تبدیل وضعیت کارمندان قراردادی به رسمی / آیا شما شرایط تبدیل وضعیت را دارید؟

قرار است طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت این هفته در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار بگیرد. طبق گفته‌های مجلسی آدم ها، این طرح حداکثر تا پایان مردادماه در صحن علنی مجلس به قانون تبدیل خواهد شد و قرار است تبدیل وضعیت کارمندان قراردادی بررسی شود(وعده یا واقعیت) طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت ( تبدیل وضعیت […]

قرار است طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت این هفته در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار بگیرد. طبق گفته‌های مجلسی آدم ها، این طرح حداکثر تا پایان مردادماه در صحن علنی مجلس به قانون تبدیل خواهد شد و قرار است تبدیل وضعیت کارمندان قراردادی بررسی شود(وعده یا واقعیت)

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت ( تبدیل وضعیت کارمندان قراردادی) که از شهریورماه سال گذشته وارد مجلس شده بود، بالاخره بعد از فراز و نشیب‌های بسیار پنجم تیرماه به تصویب رسید. ۱۹۴نفر از نمایندگان مجلس با دو شوری اعلام کردنِ این طرح به کلیات آن رأی مثبت دادند و طرح را برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع دادند.

اما با تصویب این طرح چه اتفاقی می‌افتد؟ با تصویب این طرح، فعالیت پیمانکارانی که از دهه‌ی هفتاد در راستای سیاست تعدیل ساختاری و با هدف کوچکتر کردنِ دولت و کاهشِ هزینه‌های آن در نهادهای دولتی، خصولتی و عمومی کار را به دست گرفتند، محدود می‌شود و کارگران شاغل در این نهادها تبدیل وضعیت شده و به طور مستقیم با مجموعه‌ی اصلیِ خود قرارداد می‌بندند. همچنین نیروهای قرادادی به نیروهای پیمانی و رسمی تبدیل می‌شوند. بنابراین طرح ساماندهیِ استخدام کارکنان دولت به دلیل تأثیری که بر امنیتِ شغلی می‌گذارد برای بسیاری از کارگران از اهمیتِ قابل توجهی برخوردار است. 

علی بابایی کارنامی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) در خصوص طرح تبدیل وضعیت کارمندان قراردادی و روند بررسی این طرح در مجلس می‌گوید: همانطور که می‌دانیم کلیات این مصوبه با ۱۹۴ رأی به تصویب رسید و چون دو شوری اعلام شد، براساس آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی مجلس برگشت. کمیسیون اجتماعی هم کمیته‌ای را ملزم کرد تا طرح را بررسی کند. اکنون بررسی‌ها در کمیته انجام شده و قرار است طرح همین هفته در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار بگیرد. طبق گفته‌های آقای قالیباف، این طرح حداکثر تا پایان مردادماه در صحن علنی مجلس به قانون تبدیل خواهد شد. 

چه تدبیری برای اجرایِ این قانون اندیشیده شده تا عده‌ای از مدیران از زیر بار اجرای آن شانه خالی نکنند و یا از شمولیت این طرح خارج نشوند؟

این موضوع در مورد مخابراتی‌ها و پتروشیمی‌ها مطرح است که آیا این طرح شامل حال آن‌ها هم می‌شود؟ بابایی کارنامی در پاسخ به این سوال گفت: اتفاقا شور دوم برای پرداختنِ به این مسائل بود. ما باید به تمام ابعاد این طرح بپردازیم تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرد. متأسفانه در کشور برخی از مدیران فکر می‌کنند صاحب این مملکت هستند در حالیکه بدترین شکل استثمار را در بیست سی سال اخیر بر نیروی کار اعمال کرده‌اند. همین مدیران هیچ میلی به اجرای این طرح ندارند و ما باید این را بپذیریم که ما با این مدیران مواجه‌ایم. اما مجلس و دولت در این مسیر با هم همراه هستند و قرار است یک بار برای همیشه بساط این بی‌عدالتی را در بازار کار جمع کنیم. 

وی تصریح کرد: در وضعیتی که الان حاکم است تنها جیبِ عده‌ای به بهانه‌ی تأمین نیروی انسانی و نیروی حجمی پُر می‌شود و ما قاطعانه به دنبال آن هستیم که این نیروها را از دستگاه‌های دولتی جمع کنیم. این طرح ابعاد مختلفی دارد که باید کلیات و جزئیات و حواشی آن به طور کامل و همه جانبه بررسی شود تا با کمترین نواقص به تصویب برسد.

