کوه تخت رستم شهریار در آستانه ی ثبت آثار تاریخی کشور

کوه تخت رستم شهریار در آستانه ی ثبت آثار تاریخی کشور قرار گرفت.               رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شهریار از تکمیل پرونده ی  اثر طبیعی محوطه تاریخی و طبیعی کوه «تخته رستم» در شهریار به منظور ثبت در فهرست آثار تاریخی کشور به معاون […]

کوه تخت رستم شهریار در آستانه ی ثبت آثار تاریخی کشور قرار گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شهریار از تکمیل پرونده ی  اثر طبیعی محوطه تاریخی و طبیعی کوه «تخته رستم» در شهریار به منظور ثبت در فهرست آثار تاریخی کشور به معاون میراث فرهنگی استان تهران خبر داد.

محسن سعادتی در تکمیل این خبر افزود،کار مطالعاتی این اثر در بازه ۲ ماهه انجام شد و طبق پرونده عرصه کوه ۴۰ هکتار و حریم درجه یک آن نیز حدود سه هکتار می باشد .

کوه تخت رستم شهریار

سعادتی  ضمن برشمردن ویژگی‌های این اثر تاریخی از جمله بکر بودن طبیعت اطراف، تنوع سنگ‌های آتشفشانی و قرار داشتن در محدوده آثار تاریخی چند هزار ساله با تاکید بر این امر که ثبت این محوطه طبیعی می‌تواند ضمن توجه به این اثر، زمینه حضور گردشگران در این شهرستان را فراهم کند تصریح کرد:

کوه «تخته رستم» در نزدیکی روستای قجر در بخش «جوقین» و در نزدیکی قلعه جوقین در دامنه کوه ساسانی و اشکانی قرار دارد؛ آتشکده تخت رستم نیز اثری است که در نزدیکی این اثر طبیعی قرار دارد و در سال ۱۳۱۶ با شماره ۳۰۳ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

ثبت سه آثار قهوه خانه ای استاد احمد خلیلی

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان شهریار در ادامه از تکمیل و ثبت پرونده سه تابلوی  قهوه‌خانه‌ای مرحوم استاد «احمد خلیلی» خبر داد و گفت: این آثار قهوه‌خانه‌ای توسط این هنرمند در سی سال پیش  با چیره دستی تمام  توانسته نبرد مختار را  به تصویر کشد.

احمد خلیلی در سال ۱۳۲۲ در شهر قزوین متولد و در ۲۱ تیر سال ۱۳۸۷ به‌ دلیل عوارض ناشی از سرطان ریه در سن ۶۴ سالگی درگذشت؛ این هنرمند در سن ۱۳ سالگی با ورود به کارگاه نقاشی قهوه خانه‌ای مرشد محمد نقاش در کنار حسین قوللرآغاسی، محمد مدبر، حسن اسماعیل زاده، عباس بلوکی فر و حسین همدانی فنون نقاشی قهوه‌خانه‌ای را فرا گرفت.

نقاشی قهوه‌خانه شیوه‌ای از نقاشی ایرانی است که مبدا این هنر، سنت قصه‌خوانی و مرثیه‌سرایی و تعزیه‌خوانی است؛این سبک نقاشی روایی با تکنیک رنگ روغن با درون‌مایه‌های رزمی، مذهبی و بزمی خلق می‌شود و در اواخر قاجار و اوایل پهلوی هم‌زمان با جنبش مشروطه در ایران اوج گرفت.

«خلیلی» را می‌توان یکی از آخرین بازماندگان نقاشی قهوه‌خانه‌ای در ایران برشمرد زیرا آثار آن را می‌توان هم اینک در موزه هنرهای معاصر تهران، دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، کاخ موزه نیاوران، کاخ موزه سعدآباد و موزه آزادی بازدید کرد.

۲ طرح گردشگری با تخصیص ۴۵ میلیارد تومان  بخش خصوصی در شهرستان شهریار به بهره برداری رسید

سعادتی رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان شهریار از بهره‌برداری ۲ طرح گردشگری با تخصیص سرمایه گذاری ۴۵ میلیارد تومانی در این شهرستان خبر داد و گفت: این طرح‌ها شامل سفره‌خانه سنتی و نیز مجتمع تفریحی، گردشگری و پذیرایی است که افتتاح این ۲ پروژه در شهر اندیشه و شهریار اشتغال ۱۱۰ نفر به صورت مستقیم را به همراه دارد.

شهرستان شهریار در غرب تهران متشکل از دو بخش، هفت شهر، ۶ دهستان و حدود ۵۰ روستا و شهرک مسکونی است که شهرهای شهریار، اندیشه، باغستان، فردوسیه، وحیدیه، صباشهر و شاهدشهر را شامل می‌شود.

۴۵ اثر تاریخی در این شهریار شناسایی شده است که از این تعداد ۲۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد.

Visits: 160