تقاطع جهاد به بسیج شهریار ، پروژه ای که کمر شهروندان را خواهد شکست

پروژه احداث تقاطع جهاد به بسیج شهریار که در سال ۹۷ با هدف روان سازی ترافیک آغاز شده است پس از گذشت ۲۵ ماه از آغاز عملیات عمرانی و در حالی که تنها ۵ ماه به مهلت قانونی اتمام قرار داد آن باقی مانده است تنها با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی و با سرعت لاکپشتی […]

پروژه احداث تقاطع جهاد به بسیج شهریار که در سال ۹۷ با هدف روان سازی ترافیک آغاز شده است پس از گذشت ۲۵ ماه از آغاز عملیات عمرانی و در حالی که تنها ۵ ماه به مهلت قانونی اتمام قرار داد آن باقی مانده است تنها با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی و با سرعت لاکپشتی در حال اجراست.

تقاطع جهاد به بسیج شهریار
میدان جهاد شهریار و محل احداث تقاطع غیر همسطح

مدیریت مردمی ، بهترین شیوه برای مدیریت پروژه های عمرانی

بهترین شیوه برای مدیریت پروژه های عمرانی، در یک شهر پیشرفته، استفاده از رای و نظر مردمی است که قرار است از آن پروژه استفاده نمایند.

 این همفکری باید از تعریف پروژه در فاز صفر، صورت پذیرد‌ و تا مراحل ساخت و بهره برداری ادامه یابد.

 نیازسنجی ونظرخواهی از بهره برداران، در مراحل مختلف طراحی یک پروژه عمرانی ، بسیار واجب است. امری که در اغلب پروژه های عمرانی شهرداری ها، از آن غفلت می گردد‌‌.

 تغییرات زیاد بعد از عقد قراردادها و عدول فراوان از برنامه زمانبندی پروژه های عمرانی شهری، بالاخص در سالهای اخیر، این ادعا را ثابت می کند.

اساسا هدف از ساختن هر پروژه عمرانی ای، افزایش رفاه و آسایش مردم است. هدفی که متاسفانه گاهی به دست فراموشی سپرده می شود. مثلا نگاهی که مسئولان، به منابع طرح های عمرانی دارند ، با نگاهی که به اموال و دارایی های خودشان دارند، متفاوت است‌‌ .

ایشان اموال مردم را، دارایی خود نمی پندارند. در این حالت دیگر دلسوزی ای برای منابع عمومی یا اموال مردم، نخواهند داشت. امری که موجب هدر رفت منابع می گردد.

کافی است یک مسئول ، با مردم شهرش، احساس هم ذات پنداری داشته باشد. در این حالت، او دلسوز مردمش می شود. و اموالشان را به راحتی هدر نمی دهد.

در تمام قسمت های طراحی تا نظارت بر مراحل مختلف اجرا و بهره برداری، به انحاء مختلف، از مردم نظر سنجی می کند. به دیگر سخن، او هیچ گاه نظر خود و تیمش را مقدم بر نظر مردم نمی داند و تمام مراحل اجرای کار را به صورت شفاف به اطلاع مردم می رساند.

در ادامه و برای نمونه، به وضعیت یکی از پروژه های شهرداری شهریار اشاره می گردد.

تقاطع جهاد به بسیج شهریار ، پروژه ای که کمر شهروندان را خواهد شکست

“تنها راه برون رفت از مشکلات شهری و حل ترافیک سنگین در دو میدان بزرگ جهاد و بسیج که منجر به ایجاد ترافیک برای مردم شهریار و مسافران عبوری شهرهای شمال غرب کشور از معبر میدان های مذکور برای رسیدن به فرودگاه امام خمینی (ره) شده است، ساخت تقاطع‌‌های غیرهمسطح و زیرگذر بود. ‏بر همین اساس کارشناسان امر که مطالعات گسترده‌ای را برای احداث دو تقاطع غیر همسطح انجام دادند، در مجموع تنها راه خروج از ترافیک سنگین میدان‌های یادشده را احداث تقاطع و زیرگذر دیدند و این امر باعث شد شرکت هنزا بعنوان پیمانکار احداث این پروژه عملیات اجرایی را آغاز نماید.”

شرکت هنزا پیمانکار تقاطع میدان جهاد و بسیج شهریار

پاراگراف بالا از سایت شرکت هنزا احصا شده که در خصوص رفع ترافیک و حل مشکلات شهروندان با اجرای پروژه تقاطع جهاد به بسیج شهریار سخن به میان آمده است.در سایت همین شرکت آغاز پروژه ۱۹ آذر ماه ۹۷ و زمان بهره برداری از آن ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ عنوان شده است یعنی طبق زمان بندی و قرار داد منعقده این پروژه می بایست تا ۵ آینده افتتاح گرد!!!

