افتتاح بیمارستان امام خمینی شهریار در خرداد ۱۴۰۰ / چگونگی جذب پرسنل بومی

شهرستان شهریار با سرانه حدود ۰.۵ تخت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر از شهرستان های محروم کشور در زمینه سرانه های درمانی است که با افتتاح بیمارستان ۳۳۴ تخت خوابی امام خمینی بسیاری از مشکلاتی درمانی شهروندان این شهرستان از بین خواهد رفت.این بیمارستان به تنهائی بیش از مجموع سه بیمارستان دولتی و خصوصی فعال […]

شهرستان شهریار با سرانه حدود ۰.۵ تخت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر از شهرستان های محروم کشور در زمینه سرانه های درمانی است که با افتتاح بیمارستان ۳۳۴ تخت خوابی امام خمینی بسیاری از مشکلاتی درمانی شهروندان این شهرستان از بین خواهد رفت.این بیمارستان به تنهائی بیش از مجموع سه بیمارستان دولتی و خصوصی فعال در شهرستان تخت های درمان خواهد داشت.

فرماندار شهریار با اعلام جزئیاتی از روند احداث پروژه بیمارستان امام خمینی شهریار از افتتاح این بیمارستان در اردیبهشت یا خرداد اینده خبر داد.

طاهری با اشاره به تفاهم نامه چندجانبه امضا شده احداث ساختمان غربالگری در زمینی به زیربنا ۲۰۰۰ مترمربع توسط خیر محترم آقای عباس جعفری (در حدود ۲۰ میلیارد تومان ) و تکمیل ساختمان پلی کلینیک بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان شهریار به زمینی با زیربنای ۳۸۰۰ متر مربع شهریار توسط ورثه مرحوم صفر شریفی (در حدود ۲۵ میلیارد تومان) از بهره برداری بیمارستان امکام خمینی (ره) شهریار ظرف چند ماه آینده خبر داد.

وی ادامه داد پروژه ای که ۲۹ سال پیش کلنگ آن به زمین زده شد و در ابتدای دولت با ۱۵ درصد پیشرفت تحویل گرفته شد  پس از طی کردن پیشرفت ۳۳ درصدی در سال ۹۸ به متولی اصلی آن یعنی دانشگاه علوم پزشکی تحویل شد و تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

و اما سرنوشت بیمارستان ۲۹ ساله شهریار

کلنگ زنی بیمارستان امام خمینی شهریار

پاییز سال ۱۳۷۲ محصل مقطع دبستان بودم. یادم می آید اعلام کردند فردا به دلیل حضور رئیس جمهور وقت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی دانش آموزان رضایت نامه آورده تا از طرف مدرسه به مراسم استقبال از رئیس جمهور و مراسم کلنگ زنی بیمارستان امام خمینی (ره) در مکانی که آن زمان خارج از محدوده شهری بود برویم. مردم خوشحال بودند از احداث بیمارستان در شهریار. و عدم مراجعه به تهران برای درمان و صحبت ها حاکی از آن بود که ظرف کمتر از ۵ سال از بیمارستان بهره برداری خواهد شد.

اما سرنوشت اینطور رقم خورد تا کار احداث بیمارستان حدود ۳ دهه به طول بینجامد. و آن دانش آموز ابتدائی وارد دهه چهارم زندگی خود شده و در باره بیمارستان قلم بزند…

‌سال ۱۳۷۲ با پیشنهاد خیرین و نیکوکاران این شهر، مسئولین و صاحب نظران تصمیم به ساخت  بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی امام خمینی گرفتند. اما پس از کلنگ زنی و بازدید و بررسی مساحت و موقعیت آن احداث بیمارستان در سایه مشکلات اقتصادی کشور و ناکارامدی مدیران و عدم پیگیری نمایندگان مجلس فراموش شد.

با روی کار امدن دولت دکتر حسن روحانی و در زمان وزارت دکتر هاشمی در وزارت بهداشت و با پیگیری نمایندگان و فرمانداران و معتمدین محلی اقدماتی در خصوص تسریع روند احداث بیمارستان صورت پذیرفت.

