جولان سگ های ولگرد معضل لا ینحل شهروندان در غفلت شهرداری شهریار

جولان سگ های ولگرد با سلام و خسته نباشید میخواستم در مورد سگ های ولگرد یه نکته ای رو بگم امروز صبح سه تا سگ به من حمله کردن که تا مرز سکته پیش رفتم تو خیابان گلنار هفتم محمد آباد این روزهای سرد تو همه جای شهر پر از سگ ولگرد چ کسی مسئول […]

جولان سگ های ولگرد

با سلام و خسته نباشید میخواستم در مورد سگ های ولگرد یه نکته ای رو بگم امروز صبح سه تا سگ به من حمله کردن که تا مرز سکته پیش رفتم تو خیابان گلنار هفتم محمد آباد این روزهای سرد تو همه جای شهر پر از سگ ولگرد چ کسی مسئول جان مردمه….

من یه زن هستم مجبورم صبح زود از خونه بزنم بیرون دنبال یه لقمه روزی حلال برای بچه‌هام چرا باید همیشه با استرس از خونه بزنم بیرون چرا کسی به فکر ما نیست که این سگ ها رو از خیابان های محمد آباد .عباس آباد.وکرشته جمع آوری کنه خواهش میکنم صدای من رو به گوش مسئولین شهر برسونید…..

کلاف سردرگم ساماندهی سگ های بدون صاحب در شهریار

اصولاً سگ‌های ولگرد به سگ‌هایی گفته می شود که تحت مراقبت شخص مشخصی نباشند و آزادانه در خیابان‌ها پرسه بزنند.
یکی از معضلات و مشکلات افزایش سگ های ولگرد شیوع بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و خطر حمله و گاز گرفتن، ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان و همچنین آلوده کردن محیط است که تمام موارد فوق ضرورت جمع آوری و کنترل اصولی این حیوانات را نشان می دهد.
حضور سگ‌ها در داخل شهرها آسایش مردم را به خطر انداخته و حتی در سطح جاده‌ها ی درون شهری حضور این حیوانات، باعث تصادفاتی می‌شود.

جولان سگ های ولگرد

متاسفانه حضور سگ های ولگرد اکنون جزئی از نمای حاشیه شهرمان شهریار شده است ، گویی شهرداری‌ هم دیگر رمقی برای عقیم سازی و جمع ‌آوری آ‌نها ندارد…….

تصویری از سگ های زرد و سیاه و قهوه ای که در اطراف خانه ها، در کوچه های خلوت و خیابان های شلوغ پرسه می زنند و یا در گوشه و کناری خوابیده اند همه جا دیده می‌شوند.

حضور گله ای از سگ‌های ولگرد در محله‌های مختلف شهرمان به خصوص تردد بچه ها و زنان را سخت کرده است، ترس و احساس ناامنی از یک طرف و خطر گازگرفتگی و بیماری از طرف دیگر در این محلات بیشتر شده است.

براساس ماده ۱۵ قانون شهرداری ها، دفع حیوانات بلاصاحب مزاحمی که سبب بروز بیماری های خطرناک به جمعیت دامی و انسانی شود در سطح شهرها بر عهده شهرداری ها و خارج از آن نیز برعهده بخشداری ها است و همچنین برحسب وفق ماده ۹ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد نیز طبق این دستورالعمل تصدی واحد کنترل جمعیت حیوانات

ناقل بیماری به انسان زیر پوشش معاونت خدمات شهری شهرداری ها قرار گرفته است.

شهرداری ها در شهرهای مختلف کشور موظف هستند نسبت به جمع آ‌وری و عقیم سازی سگهای ولگرد اقدام کنند و در روستاها نیز دهیاری ها این وظیفه را دارند اما نباید در این زمینه افراط و تفریط بشود نه اینکه مثل خیلی از شهرها و حاشیه شهرها که این مساله

کاملا رها شده و شاهد ازدیاد بیش از حد سگهای ولگرد در این مناطق هستیم و نه رفتارهای نامناسب و حیوان آزاری هایی که گاهی در برخی جاها دیده می شود.

جولان سگ های ولگرد

متاسفانه در سالها و ماههای اخیر شاهد ازدیاد بیش از حد سگهای ولگرد در شهرهای مختلف شهرستان شهریار هستیم و این نشان می دهد که شهرداری ها مثل سابق به وظیفه شان برای جمع آوری و عقیم کردن سگهای ولگرد عمل نمی کنند و از این وظیفه خود غفلت کرده اند.

سگ ها دارای قابلیت تولید مثل بالایی هستند. در نتیجه نبود نظارت در کنترل جمعیت سگ ها و اجرا نشدن برنامه های کنترلی موجب می شود به سرعت جمعیت این حیوانات افزایش یافته و مخاطرات بسیاری را برای شهروندان به همراه داشته باشد.

عقیم کردن، یک پیشنهاد بین المللی است که امروزه در کشورهای پیشرفته جهانی در حال اجراست .یک سری سگ ها را جمع آوری می کنند آنها را عقیم می‌کنند و با پلاک و نشانه گذاری ها آن سگ را در محل رها سازی می کنند و بعد از مدتی سگ چون زاد و ولد نمی کند و در نهایت می میرد و نسل سگ ادامه پیدا نمی کند.

و در پایان همانطور که هر روز شاهد ناکارامدی بیشتر شهرداری برای جمع اوری سگ های ولگرد هستیم لازم است در خصوص نقش خودمان در ازدیاد این حیوانات کمی بیشتر بیندیشیم

جمله معروف ‘پیشگیری بهتر از درمان است’ را همه شنیده ایم که در مورد سگ های ولگرد هم صدق می کند زیرا اگر یک سری رفتارهای غلط خودمان را کنار بگذاریم قطعا جمعیت سگ های ولگرد در این حد افزایش پیدا نمی کند که ما بخواهیم فردا روزی این حیوانات

را تلف کنیم یا عقیم سازیم.
از جمله رفتارهای غلطی که موجب افزایش جمعیت سگ های ولگرد می شود ریختن زباله در خارج شهر و طبیعت و رها کردن زباله هایی در بسته بندی های نادرست در شهر است که موجب می شود سگ های ولگرد با خوردن آن خوراکی ها و ساپورتی که در این زمینه می‌شوند افزایش جمعیت چشمگیری داشته باشند.

انشالله بتوانیم با اصلاح رفتارهای غلط انسانی و همکاری ارگان های مربوطه به خصوص شهرداری ها در آینده نزدیک شاهد کم شدن این حیوانات از سطح شهر ها و خیابان ها باشیم.

خبرنگار : پریسا حبیبی پور

اخبار مرتبط :

*طی سه سال گذشته چهار هزار سگ ولگرد در شهریار جمع اوری شده اند

*دستور دادستان بر جمع اوری سگ های ولگرد و بیمار در شهریار

*سگ هیولائی که گاز میگیرد،میدرد و میکشد/آلودگی سگهای ولگرد به ویروس هاری و لیشمانیوز

Visits: 247