تکلیف دولت برای واگذاری سهام عدالت برای ۷ میلیون نفر

زارع،عضو مجلس یازدهم و سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی گفت: کمیته تخصصی کمسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی در حال بررسی واگذاری سهام عدالت به ۷ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت است بنابراین این موضوع در این جلسه قطعی نشده و مصوبه تلقی نمی‌شود. به نقل از خانه […]

زارع،عضو مجلس یازدهم و سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی گفت: کمیته تخصصی کمسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی در حال بررسی واگذاری سهام عدالت به ۷ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت است بنابراین این موضوع در این جلسه قطعی نشده و مصوبه تلقی نمی‌شود.

به نقل از خانه ملت، رحیم زارع  سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس، ضمن اشاره به خبر منتشر شده در خصوص مصوبه ای که دولت را مکلف به واگذاری سهام عدالت به ۷ میلیون نفر از شهروندان میکند گفت: : موضوع واگذاری سهام عدالت در کمسیون مطرح و بنا به نظر اعضا نیاز به بررسی بیشتر داشت که به کمیته تخصصی ارجاع شد.

وی ادامه داد: موضوع واگذاری سهان عدالت به ۷ میلیون نفر برای بررسی بیشتر در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به کمیته مربوطه ارجاع داده شد بنابراین این موضوع در این جلسه قطعی نشده و مصوبه تلقی نمی‌شود.

در حالی طرح سهام عدالت از سال ۸۵ تا کنون در پی شناسایی مشمولان در حال اجرا است که با وجود اختصاص سهام عدالت به حدود ۵۰ میلیون نفر، بیش از ۱.۸ میلیون از مشمولان با وجود دارا بودن کارت‌های ثبت نام، از داشتن سهام عدالت محروم هستند.

این در شرایطی است که برخی از دهک‌های درآمدی جامعه که در سطوح درآمدی و معیشت پایینی قرار دارند، نیز در زمره دارندگان سهام عدالت قرار ندارد.

چگونگی دریافت سود سهام عدالت

عموم متقاضیان فروش سهام عدالت که از طریق سایت سازمان خصوصی سازی روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، در هر زمان می‌توانند به‌صورت حضوری و غیرحضوری به ترتیب از طریق شعب سراسر کشور و درگاه بانک توسعه تعاون نسبت به فروش سهام عدالت خود بر اساس حدنصاب اعلامی از سوی دولت، اقدام نمایند.

در خصوص نحوه فروش و زمان واریز مبلغ فروش سهام عدالت، اعلام می‌نماید که پس از درخواست فروش سهام توسط مشتری در سامانه موجود بر روی درگاه بانک توسعه تعاون، این درخواست‌ها به شرکت کارگزاری مرکزی اوراق بهادار ارسال می‌گردد، این شرکت نیز پس از بررسی درخواست‌ها متناسب با فروش هر سهم، آن را به شرکت کارگزاری به‌عنوان سبد گردان فرآیند فروش ارسال می‌کند که فروش و دریافت مبالغ سهام توسط کارگزاری صورت می‌گیرد که البته با توجه به شرایط بازار ممکن است زمان‌بر باشد.

پس از فروش هر قسمت از سهام، وجه حاصل از آن بعد از ۳ روز کاری و پس از طی مراحل لازم، به شماره شبای ثبت شده در سامانه سهام عدالت به نام سرمایه‌گذار واریز می‌گردد.

افرادی که روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی محسوب می‌شوند که زمان ثبت نام سهام عدالت آن جا ساکن بوده‌اند. در نتیجه شرکت‌های همان استان مدیریت سهامشان را برعهده دارد. در ماه‌های گذشته این شرکت‌ها در بورس پذیرفته شده و سهامشان قابل معامله است.

نحوه عملیات دریافت سود سهام

براین اساس، افراد مذکور لازم است هر چه سریع‌تر در سامانه سجام به نشانی sejam. Ir ثبت نام کرده و کد بورسی خود را دریافت کند.

متقاضیان می‌توانند عبارت سامانه سجام را در صفحه مرورگر خود جست و جو کرده یا از طریق آدرس http://sejam.ir وارد صفحه اصلی شده و به بخش ثبت نام در سامانه مراجعه کنند.

در مرحله دوم، شماره تلفن همراهی که تحت مالکیت متقاضی قرار دارد، ثبت می‌شود. پس از این مرحله، یک کد تایید به شماره تلفن همراه ثبت شده در سایت ارسال می‌شود. بعد از ارسال کد، متقاضی با وارد کردن آن باید اطلاعات مربوط به کد ملی و نوع شخصیت را در سامانه وارد کند.

مرحله پنجم به انتخاب اصیل یا نماینده قانونی اختصاص دارد. پس از این مرحله، هزینه ثبت نام در سامانه برای متقاضی نمایش داده می‌شود.

مرحله هفتم، پرداخت هزینه از طریق درگاه بانکی است. پس از عبور از هفت مرحله نخست، مشتری در مرحله هشتم به تکمیل اطلاعات خود می‌پردازد.