پروژه ای که پس از ۲۵ ماه از آغاز  پیشرفت ۱۵ درصدی داشته و متاسفانه تا کنون جز قطع درختان کهن سال و بروز گره های ترافیکی اقدام موثری در راستای پیشرفت پروژه مشاهده نشده است . با تحلیل روند موجود دور از تصور است که تا چند سال اینده نیز به بهره برداری برسد!

 و این مهر تاییدی بر قصور پیمانکار در انجام تعهداتش می باشد. پروژه ای که باید به همین زودیها(طبق براورد ها و مفاد قرار داد زمان افتتاح پروژه خرداد ۱۴۰۰ پیش بینی شده است)افتتاح میشد به دلیلی قصور پیمانکار و ضعف کارفرما در نظارت و پیگیری با اندک پیشرفت فیزیکی و گره های بسیار با سرعت لاک پشتی در حال اجرا است.

مصاحبه با یکی از اعضای شورای شهر شهریار در خصوص وضعیت تقاطع جهاد به بسیج شهریار

“در همین رابطه تماس تلفنی با یکی از اعضای شورای شهر شهریار برقرار کردیم که وی ضمن ابراز نگرانی از روند موجود اجرای پروژه تقاطع جهاد به بسیج شهریار گفت: اعضای شورا در حال به روزرسانی تعهدات پیمانکار هستند. وی افزود نمی توان تمام تقصیرات را گردن پیمانکار انداخت. اما پیمانکار اگر وظایف خود را به درستی انجام می داد در حال حاضر ما شاهد این حجم از ترافیک با وجود محدودیت های کرونایی نبودیم.

با انحراف ترافیکی بار این ترافیک به خیابان نواب کشیده شده و باتوجه به حذف محدودیت ها در هفته های آتی قطعا بر این حجم افزوده خواهد شد.

با اینکه پیمانکار هم با تاخیر در زمان مقرر متضرر می گردد اما عزم و اراده ای برای تکمیل این پروژه نشان نداده و دلیل این امر همچنان مبهم و عجیب است.

وی در پایان بیان کرد که اگر با همین سرعت ادامه دهیم تا پنج سال آینده هم این پروژه خاتمه پیدا نمی کند و در حال حاضر بهترین راهکار تغییر پیمانکار است . هرچند با تغییر پیمانکار بار مالی در حدود ۴۰ میلیاردتومان به شهر و مردم تحمیل خواهد شد اما جلوی اشتباه هرکجا که گرفته شود منفعت است.”

چه کسی پاسخگوی ضرر و زیان وقت سوخت شده و سوخت دود شده مردم در گره های ترافیکی و قطع درختان کهنسال است

این پروژه با مبلغ ۴۲ میلیارد تومان در سال ۹۷ با پیمانکار بسته شد و هم اکنون با توجه به نرخ تورم، هر روز تاخیر در اجرای آن خسارت میلیارد تومانی برای شهرداری و شهروندان شهریار در پی خواهد داشت. علاوه بر مبالغ میلیاردی که بابت نرخ تعدیل به نفع پیمانکار در قرارداد پیش بینی شده است.

 ضرر و زیان وقت سوخت شده و سوخت دوده شده مردم در گره های ترافیکی را نیز که محاسبه کنیم به اعداد ارقام عجیب و غریبی می رسیم که همگی از جیب شهروندان پرداخت خواهد شد.

گذشته از هزینه ها بار روانی حاصل از گره های ترافیکی، نا هنجاری در رفت امد و سیما و منظر شهری موجب معضلات اجتماعی و پیامدهای خطرناک وابسته به آن خواهد شد.

با نگاهی به سوابق شرکت پیمانکار در پروژه های سایر شهرها و به درازا کشیدن زمان اتمام آنها و با نگاهی منطقی به وضعیت خیابان های شهر در میبابیم روند فعلی به هیچ وجه به سود شهروندان نیست و تغییر در رویه ها اجتناب نا پذیر است.

شاید بهترین راه خلع پیمانکار، و جایگزینی با پیمانکاری واجد شرایط است که در زمان مقرر با کیفیت مطلوب پروژه را به اتمام برساند.

شاید در نگاه اول خلع پیمانکار و قرار داد جدید با پیمانکار دیگر مقرون به صرفه به نظر نیاید. اما با یک حساب سر انگشتی از نرخ تعدیل قرار داد، زمان منطقی باقیمانده تا اتمام پروژه با روند پیشرفت کنونی و هزینه گزاف عمر، زمان، سوخت و اعصاب شهروندان عاقلانه ترین کار و به صرفه ترین اقدام جابجائی پیمانکار با شرکتی دارای حسن سابقه و عملکرد مطلوب است.

شهردار محترم شهریار، اعضای محترم شورای شهر لطفا با رجوع به نظر شهروندان و تصمیم گیری به نفع شهروندان گره های این شهر را کاهش دهید.

Visits: 462