نشست مطبوعاتی مجید پارسا، رئیس آموزش و پرورش شهریار با اصحاب رسانه

نشست مطبوعاتی مجید پارسا، رئیس آموزش و پرورش شهریار با اصحاب رسانه در ابتدای جلسه مجید پارسا گزارشی را از عملکرد آموزش و پرورش شهریار ارائه کرد. ایشان ضمن تبریک روز معلولین بیان کرد:« اطلاع رسانی خوب و شایسته به مردم از اتفاقات خوبی است که در این مدت در شهرستان افتاده است و من […]

نشست مطبوعاتی مجید پارسا، رئیس آموزش و پرورش شهریار با اصحاب رسانه

در ابتدای جلسه مجید پارسا گزارشی را از عملکرد آموزش و پرورش شهریار ارائه کرد. ایشان ضمن تبریک روز معلولین بیان کرد:« اطلاع رسانی خوب و شایسته به مردم از اتفاقات خوبی است که در این مدت در شهرستان افتاده است و من موظفم گزارش کوتاهی را از حوزه آموزش و پرورش شهریار ارائه کنم. آموزش و پرورش شهرستان شهریار، نزدیک به ۱۶۰ هزار دانش آموز دارد و از این نظر یکی بزرگ ترین مناطق آموزش و پرورش کشور محسوب می شود. حدود ۷ هزار پرسنل شاغل و بیش از ۳ هزار پرسنل بازنشسته دارد.  شاید دغدغه هایی که در حوزه اداری آموزش و پرورش شهریار وجود دارد با سایر موارد متفاوت باشد. به جهت این که آموزش و پرورش شهریار یک زمانی در خودش رباط کریم را داشته است و ما الان پرونده هایی را در بایگانی هایمان داریم که مربوط به برخی از همکاران ما در حوزه رباط کریم است. بهارستان ها و شهر قدس را در دل شهرستان شهریار داشتیم که الان جدا شده اند. این اواخر هم که آموزش و پرورش ملارد از شهرستان شهریار جدا شد. علی رغم همه این اتفاقات، هنوز هم پراکندگی های جغرافیایی شهرستان شهریار که از یک سو با منطقه ۱۸ تهران هم مرز است و از سوی دیگر با شهرستان های بهارستان و با شهرستان رباط کریم مرز مشترک دارد و از سوی دیگر با استان البرز هم مرز است، وجود دارد که البته هم فرصت های خوبی را برای شهرستان به وجود آورده است و هم باعث شده است که مسائل و مشکلاتی ما را تهدید کند. شاید یکی از این تهدیدات این باشد که در حوزه شهرستان شهریار به جهت نزدیکی به پایتخت، بحث خرده فرهنگ ها و بافت های اجتماع متعدد و متفاوت مطرح باشد. در شهرستان شهریار همه نوع مدرسه داریم. مدرسه تیزهوشان، استثنایی، نمونه دولتی، کم برخوردار، مدارس با شرایط خوب مالی، مدارس مختلط و… و این تنوع مدارس ما در شهرستان دارای پیچیدگی های خاصی است و ما را با معضلات و مسائل مختلفی در کار مواجه کرده است. اولین سیاستی که در سطح شهرستان شهریار در پیش گرفتیم این بود که تعامل سازنده با ارگان ها و نهادهایی که می توانند به آموزش و پرورش کمک کنند، ایجاد کردیم. تلاش کردیم این نگاه را در شهرستان شهریار حاکم کنیم که آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند از عهده رسالت خودش بربیاید مگر این که نهادهای اجتماعی اثرگذار، دستگاه های مرتبط با حوزه آموزش و پرورش که می توانند به کمک آموزش و پرورش بیایند و کمک کنند و خانواده ها را کنار آموزش و پرورش آوردیم، تا در کنار معلم و مدرسه به ما کمک کنند. این تعامل در برخی از موضوعات مثل فضاهای آموزشی به داد ما رسیده است. مثلا در شهرک مریم به دلیل تعاملی که بین آموزش و پرورش و شهرداریه ها وجود نداشت یکی طبقه از مدرسه ساخته نشد امروز مدرسه شهرک صدف را خود دوستان در شهرداری تکمیل کرده اند. دو سال بود که این پروژه خوابیده بود و آماده بهره برداری است. پروژه فرارت مدرسه ۱۵ کلاسه فرارت نزدیک به ۱۰ سال تعطیل بود، امروز آماده بهره برداری است. با تعاملی که داشتیم توانستیم خیرین را جذب کنیم. و توانستیم در عرض ۶ ماه مدرسه رامین را تحویل بگیریم. این تعاملی که در شهرستان ایجاد کردیم در بحث فضاهای آموزشی به داد آموزش و پرورش شهریار رسید.»

