لایحه تفریغ بودجه ۹۹ شهرداری شهریار با تراز مثبت، تقدیم شورای شهر شد

تفریغ بودجه سال ۹۹ شهرداری شهریار با تراز مثبت ۳۴ میلیارد تومان تدوین‌شده، ضمناً  تراز مالی شهرداری در  سال ۹۸ نیز  مبلغ ۲۵ میلیارد تومان مثبت بوده که در مجموع عملکرد مالی سال‌های  98 و ۹۹ ،  59 میلیارد مثبت بوده که تلاش مضاعف بخش درآمدی و مالی  باعث گردید ۵۰ میلیارد تومان منفی سال […]

تفریغ بودجه سال ۹۹ شهرداری شهریار با تراز مثبت ۳۴ میلیارد تومان تدوین‌شده، ضمناً  تراز مالی شهرداری در  سال ۹۸ نیز  مبلغ ۲۵ میلیارد تومان مثبت بوده که در مجموع عملکرد مالی سال‌های  98 و ۹۹ ،  59 میلیارد مثبت بوده که تلاش مضاعف بخش درآمدی و مالی  باعث گردید ۵۰ میلیارد تومان منفی سال ۹۷ حذف و در پایان ۹۹ در مجموع  حساب تراز مازاد (کسری) شهرداری ۹ میلیارد تومان مثبت شود،

تفریغ بودجه یکی از مهترین ابزار شفاف‌سازی در حوزه عملکرد مالی سازمان‌ها به حساب می‌آید مطابق ماده ۶۷ قانون شهرداری، شهرداری موظف‌اند در موعد مقرر نسبت به تدوین و ارائه تفریغ بودجه به شورای شهر جهت بررسی و تصویب هستند  ، جهت این امر مهم بهروز کاویانی به همراه و همت تیم پرتلاش حوزه مدیریت امور مالی  ، توانست لایحه تفریغ بودجه سال ۹۹ را  به شورای شهر ارسال نماید.

نکات حائز اهمیت وضعیت مالی در تفریغ بودجه شهرداری شهریار

شهرداری شهریار در سال ۹۹ بدان جهت است : شهرداری طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ در شرایط بسیار بحرانی و رکود درآمد و به‌تبع آن توقف فعالیت‌های عمرانی قرار داشته و مطابق اسناد موجود، بودجه سال ۹۷ این شهرداری ۴۲۸ میلیارد تومان پیش‌بینی گردیده  که فقط حدود ۷۴ درصد یعنی معادل ۳۱۶ میلیارد تومان آن محقق می‌شود و تراز  شهرداری شهریار با پرداخت هزینه جاری بالغ‌بر ۵۰ میلیارد تومان بدهکارنشان می‌دهد از طرفی  عدم وصول درآمد  پیش‌بینی شده دربودجه  سال ۹۸ تراز مالی بدتری را بدنبال داشته ،  بطوریکه بودجه پیش‌بینی شده برای سال ۹۸ معادل ۵۵۶ میلیارد تومان بود که تنها ۳۱۹ میلیارد تومان آن محقق می شود یعنی فقط ۵۸ درصد از درآمد پیش‌بینی شده تامین شده ،  یکی از عوامل مهم این نابسامانی‌ها، وضعیت عدم ثبات مدیریتی در شهرداری  بوده زیرا  شهرداری ۶ ماه پایانی ۹۶ با سرپرست اداره شده.

بنابراین انتظار می‌رفت وضعیت برای سال آینده شهرداری با برنامه‌ای مدون و دقیق بهبود یابد  اما سال ۹۷ نیز با ۵۰ میلیارد بدهی و کسری بودجه ۲۶ درصدی سپری شد . سال ۹۸ انتظار می‌رفت اندکی شرایط بهتر شود، لیکن  متاسفانه نابسامانی  حوزه های  مختلف  ،بهبود وضعیت مالی حاصل نشد ومردم شریف شهریار ، توسعه وبهبود امور عمرانی در سطح شهر  را شاهد شوند ،  سال۹۸  هم ، مجموعه شهرداری در شرایط مطلوبی قرار نگرفت و صعودی را شاهد نشد ، زیرا برای دومین بار شهرداری شهریار طی حدود ۶ ماه پایانی خود را با سرپرست طی نمود .

با ورود بهروز کاویانی به شهرداری شهریار و هدایت این کشتی غوطه ور در مشکلات عدیده،  نقطه‌ امیدی برای شهر شهریار ایجاد شد هرچند با  ورود وی در اسفندماه ۹۸  انتظار نمی‌رفت  مشکلات انباشت شده شهر و شهرداری به یکباره مرتفع و امور شهرداری بروز شود. اما آمار و اطلاعات تفریغ بودجه سال ۹۹ شهرداری حاکی از برنامه ریزی و تلاش مضاعف درحوزه های درآمدی و مالی شهرداری بوده به نحوی که مطابق آخرین آماری که در تفریغ بودجه ۹۹ مشهود است اولا کسری بودجه در سال ۹۹ به کمتر از ۲۴ درصد می‌رسد و از سوی دیگر با تلاش وکنترل و نظارت نه  تنها بدهی های  شهرداری صفر گردیده  بلکه تراز مالی  بالغ‌بر ۹ میلیارد تومان هم اندوخته نشان می‌دهد. مفاد تفریغ بودجه نشانگر این امر است که  بدهکاریهای شهرداری بابت بیمه معوقه کارکنان،  مالیات و بیمه معوقه سازمان های وابسته و حتی بدهی های معوق بابت برق مصرفی که نزدیک به ۵/۵میلیارد تومان، پرداخت  و وضعیت مالی شهرداری درحال حاضر  تا حدودی به روز شده است.

