مرگ جوانان | افزایش مرگ‌‌های ‌ناگهانی در جامعه   

سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور  کاهش پیدا کرده و مرگ‌های ناگهانی‌‌ افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند مسائل زیادی دراین بین نقش دارد از سبک زندگی نامناسب شهروندان بگیرید تا شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه که سلامت روان شهروندان را بیش از  گذشته به خطر انداخته است و وجب افزایش آمار مرگ […]

مرگ جوانان | افزایش مرگ‌‌های ‌ناگهانی در جامعه   

سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور  کاهش پیدا کرده و مرگ‌های ناگهانی‌‌ افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند مسائل زیادی دراین بین نقش دارد از سبک زندگی نامناسب شهروندان بگیرید تا شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه که سلامت روان شهروندان را بیش از  گذشته به خطر انداخته است و وجب افزایش آمار مرگ جوانان شده است

مرگ و میر در میان جوانان افزایش پیدا کرده این مساله‌ نگران کننده‌ای است که رد آن را در گفت‌وگوهای روزمره شهروندان نیز می‌توان پیدا کرد که در میان بحث درباره مشکلات اقتصادی و اجتماعی افسار گسیخته کشور به آن نیز اشاره می‌شود.

 البته کم نیستند کارشناسان و مسئولانی نیز که به این مساله می‌پردازند و درباره آن هشدار می‌دهند. تازه‌ترین واکنش به این مساله از سوی دکتر علی واشقانی فراهانی، رئیس مرکز قلب تهران مطرح شده است. آن طور که او توضیح داده است، هرچند مرگ‌های ناگهانی در همه کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد. اما مساله اینجاست که در کشورمان سنین پایین‌تر را نیز درگیر کرده است‌.

ریشه‌های افزایش مرگ‌های ناگهانی در سنین پایین را که دنبال کنید به مسائل مختلفی می‌رسید از سبک زندگی نامناسب شهروندان گرفته تا بی‌توجهی و ناکارآمدی مسئولان که با افزایش مشکلات اقتصادی و اجتماعی سلامت روان شهروندان را ‌به خطر انداخته‌اند.

سبک زندگی مرگبار جوانان

چرا جوانان آسان می‌میرند؟ | افزایش مرگ‌‌های ‌ناگهانی      

کارشناسان درباره علل افزایش بیما‌ری‌های قلبی و عروقی و به دنبال آن افزایش مرگ و میر شهروندان به مسائل مختلفی اشاره می‌کنند. برای نمونه شیوه نامناسب زندگی در این بین بی‌تاثیر نیست و کم تحرکی و استفاده از غذاهای ناسالم مانند فست‌فودها در بسیاری از خانواده‌ها شیوع پیدا کرده است.

دکتر علیرضا مهدوی، رئیس اداره پیشگیری از بیماری های قلب و عروق وزارت بهداشت  نیز تاکید می‌کند که سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش پیدا کرده است.

او درباره چرایی این مساله عنوان می‌کند: سن ابتلا به بیماری‌هایی مانند‌ دیابت یا فشارخون که ‌عامل اصلی سکته‌های قلبی است‌ با شیوه زندگی اشخاص در اتباط است.

به عبارت دیگر می‌توان گفت کم تحرکی، تغذیه نامناسب و چاقی از عوامل اصلی ابتلا به  بیماری‌های غیر واگیر است که در صدر آنها بیمارهای قلبی و عروقی قرار دارد.

رئیس اداره پیشگیری از بیماری های قلب و عروق وزارت بهداشت تاکید می‌کند: براساس نتایج مطالعاتی که در خصوص عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر انجام می‌شود، می‌توان گفت‌ چاقی که نتیجه تغذیه نامناسب و کم‌تحرکی است در جامعه در حال افزایش است و به دنبال آن  ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشار خون و دیابت بیشتر می‌شود.

دکتر مهدوی درباره افزایش ابتلا به فشارخون نیز توضیح می‌دهد: ‌سال ۹۵  حدود ۲۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور دچار فشار خون بالا بودند. اما این آمار در سال ۱۴۰۰ ‌به حدود ۳۲ درصد رسیده است.

بنابراین به صور‌ت منطقی می‌توان نتیجه گرفت که با افزایش چنین فاکتورهایی ‌مرگ و میر نیز در  جامعه افزایش پیدا می‌کند.

رئیس مرکز قلب تهران نیز به نتایج مطالعاتی اشاره کرده است که از افزایش چاقی و ابتلا به فشار خون در جامعه حکایت دارد.