پارسا:« در حوزه اجتماعی و فرهنگی هم همین طور است. خبرنگاران به آموزش و پرورش کمک می کنند. کنار آموزش و پرورش قرار گرفته اند. خیلی از نهادهای اجتماعی و فرهنگی در حوزه های مختلف کنار ما قرار گرفتند. در موضوع آسیب های اجتماعی، شبکه بهداشت، ان جی او ها، سازمان های مردم نهاد، اداره بهزیستی، کنار ما قرار گرفتند. در حوزه فرهنگی هم همین طور است و این تعامل ها کار را تسهیل کرده است. تلاش کرده ایم، اعتدال را در کارهایمان در حوزه آموزش و پرورش نهادینه کنیم. هم بتوانیم از تعامل های سازنده استفاده کنیم، هم اقتدار آموزش و پرورش را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که آموزش و پرورش فضای رقابت ناسالم برای گروه های مختلف شود.»

رئیس اداره آموزش و پرورش شهریار:« من بیش از ۱۲ سال است که در اداره آموزش و پرورش کار می کنم و در روستای اصیل آباد، فردوس و نصیر آباد تدریس کرده ام. معاون مدرسه بوده ام، مدیر هنرستان بوده ام، کارشناس آموزش بوده ام، مسئول آموزش بوده ام، معاون آموزش متوسطه بوده ام… . همه این تجربیات به من یک نکته را یاد داده است و آن این که اگر به عنوان مسئول و مدیر آموزش و پرورش بتوانم فاصله خود و مدرسه را کم کنم می توانم موفق باشم. به نظر من نباید فاصله ای بین اداره و مدرسه باشد. تلاش کرده ایم هر روز در یک مدرسه حضور پیدا کنیم. خودم بدون تشریفات خاص در مدارس حضور پیدا می کنم و این کار باعث شده است تا مدیران ما در مدارس هم فاصله خودشان را با معلمان کم کنند. به همکاران معلم و دبیرانمان توصیه کرده ایم که فاصله خود را با والدین و خانواده ها کم کنند. هر چقدر فاصله بین مدرسه و خانه کم شود حتما خانواده ها از شرایط آموزش و پروش درک بهتری پیدا می کنند و آن ها حتما می آیند و به آموزش پرورش کمک می کنند. نمی گویم همه اما تلاش کرده ام که در اکثر جلسات انجمن اولیا و مربیان شخصا شرکت کنم و این پیام را منتقل کنم و بگویم که آموزش و پرورش دست نیازش را به سمت شما دراز می کند. به اندازه ای که آموزش و پرورش و معلم دلش به حال بچه می سوزد خانواده ها هم به همان اندازه برای فرزندانشان ارزش قائلند. این کار هم توانسته بخشی از مشکلات ما را حل کند و فضای آرام و امنی را در مدارس ایجاد کرده است.»

