مصاحبه شهریار نگار با دکتر محمد علی کوزه گر / نماینده مجلس در دورششم حوزه شهریار

دولت پیمانکار ،ملت کارفرما و مجلس ناظر است.ناظر باید همیشه طرفدار کارفرما باشد مصاحبه اختصاصی شهریار نگار با دکتر محمد علی کوزه گر به نظر شما مهمترین وظایف یک نماینده مجلس کدام است؟ طبق وظایفی که در قانون اساسی آمده است و نماینده مجلس بر آنها سوگند یاد می کند، در درجه اول دفاع از […]

دولت پیمانکار ،ملت کارفرما و مجلس ناظر است.ناظر باید همیشه طرفدار کارفرما باشد

مصاحبه اختصاصی شهریار نگار با دکتر محمد علی کوزه گر

به نظر شما مهمترین وظایف یک نماینده مجلس کدام است؟

طبق وظایفی که در قانون اساسی آمده است و نماینده مجلس بر آنها سوگند یاد می کند، در درجه اول دفاع از حقوق ملت مهمترین وظیفه یک نماینده است که در قانون برای آن دو روش کاملا روشن بیان شده است.

در درجه اول شرکت آگاهانه، فعالانه و مسئولانه درقانونگذاریست. یک نماینده با مشارکت سایر نمایندگان  باید قوانینی را به تصویب برساند که در برگیرنده مصالح ملی و منافع مردم باشد، بنابراین یک نماینده باید دانایی کامل برای تصویب قوانین را داشته باشد.چه در مورد قانونی که در مجلس تصویب می شود و چه در ارائه  طرحه و لوایح و دفاع از آنها تا تصویب توسط نمایندگان مجلس.

وظیفه دوم نظارت است، همه دستگاه های اجرایی تحت کنترل و نظارت نمایندگان و مجلس قرار دارند.لذا اگر در جایی مسئولین اجرایی قوانین را درست اجرا نمی کنند و با کم کاری حقوق مردم را ضایع می کنند ، نماینده باید بتواند در سطح کلان دخالت کرده و توانایی هدایت آن دسته از مسئولین را به راه درست و خدمت به مردم داشته باشد.

به این مفهوم دولت پیمانکار ، ملت کارفرما و مجلس ناظر است.ناظر باید همیشه طرفدار کارفرما باشد.و در واقع همواره باید چشم بینای مردم در امور اجرایی کشور باشد.

ارزیابی شما از تقسیمات سیاسی حوزه انتخابیه با توجه به گستردگی جغرافیا و جمعیت تا چه میزان در جهت رفاه حال شهروندان است؟

در حال حاضر به هیچ وجه توزیع نمایندگان همخوانی کامل و کافی با تقسیمات کشوری ندارد.در ابتدای انقلاب اسلامی این تعداد از نمایندگان بر  اساس شاخص هایی مثل جمعیت و گستردگی حوزه های انتخابیه تبیین شده که طبعا با گذشت چهل سال از آن زمان این شاخص ها تغییر کرده است.قاعدتا باید به تناسب این تغییر نمایندگان در حوزه های انتخاباتی بازتقسیم می شدند.وباز تعریف دوباره ای از حوزه های انتخابیه می شد. قانون اساسی برای این مسئله راهکاری دارد که طبق آن باید در ده سال یکبار در این خصوص بازنگری شود که متاسفانه دو مجلس قبلی در این مورد تعلل کرده اند.بطور مثال در بسیاری از نقاط کشور با جمعیت صد هزار نفر یک نماینده وجود دارد اما در حاشیه شهر های بزرگ که دارای شهر ها و جمعیت بیشتری هستند، مانند قدس و شهریار و ملارد با جعیت بالغ بر یک میلیون و پانصد هزار نفر تنها یک نماینده وجود دارد

لذا این تقسیم بندی و توزیع نمایندگان در حوزه های انتخابیه به هیچ وجه عادلانه نیست.