ابتدا در دی ماه سال ۹۳ دانشگاه علوم پزشکی که متولی اصلی این پروژه است وارد عمل شد و پس از بازدید، دکتر پایدار (سرپرست معاونت درمان) اعلام  نمود: که در سال جاری (۹۳) شاهد پیشرفت چشمگیر این پروژه خواهیم بود.

سال ۹۴ با وجود برگزاری نشست بین اعضای شورای شهر شهریار و مدیر عامل و هیئت امنای بیمارستان در پی اتخاذ راهکارهایی برای رفع موانع موجود، تصمیم بر تکمیل این پروژه و بهره برداری آن تا پایان سال شد که باز هم نتیجه حاصل نشد.

تا اینکه از سال ۹۵ با توجه به تفاهم نامه منعقد بین فرمانداری شهریار و دانشگاه علوم پزشکی مقرر گردید وظیفه احداث بیمارستان امام خمینی شهرستان شهریار از طریق تاسیس موسسه خیریه و درون شهرستانی انجام پذیرد.در همین راستا موسسه خیریه تاسیس و مراحل سفت کاری و احداث بنای ساختمان شتاب گرفته و تا پایان عملیات سفت کاری توسط موسسه خیریه به انجام رسید.

با وارد شدن به این مرحله و با توجه به هزینه های سرسام آور و تخصصی بودن عملیات احداث بیمارستان و از طرفی پایان زمان تفاهم نامه مجددا دانشگاه علوم پزشکی راسا ساخت بیمارستان را بر عهده گرفته پروژه ای را که برای مدت ۲۵ سال با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی به کندی در حال اجرا بود در ظرف مدت کمتر از ۱۸ ماه به پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد رسانید.

بیمارستان امام خمینی شهرستان شهریار ابتدا یکصد تختخوابی بود و قرارداد طراحی آن در سال ۱۳۸۲ با بخش خصوصی منعقد شد. سپس به دولت واگذار و طرح توسعه آن انجام شد که طی آن تعداد تخت های این بیمارستان به ۳۴۳ تخت افزایش پیدا کرد.

بر اساس نیاز سنجی های صورت پذیرفته در اجرای طرح فضایابی بر اساس عملکردهای بیمارستانی و منطبق با نیازهای منطقه انجام شد و بر اساس برنامه فیزیکی، طراحی بیمارستان ۳۴۳ تختخوابی امام خمینی (ره) شهریار انجام گردید.

پیمانکاری این پروژه (در طول زمان­های مختلف) به شرکت­های وزان، شن راد بتن، عظمت سازه سبلان (تحت نظارت عالیه مهندسین مشاور ماهر و… واگذار شد.

مشخصات بیمارستان امام خمینی شهرستان شهریار

تعداد تخت بستری : ۲۰۸ تخت

تعداد تخت تحت نظر اورژانس : ۲۸ تخت تحت نظر + ۱ تخت ایزوله سوختگی+ ۲ تخت ایزوله عفونی + ۱ تخت ایزوله روانی+ ۱ اتاق عمل سرپایی اورژانس

تعداد تخت :  ۱۰ تخت      P O S T  IC U

تعداد تخت : ۱۰ تخت       PO S T  C  C U

تعداد تخت: ۳۱ تخت   IC U

تعداد تخت: ۳۱ تخت   C C U

تعداد تخت: ۸ تخت   NIC  U

تعداد تخت دیالیز : ۱۳ تخت

تعداد اتاق زایمان : ۶ اتاق زایمان L D R + 1 اتاق عمل سزارین در بخش جراحی زنان و زایمان

تعداد اتاق عمل : ۱۰ اتاق عمل

تعداد تخت پاویون : ۲۴ تخت

تعداد تخت کل : ۳۴۳ تخت

استخدام با سهمیه بومی در بیمارستان امام خمینی شهریار

و اما خبر خوش آنکه طبق دستور وزیر وقت دکتر هاشمی و با توجه به مصاحبه دکتر حق وردی نماینده مردم شهریار در مجلس مقرر گردیده بخشی از نیروی لازم جهت اشتغال در این بیمارستان که از طریق آزمون استخدامی صورت خواهد پذیرفت از طریق سهیمیه بومی و ساکنین شهریار صورت پذیرد.

در پایان گزارش باید یادی کنیم از جمله دیگر خیرینی که در ساخت بیمارستان کمک های شایانی نموده اند:  آقایان علی کایگانی، خانواده ماجدی ، آقای معینی و اقای نیکوفر .