مجید پارسا:« تلاش کرده ایم که در حوزه های مختلف با تعامل با امام جمعه های محترم در حوزه های دینی به تربیت دینی بچه ها هم توجه کنیم و هم این که از این افراد در مدارس استفاده کنیم.  دو مدرسه جدید در شهرستان شهریار تاسیس کرده ایم که سال ها دغدغه آموزش و پرورش بود. دبیرستان معارف که برای اولین بار در شهرستان شهریار شکل گرفت و جای تاسف بود که شهرستان شهریار به عنوام بزرگترین منطقه آموزش و پرورش کشور هنرستان تربیت بدنی نداشت و پسران ما به ملارد و کرج می رفتند تا این که سال گذشته در مهرماه، هنرستان تربیت بدنی را تاسیس کردیم. الان نزدیک به ۱۵۰ دانش آموز در هنرستان تربیت بدنی ما ثبت نام کرده اند که امیدواریم بتوانیم شرایط خوبی را برایشان فراهم کنیم.»

پارسا در خصوص فضای آموزشی محدود در شهرک جعفریه بیان کرد:« شهرک جعفریه با همان مدارسی که دارد و با در نظر گرفتن بافت خود شهرک پاسخگو است و ما خیلی دغدغه نداریم اما مشکل زمانی ایجاد می شود که دانش آموزان ملاردی به دانش آموزان آن جا اضافه می شوند. دانش آموزان ملاردی به نوعی از خودمان هستند و دانش آموزان شهرستان های اطراف تهرانند و در تعاملاتمان به این نتیجه رسیده ایم که آن ها را ثبت نام کنیم و چاره ای هم نداریم. بعضا هم شاید دچار شایعاتی می شوند که مدارس شهریار بهتر است که این موضوع به حجمه ای که برای ثبت نام می آیند دامن می زند. در فاز دو هم همین مشکل را داریم که در آن جا دانش آموزان شهرک راه آهن می آیند و در فاز دو اندیشه ثبت نام می کنند. ما دو نامه به فرمانداری و آموزش و پرورش ملارد و فردیس زده ایم و درخواست جلسه کرده ایم تا این موضوع را حل و فصل کنیم. چون هم در فاز دو و هم در شهرک جعفریه در سال آینده مشکل خواهیم داشت. با اختصاص مدرسه A.S.P، یک ظرفیتی داریم اما نمی خواهیم از آن استفاده کنیم. آن حق دانش آموزان خود شهرک A.S.P  است و داریم تلاش می کنیم که این مشکل را برای سال تحصیلی آینده برطرف کنیم. خود شهرک جعفریه یک مدرسه فرسوده به اسم ولایت دارد که شرایط بسیار خوبی هم دارد به همین دلیل بازسازی آن را در الویت قرار داده ایم. اگر اداره نوسازی مدارس با ما همکاری کند آن مدرسه بسیاری از مشکلات شهرک جعفریه را در چند سال آینده حل خواهد کرد.»

