تنها ۱۲ درصد از داوطلبان انتخابات شورای شهر شهریار تایید صلاحیت شدند

فرماندار شهریار از تایید صلاحیت ۱۲ درصدی داوطلبان رد صلاحیت‌شده انتخابات شوراهای اسلامی شهریار توسط هیات عالی نظارت استان تهران خبر داد. مواد قانونی که کاندیداها را رد یا تایید می‌کنند طبق بندهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات، عناوین رد صلاحیت بسیار است که مشهورترین آنان عبارتند از: «عدم التزام به اسلام» «عدم التزام به […]

فرماندار شهریار از تایید صلاحیت ۱۲ درصدی داوطلبان رد صلاحیت‌شده انتخابات شوراهای اسلامی شهریار توسط هیات عالی نظارت استان تهران خبر داد.

مواد قانونی که کاندیداها را رد یا تایید می‌کنند

طبق بندهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات، عناوین رد صلاحیت بسیار است

که مشهورترین آنان عبارتند از:

  • «عدم التزام به اسلام»
  • «عدم التزام به قانون اساسی»
  • «عدم التزام به ولایت فقیه»،
  • «سوءشهرت»
  • «عدم استعفا از مسئولیت».

ماده ۳۰ قانون انتخابات مجلس

اما ماده ۳۰ از جنجالی‌ترین مواد است و بخشی از نمایندگان فعلی، برای دوره یازدهم بر اساس این ماده مورد رد صلاحیت قرار گرفته‌اند.

۱- کسانی‌ که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش مؤثر داشته‌اند.

۲- ملاکیــن بزرگ که زمین‌های موات را به‌نـام خود ثبت داده‌اند.

۳- وابستگان تشکیلاتی و هواداران احزاب، سازمان‌ها و گروه‌هایی که غیرقانونی‌بودن آن‌ها از طرف مقامات صالحه اعلام شده است.

۴- کسانی‌که به جرم اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران محکوم شده‌اند.

۵- محکومین به ارتداد به حکم محاکم صالحه قضایی.

۶- مشهورین به فساد و متجاهرین به فسق.

۷- محکومین به حدود شرعی مگر آنکه توبۀ آنان ثابت شده باشد.

۸- قاچاقچیان مواد مخدر و معتادین به این مواد.

۹- محجورین و کسانی‌که به حکم دادگاه مشمول اصل چهل‌ونهم (۴٩) قانونی‌اساسی باشند.

۱۰- وابستگان به رژیم سابق از قبیل اعضای انجمن‌های شهر و شهرستان و وابستگان به تشکیلات فراماسونری و هیئت‌رئیسۀ کانون‌های حزب رستاخیز و حزب ایران‌نوین و ضای فعال آن‌ها، نمایندگان مجلسین سنا، شورای ملی سابق و مأموران ساواک.

۱۱- محکومین به خیانت و کلاهبرداری، اختلاس و ارتشا و غصب اموال دیگران و محکومین به سوءاستفادۀ مالی به حکم محاکم صالحۀ قضایی.

تایید صلاحیت ۱۲ درصدی داوطلبان رد صلاحیت‌شده

نورالله طاهری فرماندار شهریار اظهار کرد: پس از بررسی صلاحیت داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر توسط هیات‌های اجرایی و نظارت شهرستان شهریار و اعلام نتیجه به داوطلبان، در حدود ۲۷ درصد از مجموع ۱۴۷ نفر از داوطلبان ثبت‌نام کننده، احراز صلاحیت نشدند.

وی با اشاره به اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده به هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در استان تهران، گفت: پس از بررسی اعتراض داوطلبان در هیات نظارت مرکزی استان تهران، نتایج بررسی در خصوص شهرهای شهریار، اندیشه، باغستان، شاهدشهر، وحیدیه، فردوسیه و صباشهر به فرمانداری شهرستان شهریار اعلام شد.

فرماندار شهریار بیان کرد: بر اساس نتایج ابلاغ شده، ۱۷ نفر از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان شهریار که حدود ۱۲ درصد می‌شود، توسط هیات مرکزی نظارت بر انتخابات استان تهران احراز و تایید صلاحیت شدند.

به گزارش فارس، بر اساس پیگیری‌ها در میان تایید صلاحیت شدگان جدید، نامی از اعضای فعلی رد صلاحیت شده شوراهای اسلامی شهرهای ۷ گانه شهریار به چشم نمی‌خورد و ۱۳۰ داوطلب رد صلاحیت شده نتیجه بررسی شورای مرکزی نظارت بر انتخابات کشور است.

Visits: 4