از سر گیری اجرای غربالگری در مراکز تنبلی چشم شهریار

غربالگری تنبلی چشم کودکان زیر ۶ سال همه روزه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در مرکز شهریار انجام می شود. با توجه به وضعیت نارنجی شهرستان شهریار از نظر شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالیت های جمعی در این شهرستان با محدودیت مواجه بود که این محدودیت ها مشمول اجرای مراکز غرلالگری بینائی شهریار نیز […]

غربالگری تنبلی چشم کودکان زیر ۶ سال همه روزه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در مرکز شهریار انجام می شود.

با توجه به وضعیت نارنجی شهرستان شهریار از نظر شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالیت های جمعی در این شهرستان با محدودیت مواجه بود که این محدودیت ها مشمول اجرای مراکز غرلالگری بینائی شهریار نیز شد.

حال با توجه به تغییر وضعیت شهرستان شهریار از نارنجی به زرد و کاهش این محدودیت ها مقرر گردیده با توجه به ضرورت اجرای طرح غربالگری برای کودکان زیر ۶ سال این طرح در شهریار از سر گرفته شود.

رعایت فاصله گذاری اجتماعی والزامی بودن استفاده از ماسک و موادضدعفونی کننده و دیگر الزامات بهداشتی از پیش شرط های اجرای این طرح است که اداره بهزیستی بر رعایت انها تاکید دارد.

سرپرست اداره بهزیستی شهریار با تاکید بر اهمیت غربالگری بینایی در کودکان زیر شش سال و با توجه به اینکه سن طلایی درمان و مداخله در تنبلی چشم همین سالها است؛ گفت این غربالگری برای کودکان بین سه تا شش ساله انجام می‌شود تا فرصت کافی برای درمان وجود داشته باشد.

مرکز تنبلی چشم در شهریار

زمان و مکان مرکز غربالگری تنبلی چشم شهریار

بر همین اساس و طبق رویه پیشین طرح مرکز  غربالگری بینائی کودکان در شهریار همه روز به جز روزهای ۵ شنبه و جمعه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل اداره بهزیستی شهریار واقع در بلوار نواب انجام خواهد شد.

هزینه مصوب برای اجرای این طرح ۶۸۰۰ تومان است که در محل دریافت میشود.

متقاضیان انجام این طرح به همراه کودکان زیر ۶ سال و با ادر دست داشتن شناسنامه فرزندانشان میتوانند در روزها و ساعات مقرر به این مرکز مراجعه نمایند

تنبلی چشم چیست؟

تنبلی چشم

هنگام مشاهده تصاویر به صورت پیش فرض و هوشمند مغز تصاویر ارسالی از چشم سالم را دریافت و پردازش میکند و در صورت بیماری یکی از چشمها در طول زمان کانال ارسال تصاویر از چشم بیمار به مغز مسدود و موجب کاهش و نابینائی آن چشم میشود.

این بیماری با ضعف در بینایی متفاوت است و تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص داده شود، به طور کامل قابل درمان است و در غیر اینصورت میتواند منجر به کم بینا شدن و یا نابینا شدن کودک شود.

تنبلی چشم یک نوع بیماری می باشد که معمولا سیستم بینایی بدن را درگیر می کند و باعث کاهش بینایی در چشم افراد می شود که در اکثر موارد این بیماری یک چشم را تحت شعاع خود قرار می دهد اما در بینایی هر دو چشم تاثیر منفی می گذارد و این بیماری معمولا در کمین کودکان و نوزادان است.
معمولا کودکان در یک دوره ی خاص از ضعف چشم خود رنج می برند که عمدا بر اثر تنبلی چشم می باشد که در صورت عدم درمان باعث ضعف های خفیف و گاها شدید در چشم ها می شود که دیگر قابل جبران نخواهد بود.
این بیماری عوارض ظاهری در چشم ایجاد نمی کند و زمانی در افراد رخ می دهد که عصب های بین مغز و چشم به خوبی با هم ارتباط برقرار نکنند و منجر به ضعف در چشم می شود.

چشمان برخی کودکان، با آنکه ظاهری سالم دارد اما از دید کافی برخوردار نیست. رشد و تکمیل مرکز بینایی در مغز از دوران جنینی تا حدود ۱۰ سالگی ادامه داشته، اما حداکثر سرعت رشد آن تا ۳ سالگی است. هنگامی که مشکلات دید کودک، قبل از ۵ سالگی درمان شود، حتی اگر چشم در این مدت تنبل شده باشد، بینایی کامل کودک، قابل بازگشت است. پس از پنج سالگی، هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به تعویق بیفتد، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می شود به طوری که پس از هفت تا ده سالگی کودک، درمان هیچ تاثیری نخواهد داشت.
شیوع تنبلی ‌چشم در جهان ۲.۵ تا ۳ درصد است. طبق آمار به دست آمده از اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی ‌چشم در کشور، شیوع تنبلی چشم در گروه سنی ۴ تا ۶ سال، ۱.۴ درصد است. تنبلی چشم معمولا در یک چشم اتفاق میفتد اما این امر قطعی نیست و امکان دارد که هر دوچشم به این عارضه دچار شوند.

تحقیقات نشان دهنده ی این است که بسیاری از نابینایی یک چشمی در افراد زیر ۲۰ سال به علت عدم پیشگیری و درمان تنبلی چشم در سنین پایین بوده ۱است و این موضوع اهمیت پیگیری و پیشگیری تنبلی چشم را نشان میدهد.

نشانه های تنبلی چشم

درست است که گفته شد تنبلی چشم به صورت ظاهری قابل تشخیص نیست اما در طولانی مدت عوارض را در چشم ها پدید می آورد. از عوارض تنبلی چشم توان به موارد زیر اشاره کرد :
۱. منحرف شدن چشم ها به طرفین به صورت شدید
۲. از بین رفتن هماهنگی چشم ها با هم
۳. قدرت تشخیص عمق را تضعیف می کند
و در آخر باید گفت که این عوارض و نشانه ها در یک چشم ظاهر می شود اما قدرت بینایی هر دو چشم را کاهش می دهد و در آن اختلال ایجاد می کند.

برای مشاهده آدرس و تلفن مراکز بینائی سنجی شهریار روی این لینک بزنید

Visits: 1668