به نظر پارسا اگر آموزش و پرورش اصلاح شود و معلم شرایط خوبی داشته باشد، جامعه اصلاح خواهد شد. به نظر او باید به معلمان توجه بیشتری شود و برای اصلاح آموزش و پرورش، وضعیت معیشت و رفاه و شرایط اجتماعی معلمان باید در الویت قرار گیرد:« به اعتقاد من هنوز هم جامعه ما علی رغم بی مهری هایی که به معلمان می شود، آن ها از ارزش اجتماعی بالایی برخوردارند و هنوز هم نگاه جامعه به آن ها یک نگاه ویژه است. هنوز هم یکی از مشاغل ارزشمند در جامعه است. هنوز هم معلمان در جامعه اثرگذارند. باید تلاش کنیم که شرایط را برای معلمان فراهم کنیم. معلم آموزش و پرورش وقتی که وارد کلاس درس شد و در را بست، قسط عقب افتاده، حقوق پایین، تبعیض های معلم و کارمندان دولتی دیگر را فراموش می کند. خودش می ماند و دانش آموز و آن رسالتی که به دوش دارد. اما امکانات رفاهی که باید برای معلمان فراهم کنیم بعضا از دست ما خارج است. توان ملی لازم است. یکی از دغدغه های معلم بیمه تکمیلی آن ها است. شاید من به عنوان رئیس اداره آموزش و پرورش شهریار نتوانم در این حوزه اقدام خاصی را انجام دهم ولی این موضوع را به عنوان نماینده معلمان باید با مکاتبات و پیگیری هایی که انجام می دهم دنبال کنم و به وزارت خانه منعکس کنم که همین کار را هم انجام می دهیم. وام همکارانمان را از ۱۰ میلیون به ۵۰ میلیون تومان رسانده ایم. آن ها می توانند تا سه برابر موجودیشان و تا سقف ۵۰ میلیون وام اهدا بگیرند. از محل تزریق های مبالغی که می توانستیم در حوزه رفاهی جا به جا کنیم انتظار برای گرفتن وام را به دو ماه رسانده ایم. یک وام اضطراری را هم پیش بینی که کرده ایم که سقف آن هم ۳۰ میلیون است که تلاش می کنیم که برای سال آینده آن را هم به ۴۰ میلیون برسانیم. درمانگاه فرهنگیان را که فقط افتتاح شده بود و عملا هنوز هم رونق نگرفته است، در سال گذشته بررسی کردیم. دو تا ۵۰ میلیون به درمانگاه تزریق کردیم و دیدیم که ضررده است. با توجه به خدماتی که در آنجا به صورت ویژه به همکاران ما داده می شود و آن طرف قصه، پزشکان با هر مبلغی در آن حضور پیدا نمی کنند داشت تعطیل می شد اما اجازه ندادیم که تعطیل شود. دوستان رفاه اداره کل را درگیر موضوع کردیم. تلاش می کنیم که بخشی از آن را به صورت خصوصی اجاره بدهیم تا بتوانیم هزینه هایمان را از طریق آن تامین کنیم و در ازا اجاره، خدمات بهتری را به همکارانمان بدهیم و مدیریتش را مستقل تر کنیم تا شرایطش بهتر شود.»

«در سال گذشته پس از زمین لرزه، از سه استاد برتر در این زمینه دعوت کردیم تا آموزش های لازم را در سطح شهرستان بدهند. جلسه اول را به مدیران مدارس اختصاص دادیم تا مدیران را حساس کنیم و آن ها را به این موضوعات آشنا کنیم. از همین اساتید استفاده کردیم و برای دبیران به صورت محوری جلسه آموزشی گذاشتیم. یکی از دغدغه های ما در آن زمان این بود که اگر زلزله زمانی که بچه ها در مدرسه هستند، اتفاق بیفتد چه باید کرد و باید همین موضوع به آن ها آموزش داده می شد. در همین راستا جلسات شورای دبیرانمان را تشکیل دادیم. بعد از آن خانواده ها را درگیر این موضوع کردیم. جلساتی را با موضوع زلزله برای خانواده ها برگزار کردیم. در اکثریت مدارس، در شهرستان، محلی را به عنوان محل امن مشخص کردیم. این نقاط در همین جلسات شناساییی شد. تمام آویزهایی که به دیوار کلاس ها بود در همان زمان ها دریل کاری شد. و نتایج خوبی از این کار گرفتیم.»

درباره درآمدهای پایداری آموزش و پرورش به تازگی طرحی در مجلس مطرح شده است که براساس آن هر مدرسه ای می تواند مغازه هایی را در سطح شهر داشته باشد و درآمد پایدار را به نوعی ایجاد کند تا از طریق آن بعضی از هزینه های آموزش و پرورش و مدارس را تامین کند، پارسا در این باره توضیح داد:« واقعیت این است که همین الان یکی از مشکلاتی که داریم، مشکلات حقوقی است که این موضوع خودش درگیری های خاص خودش را دارد و به نظر من رسالت آموزش و پرورش این نیست. اما به جهت این که شرایط مالی آموزش و پرورش شرایط خوبی نیست، ناخودآگاه به سمت درآمد زایی و ایجاد درآمد پایدار می رود. درآمد اختصاصی ما از محل تجاری های آموزش و پرورش و اجاره هایی که از پیش دبستانی ها می گیریم، ماهیانه حدود ۱۰۰ میلیون است که در ۹ ماه حدود یک میلیارد درآمد اختصاصی ما می شود. این مبلغ وقتی به خزانه ارسال می شود ۷۰ درصدش به آموزش و پرورش شهرستان برمی گردد که ۴۰ درصد در تملک و دارایی و صرف هزینه های عمرانی مدارس می شود، ۳۰ درصد هم صرف امورات جاری اداره می شود.»

