مصاحبه اختصاصی شهریارنگار با مدیر عامل سازمان فضای سبز شهرداری شهرستان شهریار

مصاحبه اختصاصی خبرنگار شهریار نگار با جناب آقای افتخاری مدیر عامل سازمان فضای سبز شهرستان شهریار

به گزارش شهریار نگار :مصاحبه اختصاصی خبرنگار شهریار نگار با جناب آقای افتخاری مدیر عامل سازمان فضای سبز شهرستان شهریار

۱_در خصوص فعالیتهای صورت گرفته توسط  سازمان فضای سبز شهرداری برای شهروندان توضیحاتی ارائه فرمائید؟

_علیرغم خشکسالی و کمبود منابع آب که نیاز اصلی در فضای سبز می باشد به کاشت گل های فصلی مناسب بهاره جهت تلطیف فضای سبز شهری اقدام و از طرفی در راستای افزایش سرانه فضای سبز شهری اقدام به احداث پارک در سطح شهر شهریار و مناطق و نواحی (پارک دانشجو فاز دوم ،بوستان ورودی محمدآباد،فضای سبز ورودی شهرک شاهد ،پارک روبروی شهرک جانبازان و ….‌‌‌نموده است.

۲_سازمان فضای سبز شهرداری برای انجام فعالیتهای خود با چه مشکلاتی مواجه است؟

_بزرگترین مشکل فضای سبز خشکسالی و کمبود منابع آبی می باشد.که در این راستا از سنوات گذشته سازمان پارکها اقدام و تفکیک آب شرب از آب خام نموده است.و از طرفی بالغ بر ۷۰%فضای سبز احداثی با سیستم آبیاری تحت فشار قطره ای آبیاری می شود.

 

۳_با توجه به عدم اگاهی مردم در خصوص نحوه ی صحیح مراقبت و حفظ فضای سبز شهری آیا ایده یا نظریه برای فرهنگسازی سازی دارید که بتوان از طریق انجمن های مردم نهاد و کمک با هم انجام شود؟

_سازمان  در راستای افزایش اطلاعات اقدام به برگزاری کلاس های پرورش و نگهداری گیاهان آپارتمانی و فضای سبز نموده است و آمار برگزاری کلاس های آموزشی به صورت تئوری و عملی توسط کارشناسان خبره فضای سبز و اساتید دانشگاهی را دارد

 

۴_با توجه به مشکلات کمبود منابع آبی و لزوم مدیریت صحیح چه اقداماتی در راستای صرفه جوئی در مصرف آب انجام داده اید؟

_جهت صرفه جویی همانطور که ذکر شد اقدام به نصب سیستم آبیاری تحت فشار (قطره ای)در بیش از ۷۰%فضای سبز احداثی نموده است و مکاتباتی نیز با امور آب جنوب غرب استان تهران به جهت استفاده از پس آب شهر قدس انجام پذیرفته که منتظر جوابیه اداره مذکور هستیم.

 

۵_توضیحاتی در خصوص سرانه فضای سبز و میزان فضای سبز موجو در شهریار ارائه دهید؟

_با توجه به اینکه شهر یا سر ریز جمعیت شهری از شهرهای کشور را دارا می باشد.علیرغم احداث پارکهای محله ای همچنان نیاز شدید آن احداث می شود.سرانه استاندارد احداث فضای سبزدر جهان ۲۵ مترمکعب میباشد که در ایران این رقم بین ۱۲ تا ۱۵ مترمکعب به نسبت جمعیت شهری متغیر میباشد.و با توجه به افزایش بی رویه جمعیت شهری در شهریار،سازمان همواره در راستای نزدیک شدن به استاندارد می باشد.

 

۶_با توجه به دستور العمل های ممنوعیت کاشت چمن و لزوم کشت گیاهان جایگزین چه اقداماتی در این خصوص انجام شده است؟

_در راستای بهبود کیفیت فضای سبز اقدامات و مطالعات در راستای شناسایی و استفاده از گیاهان متناسب و مقاوم به خشکسالی و کم آبی صورت گرفته و در دست اقدام می باشد.

 

۷_آیا برنامه ای برای ایجاد یک باغ پایلوت نمونه با تنوع گیاهی در شهرستان دارید؟

_باغ پایلوت طی سنوات گذشته مطالعات علمی و مذاکراتی در راستای تخصیص زمین و اعتبار مالی صورت گرفته است و همزمان با اخذ مجوزات و تخصیص منابع لازم سازمان اقدامات لازم را عملیاتی خواهد کرد.

 

 

Visits: 68