انجمن خوشنویسان شهرستان شهریار

انجمن خوشنویسی شهریار انجمن خوشنویسان شهرستان شهریار این انجمن زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان فعالیت دارد . آشنایی با خوشنویسی خوشنویسی یا خطاطی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است و فردی که این فرایند توسط او انجام می‌گیرد خوش‌نویس نام دارد، به‌خصوص زمانی که خوش‌نویسی حرفهٔ شخص باشد. خوشنویسی […]

انجمن خوشنویسی شهریار

انجمن خوشنویسی شهریار

انجمن خوشنویسان شهرستان شهریار

  • این انجمن زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان فعالیت دارد .

آشنایی با خوشنویسی

خوشنویسی یا خطاطی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است و فردی که این فرایند توسط او انجام می‌گیرد خوش‌نویس نام دارد، به‌خصوص زمانی که خوش‌نویسی حرفهٔ شخص باشد.

خوشنویسی تقریباً در تمام فرهنگ‌ها به چشم می‌خورد اما در مشرق زمین و به‌ویژه در سرزمین‌های اسلامی و ایران اهمیت بسیاری در میان هنرهای بصری دارد.

خوشنویسی اسلامی و بیش از آن خوشنویسی ایرانی تعادلی است میان تمامی اجزاء و عناصر تشکیل دهندهٔ آن.

تعادل میان مفید و مورد مصرف بودن از یک سو و پویایی و تغییر شکل یابندگی آن از سوی دیگر؛ تعادل میان قالب و محتوا که با آراستگی و ملایمت تام و تمام می‌تواند شکل مناسب را برای معانی مختلف فراهم آورد.

ابزارهای خوشنویسی

وسایل و ابزار خوشنویسی در خلق یک اثر مطلوب بسیار مؤثرند. ابزار خوب مشوق هنرمند در ادامه کار و پیشرفت اوست. ابزار مهم و اصلی خوشنویسی عبارتند از:

  • قلم‌نی نوع مرغوب آن از نی‌های دزفولی (برای قلم‌های ریر و متوسط) یا نی خیزران (برای درشت‌نویسی) تهیه می‌شود.
  • کاغذ که در گذشته به صورت دستی ساخته می‌شد و مراحل تولید و پرداخت پیچیده‌ای داشت. امروزه کاغذهای گلاسه، به‌ویژه گلاسهٔ مات، برای نوشتن مناسب‌ترند.
  • مرکب که باید مخصوص خوشنویسی باشد. بیش از همه مرکب مشکی و پس از آن قهوه‌ای کاربرد دارد. برای کارایی بهتر و بیشتر می‌توان چند قطره آب مقطر یا گلاب را به مرکب و لیقه اضافه کرد.
  • اینکار موجب جذب بیشتر مرکب بر روی قلم می‌شود و برای اجرای بهترِ حروف کشیده بسیار مؤثر است.

معرفی دو هنرمند خوشنویس شهرستان شهریار

۱ ) محمد ابراهیم خیریه

فرزند محمد تقی در سال ۱۳۴۰ شمسی در شهرستان شهریار به دنیا آمد. از دوران کودکی به کتابت و خط علاقه ای وافر داشت…

به همین سبب به طور جدی خوشنویسی را از سال ۱۳۶۰ در انجمن خوشنویسان ایران شعبه تهران در خط نستعلیق نزد مرحوم استاد عبدالله فرادی و خط شکسته را تحت تعلیم استاد یدالله کابلی آموخت و در سال ۱۳۶۴ گواهینامه دوره ممتاز خود را دریافت نمود.

وی تحصیلات تکمیلی خود را در فلسفه در دانشگاه شهید بهشتی تهران تا سال ۱۳۶۹ تا مقطع کارشناسی ادامه داده.

جهت تکمیل تعلیمات خوشنویسی از سال ۱۳۸۹ تاکنون از محضر استادان گرانقدر (( امیر احمد فلسفی)) و استاد (( عسگر محمدی تبار )) بهره ها برد.

در ادامه این تلاش ها، در سال ۱۳۹۰ موفق به دریافت مدرک (( فوق ممتازی خوشنویسی )) از انجمن خوشنویسان ایران گردید .

وی از سال ۱۳۷۹ تا کنون سرپرستی انجمن خوشنویسان شعبه شهریار را بر عهده دارد.

محمد ابراهیم خیریه

۲) احمد احمدی

وی در سال ۱۳۳۹ شمسی در شهریار دیده به دنیا گشوده است .

دارای مدرک دیپلم می باشد و در سال ۱۳۶۷ مدرک خوشنویسی ممتاز خود را دریافت کرده و از سال ۱۳۷۵ پس از تاسیس انجمن خوشنویسان اقدام به تشکیل کلاس های خوشنویسی کرده است .

در سال ۱۳۶۷ حدودا تعداد هنرجویان او به ۱۰۰ نفر رسید.

پس از وقفه ای کوتاه مجددا با همکاری مدرسان و خوشنویسان فعالیت ها پیگیری شد ، که این فعالیت ها هنوز ادامه دارد .

در طول این سال ها علاوه بر تدریس خوشنویسی در انجمن در اداراتی مانند جهاد سازندگی در کرج و شهریار ، فرمانداری شهرستان شهریار در راستای تخصص خود فعالیت داشته و هم اکنون مسئول زیبا سازی شهرداری فردوسیه می باشد .

احمد احمدی

تالیف و پژوهش : احمد فرجی

انجمن خوشنویسی شهریار

Visits: 769