 آن طور که توضیح داده این بررسی‌ها روی ۵۰۰۰ خانواده ساکن در تهران انجام شده است و نشان داده ‌ که حدود ۷۵ درصد این افراد دچار چاقی شکمی هستند.‌ علاوه بر این پژوهش انجام شده درباره فشار خون نیز از این حکایت دارد که حدود نیمی از بزرگسالانی که در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، دچار فشارخون هستند.‌

رئیس اداره پیشگیری از بیماری های قلب و عروق وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: اولین عامل مرگ و میر تقریبا در همه جوامع بیماری قلبی و عروقی است. در این بین سن ابتلا  به این بیماری ‌ به شیوه زندگی افراد نیز بستگی  دارد، زیرا ‌کم تحرکی، دریافت کالری بیشتر به دلیل مصرف فست فود، استعمال دخانیات و مصرف الکل سبب بروز این ‌مشکلات می‌‌شود.

همه متهمان مرگ‌های ناگهانی

چرا جوانان آسان می‌میرند؟ | افزایش مرگ‌‌های ‌ناگهانی      

سبک زندگی شهروندان در افزایش فشارخون و به دنبال آن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نقش دارد، اما بی‌توجهی و ناکارآمدی برخی مسئولان نیز در این بین بی‌تاثیر نیست. برای نمونه وزارت بهداشت و درمان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها تاکنون قدم مناسبی برنداشته است و بیشتر روی حوزه درمان متمرکز شده، البته هستند کارشناسانی که تاکید می‌کنند این وزارتخانه در‌ حوزه درمان نیز موفق عمل نکرده است، زیرا این روزها کم نیستند شهروندانی که برای درمان و تهیه دارو با مشکلات زیادی رو به رو هستند.

این درحالی است که نهاد، سازمان و وزارتخانه‌های دیگری نیز در این بین نقش دارند.‌ برای نمونه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم نتوانسته‌اند در آموزش و بهبود سبک زندگی شهروندان موثر عمل کنند.

علاوه بر این وزارت ورزش و جوانان نیز نتوانسته دسترسی شهروندان به امکان ورزشی را افزایش دهد. به همین دلیل برای بسیاری از شهروندان امکان استفاده از فضاهای ورزشی امکان پذیر نیست.

در این بین سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت و نیز وزارت صمت به وظایف خود برای تامین سوخت و  خودروی پاک عمل نکرده‌اند و با افزایش آلودگی هوا ‌در نهایت به افزایش بیماری‌های ریوی و قلبی و عروقی‌ در کشور دامن می‌زنند.

البته نباید نقش‌ شهرداری ‌ها را نیز در این بین نادیده گرفت، زیرا کیفیت محیط‌های شهری نیز در سلامت جسم و جان شهروندان موثر هستند. برای نمونه ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهری مانند تهران فرسوده است و پاسخگوی جمعیت چند میلیونی این کلانشهر نیست. ماجرایی که به افزایش ترافیک و آلودگی هوا دامن می‌زند.

افزون بر این کم نیستند کارشناسانی که تاکید می‌کنند محیط‌های نامناسب شهری در افزایش مشکلات روحی و روانی شهروندان نقش دارند. برای نمونه این روزها شهروندان در تهران با آلودگی‌های بصری و صوتی زیادی ‌رو به رو هستند، فاکتورهایی که سلامت روان آنها را به خطر انداخته و زمینه را برای ابتلای آنها به بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم می‌کند.

سلامت روان و افزایش بیماری‌های قلبی  موجب افزایش آمار مرگ جوانان

چرا جوانان آسان می‌میرند؟ | افزایش مرگ‌‌های ‌ناگهانی      

کارشناسان معتقدند که بین سلامت روان و بیماری‌های قلبی و عروقی ارتباط پیچیده‌ای وجود دارد. برای نمونه ابتلا به اختلالات روان می‌تواند به شکل مستقیم دراین بین تاثیر گذار باشد، یعنی‌ سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شخص شود و از این طریق زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم کند.

 افزون بر این اختلالات روان به شکل غیر مستقیم نیز می‌تواند زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم کنند. مثلا شخصی که دچار افسردگی می‌شود، بسیاری از اتباطات اجتماعی خود را قطع می‌کند و به نوعی رفتارهایی انجام می‌دهد که سلامت او را بیش از گذشته تهدید می‌کند.

Visits: 16