 

در ادامه سید محمد خامسی مدیر انجمن شهریار نگار و صاحب امتیاز هفته نامه شهریار نگار گفت:

آموزش و پرورش دو مفهوم مکمل یکدیگرند. متاسفانه شاهد هستیم پرورش در سایه آموزش در نظام آموزش کشور گم شده است. دغدغه من به عنوان یک معلم این است که دانش آموزان و دانشجویان توسعه پیدا نکرده اند.این ضعف نظام آموزش است که دانش آموز جدول ضرب را بلد است و دانشجو به صرف و نحو عربی مسلط است اما برداشتش از مفهوم آزادی بی قانونی است. همین می‌شود که چند صباحی دیگر، در پی رسیدن به آزادی دست به رفتارهای نا هنجار و قانون شکنانه میزند غافل از اینکه آزادی با قانون معنی پیدا می‌کند و بی قانونی دروازه نقض آزادی ها در جامعه است.
وقتی میبینم یک دانشجوی بیست و چند ساله با مفهوم دموکراسی و حقوق شهروندی بیگانه است و از محتوی قانون اساسی کشورش کاملا بی اطلاع است یعنی به پرورش در کنار آموزش توجه نشده است، هرچند در بعد آموزش هم بسیار مشکل داریم.
خوشبختانه شاهد نقش پر رنگ و موثر آموزش و پرورش در مناسبات سیاسی و اجتماعی شهریار هستیم به نحوی که بسیاری از اعضای شورای شهر، نمایندگان ادوار و حتی فرمانداران از بین فرهنگیان انتخاب شده اند. نباید اجازه داد از این فضا بهره برداری های نا مناسب صورت پذیرد.
خامسی در ادامه سوالاتی در خصوص تخلفات برخی از فرهنگیان شاغل در شوراهای شهر و روستا و مسایل اداری و عمرانی آموزش و پرورش مطرح نمود که پارسا به آنها پاسخ دادو

مجید پارسا  در پاسخ مدیر شهریار نگار درباره تخلفات برخی فرهنگیان منتخب شورا که سرکار نمی روند اما حقوق دریافت می کنند افزود:« تخلف هایی صورت می گیرد. پرونده هم به هیئت تخلفات ارسال شده است اما این که در هیئت تخلفات اداری ما چه می گذرد صلاح نیست بازگو شود. متاسفانه برخی از منتخبین شوراها به دلایل موجه از طرف قوه قضاییه تبرئه می شوند که از دست ما کاری برنمی آید اما اگر کسی را از اعضای شورای شهر شهرستان داشته باشیم که پرونده اش در هیئت تخلفات شهرستان قرار داشته باشد و برحه ای را بدون اطلاع اداره آموزش و پرورش کلاس نرفته باشد فورا پرونده آن فرد و مدیر مدرسه را به هیئت تخلفات ارسال خواهیم کرد. در حل حاضر هم  منتظر رای هیئت هستیم.»

پارسا در پاسخ به موضوع پرورش در کنار آموزش گفت : یکی از سیاست هایی که می توانست استرس را از دانش آموزان ابتدایی ما بگیرد، حذف آزمون های تیزهوشان، نمونه دولتی و… بود که توسط اصحاب رسانه و نمایندگان مجلس مورد انتقاد قرار گرفت. وقتی استرس را از دانش آموز ابتدایی دور کنیم می توانیم با آرامش مسائل تربیتی را دنبال کنیم. شالوده شخصیت بچه ها در دوران ابتدایی شکل می گیرد و به همین خاطر هم آموزش و پرورش نظام کیفی و توصیفی را در ابتدایی ایجاد کرده است:« اعتقاد ما این است که پرورش در کنار آموزش باید اتفاق بیفتد. رسالت آموزش و پرورش رشد همه جانبه دانش آموز است. رشد شخصیت علمی، شخصیت تربیتی و.. برای ما مهم است.»

