پارک مساوی پنجری

پارک مساوی پنجری حقوق شهروندی *تا چه محدوده ای از منزل می توانیم از پارک خودروها ممانعت کنیم؟ شاید تا به حال این سئوال برای شما ایجاد شده باشد که بعد از درب حیاط و ورود به خیابان تا کجا متعلق به صاحب ملک است؟ از قدیم هم گفته‌اند چهاردیواری اختیاری است.منظور این جمله ، […]

پارک مساوی پنجری

حقوق شهروندی

*تا چه محدوده ای از منزل می توانیم از پارک خودروها ممانعت کنیم؟

شاید تا به حال این سئوال برای شما ایجاد شده باشد که بعد از درب حیاط و ورود به خیابان تا کجا متعلق به صاحب ملک است؟

از قدیم هم گفته‌اند چهاردیواری اختیاری است.منظور این جمله ، دیواری است که دور زمین خانه‌تان کشیده شده است، شما نسبت به این فضا حق تصرف دارید و مالک آن هستید و کسی نمی‌تواند به این حقوق تجاوز کند اما وسعت این محدوده همانجایی است که دیوار تمام می‌شود ومالک نسبت به فاصله بین دیوار منزل و خیابان حقی ندارد.

یعنی هیچ‌کس حق ندارد دیگری را از پارک کردن خودرو در خیابانی که پلیس راهور آن را ممنوع نکرده است منع کند، جز مقابل درب پارکینگ که باعث مشکل برای ورود وخروج خودروی صاحب ملک می شود.

به عبارت دیگر همه مردم می‌توانند ماشین خود را در تمام کوچه‌های شهر پارک کنند اما از نظر قانون، پارک کردن خودرو مقابل پارکینگ هر جایی چه خانه باشد و چه مغازه ممنوع است. البته یک استثنا در این باره وجود دارد که درباره کوچه‌های بن‌بست است به این ترتیب اگر فردی در کوچه بن‌بست ساکن باشد، تمام فضای داخل کوچه حق او و همسایه‌هاست؛ به این ترتیب پارک کردن در کوچه‌های بن بست از نظر قانونی مشکل دارد. البته ساکنان کوچه باید نامه‌ای تنظیم و با ارائه آن به شهرداری دیگران را ملزم کنند خودروشان را داخل کوچه پارک نکنند.

اگرچه قانون، حقوقی در این باره برای مالکان پیش‌بینی کرده است که مردم حق ندارند خودروهای خود را مقابل پارکینگ یا داخل کوچه‌های بن بست پارک کنند اما از طرف دیگر به صاحب ملک این حق را نداده‌اند که مردم را تهدید یا اقدام به تخریب خودرو و پنچری آنها کنند.
♦️جلوی درب خانه و مغازه، ملک خصوصی شما نیست

🔹قرار دادن موانع از سوی کسبه، نگهبانان ادارات و یا هر شخص دیگر در کنار کوچه، خیابان، مقابل مغازه یا خانه و ممانعت از پارک خودروهای دیگر نقض آشکار حقوق شهروندی است و طبق قانون مجازات نیز دارد»
🔹مسدود کردن کوچه و خیابان جرم است و مجازات دارد.
🔹طبق ماده ۲۴ قانون مدنی هیچ کس نمی تواند کوچه و خیابان هایی که بن بست یا مسدود نیست را تحت تملک قرار دهد.
🔹بنابراین نصب هر گونه تابلو پارک ممنوع، یا تهدید به پنچری خودروها در کوچه و خیابان های شهر جرم محسوب می شود و می توان از متخلفین در دادسرا شکایت کرد …

حقوق شهروندی

 

Visits: 54