در این مرحله، شش فرم باید تکمیل شود. این شش مرحله شامل ثبت اطلاعات هویتی و ارتباطی، درج کد بورسی، ثبت اطلاعات شغلی و مالی و در آخر ثبت حساب‌های بانکی می‌شود.

پس از این، در مرحله نهم سامانه وارد استعلام اطلاعات وارد شده از سوی مشتری می‌شود. پاسخ استعلام مرحله جدیدی از فرآیند ثبت نام است. در صورتی که استعلام موفق باشد از طریق پیامک کد رهگیری ارسال می‌شود در غیر این صورت مشکل موجود به مشتری به صورت پیامکی اطلاع داده می‌شود. در واقع در مرحله دهم استعلام موفق ورود به مرحله بعد را ممکن می‌سازد.

در مرحله یازدهم، انتخاب مرکز احراز هویت از سوی مشتری باید انجام شود. در این مرحله مشتری دو گزینه پیش رو دارد. احراز هویت به صورت حضوری یا احراز هویت به صورت غیرحضوری. با انتخاب هر کدام از این گزینه ها، وارد مرحله دوازدهم شده است. در صورتی که مراجعه حضوری باشد از طریق مراجعه به مراکز مربوطه می‌تواند به تکمیل این مرحله و دریافت کد ۱۰ رقمی اقدام کند و در صورتی که الکترونیکی باشد از طریق وب و تلفن همراه می‌تواند نسبت به دریافت کد ۱۰ رقمی اقدام کند.

انتخاب هر کدام از این گزینه‌ها به تکمیل عملیات نهایی منجر می‌شود. در این مرحله تصویر چهره و امضا ثبت می‌شود و کد بورسی به مشتری تحویل داده خواهد شد.

سهامداران سهام عدالت در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرند.

) چگونه افراد می توانند مطمئن شوند که مشمول سهام عدالت هستند؟

کلیه افراد می توانند از طریق مراجعه به آدرس اینترنتی samanese.ir و ورود مشخصات هویتی خود، ضمن اطلاع از مشمول بودن، صورتحساب خود را مشاهده نمایند.


۲) کدام اقشار جامعه جزو واجدین شرایط دریافت سهام بوده اند؟

فهرست اقشاری از جامعه که در ۱۰ سال گذشته واجد شرایط دریافت سهام شده اند به همراه تعداد ثبت نام شدگان هر یک از این اقشار، در پایگاه اطلاع رسانی سهام عدالت به نشانی اینترنتیnews.samanese.ir  منوی “سهام عدالت” قابل مشاهده است.


۳) افراد جامانده و کسانی که تا کنون برای سهام عدالت ثبت نام نکرده اند چگونه می توانند مشمول دریافت سهام عدالت شوند؟

در حال حاضر به دلیل عدم وجود مجوز قانونی، ثبت نام و تخصیص سهام عدالت به افراد جدید میسر نمی باشد. بدیهی است درصورت صدور مجوزهای قانونی لازم به منظور ثبت نام متقاضیان دریافت سهام ، مراتب به اطلاع عموم خواهد رسید.


۴) آیا افرادی که با وجود ثبت نام اولیه، در زمان مقرر در تعاونی های سهام عدالت شهرستان ها ثبت نام نهایی نشده اند، مشمول سهام عدالت محسوب می شوند؟

فقط کسانی که در شرکت های تعاونی شهرستانی ثبت نام نهایی شده اند و نامشان از طریق شرکت های مذکور به سازمان خصوصی سازی ارسال و در آدرس اینترنتی samanese.ir درج شده است مشمول نهایی سهام عدالت هستند و ثبت نام اولیه و یا داشتن دعوتنامه دلیل بر ثبت نام نهایی، نمی باشد.

۵) آیا ثبت نام شدگان فوت شده کماکان مشمول سهام عدالت هستند؟

بلی؛ ثبت نام شدگان نهائی در صورت فوت نیز جزو مشولین سهام هستند و وراث قانونی آنها می توانند از طریق آدرس اینترنتی samanese.ir اطلاعات لازم را جهت اقدامات بعدی کسب و ضمن مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان دولت، موجود در آدرس اینترنتی مذکور، نسبت به تقسیم و تسهیم سهام شخص متوفی بین وراث قانونی ایشان اقدام نمایند.


۶) تکلیف پرونده متوفیانی که یک یا چند تن از وراث ایشان فوت کرده و یا حضور ندارند؛ چیست؟

در حال حاضر فقط پرونده متوفیانی که تمامی وراث آنها در قید حیات و حاضر می باشند، قابل بررسی و اقدام است. درصورت ایجاد امکان بررسی پرونده این دسته از متوفیان مراتب به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

۷) در صورت مفقودی برگه عضویت سهام عدالت چه اقدامی باید انجام داد؟
هیچ لزومی به در اختیار داشتن برگه عضویت سهام عدالت نیست و این برگه فاقد کاربرد و ارزش می باشد. مشمولین سهام عدالت با مراجعه به آدرس اینترنتی samanese.ir  می توانند از وضعیت عضویت و سهامداری خود مطلع شوند.

Visits: 1