تحلیل عملکرد مالی شهرداری در چند سال اخیر حکایت از آن دارد که  بخش عمده‌ای از این نابسامانی‌ها و مشکلات   به ساختار نا مناسب  اداری شهرداری بر می‌گردد.

یکی دیگر از اقدامات برجسته در حوزه مالی، افتتاح حسابهای ویژه جهت حفظ سپرده های حسن انجام کار پیمانکاران است که بدون دخل و تصرف نزد بانک سپرده می‌شود تا در هنگام اتمام قرارداد و پس از تسویه کامل، طبق قانون و به روز به پیمانکار پرداخت شود. شایان ذکر است در سنوات قبل شهرداری بعلت کسر درآمد مبادرت به هزینه کرد این سپرده ها می نموده ،  همچنین در جهت شفاف‌سازی و برنامه‌ریزی صحیح مالی، افتتاح حساب ویژه‌ای جهت  واریز عوارضات ناشی  از اخذ سرانه، حذف پارکینگ، فروش املاک، فروش ماشین آلات  نموده  تا این منابع فقط در جهت هزینه کرد  پروژه‌های عمرانی صورت پذیردواز هزینه کرد در بخش،جاری،پرهیز شود ، مسلما این عملکرد نیرمی‌تواند در توسعه و افزایش حجم عملیات عمرانی ثاثیرات بسزایی داشته باشد و طبعا این امر ، نفع و رصایت مندی شهروندان را درپی خواهد داشت.

تحلیل وضعیت درآمدی ۱۳۹۹

  • افزایش درآمد شهرداری از ۳۱۸ میلیاردی در سال ۱۳۹۸ به ۴۸۰ میلیارد در سال  با رشد حدوداً ۵۰ درصدی نسبت به ۱۳۹۹، که این اقدام مهم در سایه تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های دقیق، کارشناسی و شبانه‌روزی بوده است.
  • تدوین و تصویب تعرفه‌های جامع درآمدی در جهت شفاف‌سازی، پیشگیری از تخلفات ساختمانی، ایجاد عدالت اجتماعی و درنهایت افزایش درآمدهای شهرداری.
  • با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و همه‌گیری ویروس کرونا و تبعات منفی آن در درامد زایی شهرداری و رکود حوزه مسکن در شهر، پیگیری و وصول مطالبات شهرداری از مؤدیان بدهکار که اثرات آن با افزایش ۵۰ درصدی درآمدی شهرداری نسبت به ۹۸ داشته است.
  • ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز جهت استقرار سیستم یکپارچه الکترونیکی درآمدی سازمان‌ها، مناطق و نواحی به تفکیک.
  • تغییر سیستم محاسباتی عوارض از روش سنتی ( دستی) به روش مکانیزه
  • به‌روزرسانی هزینه‌های ترمیم حفاری
  • برگزاری مستمر و منظم جلسه کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری و تعیین تکلیف پرونده‌های مربوطه بلاتکلیف
  • پیگیری مطالبات شهرداری از ادارات و سازمان‌ها و نهادها
  • ایجاد زیرساخت‌های الکترونیکی مناسب بین دوایر ازجمله شهرسازی، کمیسیون ماده۱۰۰، واحد اجرائیات، فناوری اطلاعات و ارتباطات و درآمد
  • پیگیری مستمر ارزش‌افزوده از اداره دارایی
  • پیگیری سهم شهرداری از بودجه دولتی و ادارت و وزارتخانه ها بابت بهای خدمات مانند خدمات اتباع خارجه ماده۳۲ تخلفات راهنمایی و رانندگی.

جدول۱: میزان درآمد شهرداری شهریار طی سنوات ۹۷-۹۸-۹۹

سالبودجهاصلاح بودجهوصولی
۱۳۹۷۴۲۸۰۳۵۷۵۵۰۰۰۰۳۴۸۴۰۵۷۷۲۹۰۰۰۳۱۶۰۷۰۵۱۰۴۴۹۵
۱۳۹۸۵۵۶۱۰۶۶۳۹۴۰۰۰۳۲۰۰۰۰۰۰۰۰۳۱۹۲۸۲۹۷۳۵۶۴۵
۱۳۹۹۶۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۵,۶۴۱,۹۶۳,۰۰۰,۰۰۰۴,۷۹۸,۳۶۵,۵۸۶,۲۰۹
۱۴۰۰۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

تفریغ بودجه شهرداری شهریار/

Visits: 2