باند سارقان کابل های برق شهریار متلاشی شد

باند سارقان کابل های برق شهرستان شهریار با بیش از ۷۰ فقره سرقت، در صباشهر متلاشی شد. در پی وقوع چندین فقره سرقت کابل های برق در سطح شهرستان شهریار که موجب قطعی برق و ایراد خسارت به اموال عمومی گردیده بود،موضوع با هدف کشف سرقت ها به صورت ویژه در دستور کار نیروی انتظامی […]

باند سارقان کابل های برق شهرستان شهریار با بیش از ۷۰ فقره سرقت، در صباشهر متلاشی شد.

در پی وقوع چندین فقره سرقت کابل های برق در سطح شهرستان شهریار که موجب قطعی برق و ایراد خسارت به اموال عمومی گردیده بود،موضوع با هدف کشف سرقت ها به صورت ویژه در دستور کار نیروی انتظامی شهرستان قرار گرفت .

ماموران کلانتری ۲۲ صباشهر شهرستان شهریار ضمن هماهنگی با مرجع قضایی و با انجام تحقیقات گسترده و تلاش های شبانه روزی و هدفمند موفق به دستگیری دو سارق حرفه ای در حین سرقت کابل هابی برق شدند.

در بازجویی های اولیه به عمل آمده از سوی کاراگاهان پلیس ،متهمان به ۷۳ فقره سرقت سیم کابل و تجهیزات انتقال نیرو در شهرستان شهریار اعتراف کردند.

متهمان با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی تحویل مراجع قضایی شدند.

شهروندان در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه موارد مشکوک ،مراتب را به مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند .

سرقت سیم های برق علاوه بر ضرر اقتصادی مستقیم به ادارت برق موجب قطع برق شهروندان، جلوگیری از خدمات رسانی مناسب به مشترکین، برق گرفتگی سارقین و عامل بروز مشکلات فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی است.

باند سارقان کابل های برق شهریار متلاشی شد

دزدی کابل های برق در کشور به دلیل افزایش زیاد قیمت مس افزایش پیدا کرده و علیرغم خطر بسیار زیاد آن برای سارقین سود خوبی را ایجاد نموده و لذا سارقین ریسک بالای آن را

در مقایسه با سود آن می پذیرند.

متاسفانه در مواردی با عدم آگاهی از میزان خطر و شرایط خاص سیم های برقدار اقدام به این سرقت می شود که با مرگ سارق نیز همراه است.

سرقت اموال عمومی یا آسیب رساندن به آنها علاوه بر خسارات مالی از بعد اجتماعی نیز قابل بررسی است.

جامعه شناسان در برخی موارد آسیب رساندن به اموال اجتماعی را نوعی وندالیسم می خوانند.


وندالیسم به معنای تخریب کنترل نشده اشیا و آثار فرهنگی باارزش یا اموال عمومی است

و یک ناهنجاری اجتماعی به حساب می آید و دلایل متعددی برای آن عنوان می کنند.

وندالیسم را در زمره انحرافات و بزهکاری های جوامع جدید دسته بندی می کنند و آن را واکنشی خصمانه و کینه توزانه نسبت به برخی فشارها، تحمیلات، اجحاف ها و شکست ها تحلیل می کنند.

درآمد کم افراد و قیمت بالای مس انگیزه ارتکاب به این نوع سرقت را در کشور افزایش داده است. فقر و نبود اشتغال مناسب از عوامل پررنگ در بروز این پدیده شوم است.

به نظر می رسد تا وقتی که فقر و درآمدزایی پایین و فشارهای اقتصادی وجود داشته باشد حتی با خودنگه دار شدن کابل های برق باز هم این سرقت ها و دزدی ها ادامه پیدا کند. فشارهای زیاد اقتصادی، استفاده از مواد مخدر و روان گردان، فرهنگ ضعیف و گسترش

بی کاری منجر به بروز رفتارها و هنجارهای نادرست اجتماعی می گردد.

چراکه علاوه بر سرقت کابل های مسی، امروزه سرقت نبشی های دکل های برق، ترانس ها، تیرهای برق، لامپ های روشنایی و دربهای فاضلاب را نیز در سطح شهرستان شاهد هستیم.

گرداورنده : پریسا حبیبی پور

Visits: 102