همچنین از دست اند کاران و اعضای موسسه خیریه آقایان حاج ولی درخشان نسب،  رضا رحیمی، امیر سماعی ، دکتر خراسانی ، مرحوم صالحی، حسین فرج الله، محمد علی عرفان منش، مهندس رهگذر، اکبر بهنود ، حسن رهنما و دکتر منصور شهبازیان که زحمات فراوانی متقبل شده و بار بسیاری از مسئولیت های ساخت بیمارستان بر دوش ایشان بوده تشکر و قدر دانی میگردد.

مقایسه تطبیقی سرانه در مانی شهریار با میانگین کشور و دنیا

بد نیست در مقایسه ای تطبیقی مقایسه ای داشته باشیم وضعیت تخت های درمانی و سرانه بهداشتی شهریار را با نرم کشور و دنیا:

یکی از شاخص ها برای بررسی وضعیت سلامت و بهداشت و درمان یک منطقه تعداد تخت های بیمارستانی  موجود نسبت به جمعیت آن منطقه است. این شاخص توانایی یک کشور را در برابر بیمارانی که نیاز به بستری شدن دارند، نشان می دهد.

سرانه استاندارد درمانی دنیا

باتوجه به بررسی های انجام شده سرانه تخت بیمارستان به جمعیت را به طور استاندارد به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بیش از ۳ (سه و یک دهم) معین کرده اند. این در حالی است که کشورهایی نظیر موناکو، آلمان، اوکراین، بلاروس با بیش از ۸ تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر از این حیث بالاترین رتبه‌ها را در سطح جهان به خود اختصاص داده‌اند. گفتنی است این شاخص برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا معادل با ۵،۴ تخت به ازای هر هزار نفر که می‌باشد.

سرانه تخت بیمارستانی در ایران برابر با ۱.۷ تخت به ازای هر هزار نفر و به عبارتی نصف میانگین جهانی، یک سوم میانگین اتحادیه اروپا و یک پنجم کشورهای برخوردار است.در واقع  در طبقه بندی جهانی سرانه درمانی در کشور ما ایران در کنار کشورهایی همچون جامائیکا، بوتان، بوتسوانا، اردن، مصر و زیمباوه در گروه کشورهای نسبتا محروم در این زمینه قرار می‌گیرد.

اما وضعیت در تمام نقاط کشور ما هم یکسان نبوده و در بین استان ها به ترتیب یزد، تهران، سمنان از بیشترین و استان البرز و بوشهر از کمترین سرانه تخت بیمارستانی برخوردار هستند.جالب است بدانید با اینکه تهران در رده دوم این رتبه بندی قرار دارد اما بسیاری از مناطق استان از جمله شهرستان شهریار به علت پراکندگی نامناسب بیمارستان ها از کمبود بیمارستان رنج می برند.

شهریار واقع در غرب استان تهران در همسایگی استان البرز با جمعیتی ۷۵۰۰۰۰ نفری که علاوه بر شهروندان خود میزبان تعداد کثیری از اتباع خارجی (عمدتا افاغنه) است و با توجه به عدم فعالیت بیمارستان در شهرستانهای قدس، ملارد و فردیس میزبان بیماران شهرستانهای مجاور نیز می باشد. که در واقع امکانات درمانی دو بیمارستان تامین اجتماعی و امام سجاد شهریار و بیمارستان خصوصی نور علاوه بر نیاز شهروندان شهریار در اختیار شهروندان سه شهرستان دیگر هم قرار گرفته و عملا میزبان بیش از ۲ میلیون نفر از شهروندان کشور میباشد.

با توضیحات پیش گفت و تقسیم مجموع ۲۶۹ تخت دولتی و ۱۲۸ تخت خصوص تنها با احتساب شهروندان شهریار بدون در نظر گرفتن جمعیت اتباع و مراجعین شهرستانهای مجاور سرانه تخت بیمارستانی در شهریار تنها نیم تخت به ازای هر هزار نفر است حال اگر آمار اتباع و جمعیت شهرستانهای مجاور را نیز اضافه کنیم این عدد بسیار فاجعه بار و نازل خواهد بود.

Visits: 3908