بابایی کارنامی تأکید کرد: با اطمینانی که از اکثریت مجلس داریم، می‌دانیم که نمایندگان در برابر این بی‌عدالتی‌ها می‌ایستند و هیچ زمینه‌ی عقب‌نشینی در مجلس برای اجرایی شدنِ این طرح وجود ندارد. الان عزم مجلس برای به تصویب رساندنِ این طرح بسیار جدی است. 

وی تصریح کرد: ما خیالمان از اکثریتِ دولت و اکثریتِ مجلس در مورد موافقت با این طرح راحت است هر چند که به هر حال این طرح در دولت مخالفانی دارد که آن‌ها هم تسلیم می‌شوند. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد بار مالی این طرح گفت: هم دولت و هم مجلس از نظر کارشناسی به این نتیجه رسیده‌اند که این طرح بار مالی ندارد. با حذف سهم پیمانکاران و پرداخت مستقیم مزد به نیروی کار متوجه خواهیم شد که نه تنها این طرح بار مالی ندارد بلکه به ظرفیت منابع مالی دولت نیز اضافه خواهد شد. چون بحث برابری هم مطرح است و ۸درصد رشد اقتصادی کشور از این مسیر است. 

بابایی کارنامی در ادامه در مورد امکان برگزاریِ آزمون برای تبدیل وضعیتِ نیروها گفت: به هیچ عنوان بحث برگزاریِ آزمون برای ساماندهی مطرح نیست و اینها شایعات است، اما اصلی در قانون برنامه مطرح است مبنی بر اینکه هر کس می‌خواهد در کشور به عنوان نیروی پیمانی و رسمی جذب شود باید از طریق آزمون این اتفاق بیفتد. ما در این قانون بند تبصره می‌گذاریم که شرط برگزاری آزمون برای نیروهای موجود نباشد. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین در خصوص تبدیل وضعیت کارمندان قراردادی گفت: در این طرح نیروهای قرادادی به نیروهای پیمانی و رسمی با همان سازِکاری که در قانون پیش‌بینی شده تبدیل می‌شوند. 

بابایی کارنامی در پایان گفت: مجلس باید در نهایت در صحن علنی مجلس به این طرح رأی دهد و این موضوع باید در شورای نگهبان به قانون تبدیل شود. باید سعی کنیم فضا را به نفع نیروی انسانی، دولت، اقتصاد کشور و بهره‌وری بیشتر پیش ببریم. 

رامین اناری (نماینده کارگران قرادادی و پیمانی کشور) نیز در خصوص طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت گفت: خوشبختانه ما در این طرح شاهد تعامل خوب دولت و مجلس بودیم و این تعامل ان‌شاالله تا پایان ادامه خواهد داشت و آنطور که آقای قالیباف قول دادند، این طرح تا پایان مرداد در صحن علنی مجلس به تصویب خواهد رسید. 

وی گفت: طرح ساماندهیِ استخدام کارکنان دولت در راستای منویاتِ مقام معظم رهبری برای افزایش امید در جامعه است و هرکس با این طرح مخالفت کند در واقع به ناامیدیِ مردم دامن زده و به سمت دشمن قدم برداشته است. 

اناری با بیان اینکه با به تصویب رسیدنِ طرح ساماندهی دست پیمانکاران برای همیشه از سفره‌ی نیروی کار حذف می‌شود، گفت: طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت نه تنها بار مالی برای دولت ندارد بلکه طبق نظرِ کارشناسیِ مجلس، با حذف پیمانکاران اجرای این طرح از نظر مالی به نفع دولت است ضمن اینکه دیگر شاهدِ سرازیر شدنِ حق کارگران به جیبِ عده‌ای که کمترین زحمت را می‌کشند، نخواهیم بود. 

وی افزود: طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت تنها برای حذف پیمانکاران نیست بلکه نیروهای قراردادی هم تبدیل وضعیت می‌شوند. 

نماینده کارگران قراردادی و پیمانی کشور گفت: ما تا به نتیجه رسیدن این طرح مطالبه‌گریِ خود را ادامه خواهیم داد تا معضل مافیا و رانتخوارانی که سال‌ها دست خود را در سفره‌ی کارگران دراز کرده‌اند، حل شود.

Visits: 265