صادرات پنج تنی میوه خشک شده شهریار به قطر توسط کارآفرینان شهریاری

 صنایع تبدیلی از قابلیت ایفای نقش تعیین کننده در تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز برخوردار است. بیشتر کشاورزان از عرضه همزمان محصولاتشان در بازار و کاهش شدید قیمت متضرر می‌شوند و این در حالی است که با استفاده از صنایع تبدیلی می توان محصولات کشاورزی را در خارج از فصل به بازار عرضه کرد.

 صنایع تبدیلی از قابلیت ایفای نقش تعیین کننده در تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز برخوردار است. بیشتر کشاورزان از عرضه همزمان محصولاتشان در بازار و کاهش شدید قیمت متضرر می‌شوند و این در حالی است که با استفاده از صنایع تبدیلی می توان محصولات کشاورزی را در خارج از فصل به بازار عرضه کرد.

به گزارش شهریار نگار: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی یکی از بهترین راهکارهای اشتغال‌زایی در مناطق روستایی است که جلوگیری از مهاجرت بی رویه از روستا به شهر، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده محصولات و پیشرفت اقتصادی – اجتماعی مناطق روستایی را به همراه دارد.
صنایع تبدیلی از قابلیت ایفای نقش تعیین کننده در تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز برخوردار است. بیشتر کشاورزان از عرضه همزمان محصولاتشان در بازار و کاهش شدید قیمت متضرر می‌شوند و این در حالی است که با استفاده از صنایع تبدیلی می توان محصولات کشاورزی را در خارج از فصل به بازار عرضه کرد.
هم اکنون ضایعات بخش کشاورزی ایران حدود ۳۰ درصد است که ارزش این حجم از ضایعات بین ۵ تا ۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود. این در حالی است که با فرآوری این میزان ضایعات، می‌توان سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر را تغذیه کرد. ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مؤثر ترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می‌رود.
شهرستان شهریار در جنوب غربی پایتخت، باغات و زمین‌های زراعی فراوان که از گذشته تاکنون قطب تولید میوه و تره‌بار کشور بوده است. علم و دانش روز در کنار این قابلیت بالفعل سبب شده است تا طی سال‌های اخیر علاقه‌مندان به صنایع تبدیلی سرمایه خود را به این شهرستان بیاورند و شهریار قطب صنایع تبدیلی شود.
احسان قاسمی و سعید ضمیری از آذر ماه سال ۹۵ در روستای باغدشت شهرستان شهریار یک شرکت میوه خشک‌کنی راه‌اندازی کرده‌اند.

صادرات ۵ تنی از شهریار به قطر
احسان و سعید علت انتخاب روستای باغدشت برای فعالیت اقتصادی را ارزان بودن زمین و امکان راه‌اندازی کارگاه تولیدی بزرگ با اجاره پایین‌تر، فراوانی باغات میوه، خرید جنس بدون واسطه و باکیفیت از کشاورز و محرومیت‌زدایی و کمک به اقتصاد منطقه عنوان می‌کنند.
بیشتر کشاورزان این منطقه به دلیل اینکه توان فروش محصول در تهران و دیگر استان‌ها را ندارند، مجبور می‌شوند محصول خود را با قیمت نازلی به دلالان بفروشند. راه‌اندازی صنایع تبدیلی در این منطقه باعث شده است که بخشی از محصول باغات منطقه با قیمت مناسب از باغدار خریداری شود. گفتنی است، ایجاد اشتغال پایدار و بومی برای تعدادی از اهالی منطقه از مزایای دیگر فعالیت احسان و سعید به شمار می‌آید.
این دو فعال اقتصادی برای انجام بهتر فعالیت‌شان، محل اسکان و زندگی خود را نیز نزدیک محل کارشان انتخاب کرده‌اند.
این دو شریک جوان، سابقه صادرات محصولات کشاورزی در حوزه خشکبار را نیز داشته‌اند و در حال حاضر تصمیم دارند تولید خود را به اندازه‌ای گسترش دهند که بتوانند افزون بر تأمین نیاز کشور، صادرات نیز داشته باشند. اولین محموله صادراتی به وزن پنج تن چندی پیش بارگیری و به مقصد قطر صادر شد.