به نظر شما یک نماینده مجلس خوب برای شهریار ( به طور کلی کشور)  چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اولین ویژگی یک نماینده اینست که خودش را نماینده ملت بداند نه نماینده حکومت.نماینده با رای مستقیم مردم انتخاب می شود بنابراین باید مفافع ملی و مصالح مردم را در موضع گیری ها رعایت کند.نماینده نمونه ای از خواست ها و مطالبات مردم است.لذا یک نماینده خوب باید علاوه بر دانایی و توانایی در قانونگذاری ونظارت ،همواره طرفدار مردم باشد. در واقع نماینده باید صدای رسای مردم باشد و مشکلات و مطالبات مردم را به گوش دولت و حاکمیت برساند.ویژگی دیگر نماینده حفظ شخصیت مردمی بعد از انتخاب توسط آنان و فاصله نگرفتن از مردم است.در جامعه ای که افکار عمومی و جریانات سیاسی به گونه ای شکل گرفته که مردم بسیاری از مطالباتشان را از نماینده انتظار دارند و نماینده هم بر همین موج مطالبات مردم سوار و انتخاب شده است ، باید حتی الامکان پاسخگوی این مطالبات باشد.

وظایف حوزه بومی نمایندگی یک نماینده به صورت قوانینی نانوشته و فاقد چهارچوب مشخص و خارج از محدوده تعیین شده در قانون است. به نظر شما مهمترین این وظایف کدامند؟

وظیفه اصلی یک نماینده شنیدن درد های مردم است.بسیاری از مشکلات مردم در صحن مجلس قابل پیگیری است.بطور مثال در شهریار با عده زیادی از مردم کشاوزر ارتباط  داریم. نماینده باید در بین کشاورزان قرار بگیرد و مشکلات آنها را بشنود و باید در مجلس طرحی را در جهت حل مشکلات مردم ارایه کند.

با توجه به اینکه نماینده مجلس متعلق به تمام مردم و تمام جناح های سیاسی کشور است عملکرد یک نماینده متعلق به یک جناح سیاسی خاص و یک حوزه انتخابی مشخص چگونه تعاملات منطقه ای و جناحی را به نفع مردم آن منطقه و آن جناح سیاسی خاص با رویکرد ملی انجام خواهد داد؟

ممکن است نماینده از نظر پوزیشن سیاسی متعلق به یک جریان یا حزب سیاسی خاص باشد و قاعدتا متعهد است در مسائل سیاسی در اصولی قدم بردراد که آن حزب یا جریان سیاسی آنرا برگذیده است.اما وقتی وارد حوزه انتخابیه می شود و در زمان پیگیری مشکلات و مطالبات مردم ، او نماینده همه مردم است و باید حقوق همه مردم را در نظر داشته باشد.موضوع اینست که یک نماینده نمی تواند سیاسی نباشد و در حالیکه از نردبان یک حزب سیاسی بالا رفته بگوید من فرا حزبی ام و سیاسی نیستم چون نماینده باید اهل اظهار نظر و تفکر و اندیشه سیاسی باشد اما نباید این تفکر سیاسی را در آب و نان و کشاورزی مردم دخالت دهد.

چه راهکارهایی برای الزام نامزد ها به رعایت اخلاق انتخاباتی ، و عمل به وعده های انتخاباتی به عنوان تکلیف  ایشان در برابر شهروندان پیشنهاد می کنید؟

در درجه اول رعایت اخلاق انتخاباتی توسط برگزار کنندگان انتخابات اعم از عوامل اجرایی و نظارتی در اولویت است به نحوی که تمام گروه های جامعه نامزد مورد علاقه خود را در انتخابات داشته باشند.

در وهله دوم نامزد ها باید به مسئولیت های یک نماینده آگاه بوده و از بار سنگین وظایف یک نماینده مطلع باشند تا بعدا از زیر بار این مسئولیت ها شانه خالی نکنند.همچنین نامزدها با در نظر گرفتن حوزه اختیار و نقش های یک نماینده وعده های انتخاباتی بدهند و نه فراتر از نقش نمایندگی و جایگاه مجلس .به بیان دیگر نامزدها در ایام تبلیغات باید با مردم صادق باشندتا این صداقت در زمان نمایندگی نیز تداوم داشته باشد.در واقع استفاده از وعده های انتخاباتی که در حوزه اختیارات یک نماینده نیست فریب افکار عمومی برای کسب آرای ایشان است.

نکته دیگر سلامت مالی نامزدها در روند انتخابات است.به نحوی که میزان هزینه های یک نامزد باید با درامد های چهارساله یک نماینده متناسب باشد.البته در این میان نقش مردم بسیار مهم و موثر است بطوریکه شهروندان باید اگاه باشند نامزدهایی که برای تصاحب آرای آنها هزینه های غیر متعارف انجام می دهند مجبورند در آینده برای جبران این هزینه ها تلاش کرده و لذا فرصت کافی برای ایفای نقش نمایندگی ندارند.

Visits: 21