همایش شیر خوارگان حسینی شهریار

همایش شیر خوارگان حسینی شهریار همایش شیر خوارگان حسینی شهریار /  همایش شیرخوارگان حسینی مراسمی است به یاد کودکان کشته شده در روز عاشورا از سوی مسلمانان در ایران ، افغانستان و کشورهای دیگری همچون هند، پاکستان، بحرین، عراق، عربستان، ترکیه، و… همه ساله در نخستین جمعه ماه محرم برگزار می‌گردد. این همایش از سال […]

همایش شیر خوارگان حسینی شهریار

همایش شیر خوارگان حسینی شهریار /  همایش شیرخوارگان حسینی مراسمی است به یاد کودکان کشته شده در روز عاشورا از سوی مسلمانان در ایران ، افغانستان و کشورهای دیگری همچون هند، پاکستان، بحرین، عراق، عربستان، ترکیه، و… همه ساله در نخستین جمعه ماه محرم برگزار می‌گردد.

این همایش از سال ۱۳۸۳ در تهران آغاز و به مرور در سایر شهرها نیز گسترش یافت. برای برگزاری این مراسم مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر نیز تشکیل شد. از سال ۱۳۹۰ این همایش در بسیاری از روستاها، ۸۰۰ شهر ایران و کشورهای دیگر گسترش یافت. در این همایش مادران و کودکان شیرخوار شرکت می‌کنند و تعداد شرکت کنندگان در آن چندصدهزار نفر تخمین زده شده‌است.

این مراسم که تعداد شرکت کنندگان در آن تنها در شهر تهران در سال ۱۳۹۰ بیش از یکصد هزار نفر تخمین زده شده‌است، در ایران ثبت ملی شده و در خواست ثبت آن در میراث جهانی یونسکو نیز ارائه گردیده‌است.

عزاداری و بزرگداشت کودکان واقعه عاشورا و ایجاد گهواره و لالایی خواندن برای کودکان توسط مادران از مراسم مذهبی کهن در ایران بوده‌است.

نمونه‌ای از لالایی‌های مادران بیاد کودکان کربلا در ابرکوه بدین صورت است

سابقه مراسم همایش شیر خوارگان حسینی شهریار

نخستین همایش شیرخوارگان حسینی در سال ۱۳۸۲ برپا شد و پس از آن، هرساله ادامه یافته‌است. در محرم سال ۱۳۹۵ خورشیدی، چهاردهمین دوره از مراسم همایش شیرخوارگان حسینی در شهرهای مختلف ایران و برخی کشورهای جهان برگزار شد. همایش شیرخوارگان حسینی در نخستین جمعه در دهه اول محرم هر سال برگزار می‌شود و در سال ۱۳۹۵ خورشیدی نیز این برنامه در روز جمعه ۱۶ مهرماه در ۴۱ کشور و بیش از ۴۰۰۰ شهر و روستا برپا شده‌است.

گالری تصاویر محرم ۹۷ شهریار را در این صفحه مشاهده کنید

مراسم محرم ۹۹ هییت عشق حسین ع شهریار برای مشاهده کلیک کنید


شیر خوارگان حسینی شهریار

Visits: 419