سرمایه مورد نیاز
سرمایه اولیه این کارگاه ۶۰۰ متر مربعی، ۱۰۰ میلیون تومان بوده است که نصف این سرمایه صرف خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات شده است. احسان و سعید برای این مکان ۶۰۰ متری ماهیانه دو میلیون و چهارصد هزار تومان اجاره می‌دهند. با راه‌اندازی این کارگاه، برای هشت نفر از زنان سرپرست خانوار منطقه اشتغال‌زایی شده است.
این شرکت از اوایل اسفند ماه ۹۵ تولید خود را با تولید دو تن میوه خشک در ماه آغاز کرد. در مدت شش ماه از شروع این کار، احسان و دوستش توانسته‌اند نحوه خشک کردن انواع میوه‌های بهاره و تابستانه را تجربه کنند. میوه‌هایی از قبیل نارگیل، انبه، آناناس، زرد‌آلو، خربزه، ملون، طالبی، انواع پرتقال، توت‌فرنگی، کیوی، آلوی شابلون، سیب، انجیر، گلابی، گوجه‌فرنگی، زغال‌اخته و…

خشک کردن میوه به روش ارگانیک و بدون افزودنی شیمیایی
بیشتر شرکت‌های میوه خشک‌کنی برای جلوگیری از اکسید شدن و تغییر رنگ میوه‌هایی، مانند سیب و موز، معمولاً از بعضی مواد شیمیایی همچون اکسید سولفور استفاده می‌کنند که این مواد برای بیماران آسمی و افراد مبتلا به مشکلات معده آسیب‌زاست.
گفتنی است، این شرکت در مرحله خشک کردن هیچ نوع ماده شیمیایی به میوه اضافه نمی‌کند. احسان در این زمینه می‌گوید: با توجه به تجربه‌ علمی و عملی که به دست آورده‌ایم، در مرحله خشک کردن شک دمایی به میوه می‌دهیم و اصطلاحاً عملیات خشک کردن میوه را در حالت بخار اشباع انجام می‌دهیم که در جریان آن ابتدا میوه مغزپخت می‌شود و سپس عمل خشک کردن انجام می‌گیرد. این روش سبب می‌شود محصول به دست آمده هم تردتر شود و هم طعمش حفظ شود.

میوه خشک جایگزین چیپس و پفک
پدر و مادرهایی که به دنبال اصلاح سبک غذایی خود و فرزندان‌شان هستند، برای جایگزینی مواد خوراکی سالم و مقوی به جای چیپس و پفک، می‌توانند از محصولات این شرکت که با ویژگی‌های خاص و متناسب با ذائقه کودکان تولید می‌شود، استفاده کنند..
شرکت مذکور به دنبال تولید انبوه محصولات ترکیبی از پودر و برگه میوه‌ها به صورت ارگانیک است که افزون بر دارا بودن منافع ویتامینی برای کودکان و بزرگسالان، قابلیت شکنندگی شبیه چیپس و پفک را داشته و مورد پسند علاقه‌مندان به تنقلات باشد احسان می‌گوید، محصولاتی که با این هدف تولید کرده‌اند، مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.
این دو جوان خوش‌ذوق به این سطح از فعالیت اکتفا نکرده‌اند و در آینده تلاش دارند خط تولید پودر میوه را راه‌اندازی کنند. احسان می‌گوید: پودر میوه در کشور مصرف زیادی دارد. کارخانه‌های تولیدکننده کلوچه‌های میوه‌ای، شرکت‌های بستنی و… به شکل انبوه از این محصول استفاده می‌کنند و با وجود اینکه ایران ظرفیت تولید و تأمین مصرف داخلی و حتی صادرات انبوه پودر میوه را دارد، در حال حاضر شاهد واردات گسترده این محصول در کشور هستیم.

خشک کردن میوه
با ماشین‌آلات ایرانی
شرکت‌های بزرگ و فعالی در کشور وجود دارند که همه دستگاه‌های صنعتی خشک‌کن، فرآوری و بسته‌بندی میوه و سبزی را تولید می‌کنند که احسان و سعید ماشین‌آلات خود را از این شرکت‌ها خریداری کرده‌اند و از عملکرد و کیفیت آن نیز رضایت کامل دارند.

بسیج سازندگی به دنبال توسعه صنایع تبدیلی در شهریار
احسان یکی از مهم‌ترین موانع بر سر راه‌اندازی مشاغل تولیدی در کشور را قوانین دست‌وپا گیر اداری و طولانی بودن سیر دریافت مجوزها، تأییدیه‌ها و استعلامات می‌داند. با وجود این، بسیج سازندگی شهریار با شناسایی کارگاه‌های میوه خشک‌کنی در سطح شهرستان، اقدام به خدمات‌دهی در زمینه‌های آموزشی، معرفی شرکت‌های تولیدی ماشین‌آلات این حرفه در کشور، راه‌اندازی نمایشگاه‌های فصلی در شهرستان و پایتخت و اعطای تسهیلات به فعالان کرده است که به گفته آقای قاسمی این نوع کمک‌ها تأثیر فراوانی در گسترش و پیشرفت صنایع تبدیلی در منطقه خواهد داشت.

Visits: 83