او در پاسخ به سوال خبرنگار شهریارنگار در ارتباط با رها شدن مدرسه شهیدان هاشمی بیان کرد:« مشکل از طرف خیر است و ربطی به آموزش و پرورش ندارد. برخی افراد مدیریت محترم سابق شهرستان را زیر سوال بردند و شایعاتی را مطرح کردند اما هیچ تخلفی در آنجا شکل نگرفته است. پیمانکار با خیر در حوزه مالی و حوزه اجرایی دچار اختلافات جدی هستند. سازمان نوسازی مدارس هم بتن زیربنای آن را تایید نکرد و این کار را در دست انداز قرار داده است. اما فرماندار محترم خودشان پیگیر این موضوع هستند. با توجه به این که کار خیر هم هست ما نمی توانست حقوقی برخورد کنیم و از او بخاطر این موضوع شکایت کنیم اما اگر اجازه از طرف فرماندار به ما داده شود، حتما شکایت خواهیم کرد.»

پارسا همچنین درباره تغییر کاربری ۱۰ هزار و ۴۰۰ متر ملک آموزشی واقع در میدان معلم افزود:« ما به شدت در مرکز شهر فضای آموزشی نیاز داریم و مکاتباتی را انجام دادیم و در آن ها گفتیم به شدت مخالف تغییر کاربری آن جا است. من نامه ای به استانداری، فرمانداری، شهرداری فرستادم و در آن گفتم که ما با تغییر کاربری آن ۱۰ هزار و ۴۰۰ متر موافق نیستیم. حتی یک ادعای بزرگتر هم علی دغم در اختیار نداشتن بودجه کردیم و نامه ای زدیم و گفتیم که آموزش و پرورش حاضر است آن ملک را بخرد که این فرصت را از کسانی که می خواهند سواستفاده کنند و بگویند که آموزش و پرورش نسبت به تملک آن نمی تواند کاری کند، بگیریم. در بحث عصمت و آسیه که جزو پروژه هایی بود که ۱۰ سال خوابیده است، نوسازی مدارس تهران متولی امر است. نزدیک ۱۰ سال است این پروژه خوابیده است و با پیگیری هایی که توسط آموزش و پرورش صورت گرفته است. پیمانکارش تعیین شده است و برای تحویل پروژه رفته است.»

« سرویس و بوفه مدارس به هیچ عنوان انحصاری نیست. لیستی از شرکت های معتبر را به مدارس ارسال می کنیم و مدارس این فرصت را دارند که با آن ها کار کنند. در بوفه مدارس طبق روالی که سازمان دانش آموزی داشته است که یک سازمان مستقل در حوزه آموزش و پرورش است، با یک شرکتی مزایده می گذارد. سال گذشته که مزایده گذاشتیم متاسفانه فقط دو شرکت آمدند. شرکت پخش به هیچ عنوان اجازه ندارد اقلام غیرمجاز را که در لیستی که از طرف اداره کل برای ما ارسال می شود، وجود دارد پخش کند. اگر گاهی اوقات تخلفاتی صورت می گیرد خارج از چهارچوب قانون است و باید با متخلفان برخورد شود.»

وی درباره بسته شدن مجمع خیرین مدرسه ساز به خبرنگار شهریارنگار گفت:« مجمع خیرین مدرسه ساز استان، مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان را به دلیل استانی بودن موضوع و اینکه هیچ شهرستانی نمیتواند مجمع خیرین داشته باشد، تعطیل کردند. ما واقعا مجوزی در این خصوص نداشتیم. هیئت امنا را دعوت کردیم و یک جلسه تشکیل دادیم و با هماهنگی که با مجمع خی رین استان داشتیم، آن اساس نامه را به تصویب رساندیم، اعضا را مشخص کردیم، مدارک گرفتیم و برای مجمع خیرین استان ارسال کردیم تا مجوز صادر شود تا کار به شکل قانونی انجام شود.»

آموزش و پرورش شهریار /

Visits: 83