دارد.

متاسفانه در این شهرک های اطراف فاز یک عدم وجود فرهنگسرا، درمانگاه، موسسات خصوصی، بانک و…سبب ایجاد زحمت برای شهروندان شده است.

فاز دو

ساخت این فاز از سال ۱۳۷۰ و با واگذاری قطعات زمین های ویلایی و آپارتمانی آغاز گردید، مساحت فاز دو بالغ بر ۱۲۰ هکتار بوده و فاصله آن از سایر فازها نسبتا زیاد است. این فاز در شمال غربی فاز یک و غرب فاز سه واقع شده و اغلب واحدهای مسکونی در آن با متراژ بالا هستند.

فاز دو دارای سیستم شهری مدرن با تراکم نسبتا پایین است و قیمت واحدهای مسکونی در آن از میانگین قیمت مسکن در اندیشه بالاتر است.

با توجه به سابقه سکونت از دهه ۷۰ پس از فاز یک میتوان گفت بیشترین بافت بومی در این منطقه شکل گرفته است.

فاز سه اندیشه

این فاز با مساحت بالغ بر ۳۶۰ هکتار، از نظر موقعیت قرار گیری و امکانات شهری شرایط مطلوب تری نسبت به سایر فازها دارد. شهرک صدف واقع در جنب فاز ۳ اندیشه، یکی از بهترین مکان های جهت سکونت است.

 وجود مجتمع تجاری نگارستان و سالن سینمای ساحل در فاز سه، بر میزان مطلومبیت آن در بین ساکنین اندیشه افزوده است.

رعایت اصول مدرن شهرسازی، تخصیص سرانه های فضای سبز، امورزشی، فرهنگی و…به میزان استانداردهای جهانی، بافت فرهنگی ساکنین و نبود حواشی به نسبتش شهر شهریار به دلیل فقدان هویت بومی سبببب گشته این فاز به یکی از بهترین شهرهای ایران برای سکونت بدل شود.

فاز چهار

فاز چهار در مجاورت فاز سه و در زمینی به مساحت ۳۳۰ هکتار ساخته شده است. در این فاز علاوه بر خانه های ویلایی، خانه های سازمانی با قدمت چند ساله و نمای آجر سه سانتی به چشم می خورد.

بازار ایرانی  اسلامی در این فاز قرار دارد و بزرگترین مرکز تجاری اندیشه محسوب می شود. علاوه بر آن، بوستان مادران، پارک معلم، مجتمع تجاری ارغوان و مجموعه ورزشی الماس، از دیگر امکانات رفاهی در این فاز هستند.

فاز پنج

این فاز در قسمت شمالی فاز چهار ساخته شده و زمینی به مساحت ۱۹۴ هکتار را اشغال کرده است. اغلب واحدهای مسکونی در آن، واحدهای آپارتمانی با متراژ بالا هستند. قیمت مسکن در این فاز، کمتر از فاز های دو، سه و چهار و بیشتر از فاز یک است.

فاز شش

در حال حاضر این فاز خالی از پروژه های عمرانی و سکنه است. بخش زیادی از مساحت ۴۰۰ هکتاری این فاز زمین های واگذار شده به بخش خصوصی بوده و مجوز ساخت ندارند.

مقایسه شهر جدید اندیشه با پرند

در پاسخ به این سوال که آیا پرند بهتر است یا اندیشه باید گفت :  شهر جدید اندیشه یکی از شهرهایی است که به جرات می توان گفت امکانات رفاهی و زیر ساخت های شهری پاسخگوی جمعیت ساکن در آن است و به تعداد کافی مدرسه، مراکز درمانی، مسجد، مجتمع تجاری و تفریحی و فضای سبز در این شهر ساخته شده، همچنین در مقایسه با پرند قیمت املاک بالاتری دارد و فاصله متری با امکانات زیر ساختی پایتخت دارد.

در مقابل، در شهر پرند مسکن مهر بزرگترین پروژه های خود را در اختیار متقاضیان مسکن گذاشته و همین امر موجب افزایش سریع جمعیت ساکن در آن شده است؛ تا جاییکه امکانات شهری پاسخگوی نیاز ساکنین نبوده و این شهر جدید را به خوابگاهی برای شاغلین تهران بدل کرده است.

آب و هوای خشک بیابانی پرند و دوری از امکانات رفاهی و زیر ساختی همچنین فرهنگ مختلط ناشی از مهاجرت های بی رویه سبب شده شهر جدید پرند در رقابت با اندیشه در رتبه پائین تری قرار بگیرد.

Visits: 20