آسیب شناسی رسانه های محلی شهریار

یک سوزن به خود یک جوالدوز به دیگران آسیب شناسی شهریارنگار به عنوان یکی از رسانه های محلی شهریار سید محمد خامسی_ شهروندان زمانی می توانند رسانه های کاملا آزاد و بی طرف را از اصحاب رسانه و روزنامه نگاران مطالبه داشته باشند، که گام اول را خود بر داشته و از طریق تهیه و […]

یک سوزن به خود یک جوالدوز به دیگران

آسیب شناسی شهریارنگار به عنوان یکی از رسانه های محلی شهریار

سید محمد خامسی_

شهروندان زمانی می توانند رسانه های کاملا آزاد و بی طرف را از اصحاب رسانه و روزنامه نگاران مطالبه داشته باشند، که گام اول را خود بر داشته و از طریق تهیه و مطالعه نشریات محلی به توسعه و استقلال این آن ها کمک نمایند.

دسترسی آزاد به اخبار و اطلاعات صحیح، یکی از مهمترین حقوق شهروندان است که محدود نمودن این حق به معنای محروم کردن شهروندان از یکی از مهمترین حقوق آنهاست. رسالت رسانه‌ها، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به شهروندان، در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… است. آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در جوامع بشری، رکن اساسی و عنصر مهم دموکراسی در عصر حاضر تلقی می شود. لذا هیچ نیرویی نباید به بهانه های مختلف موجب شود، حقایق و واقعیت‌های اجتماعی در جامعه به صورت غیر واقعی و گمراه کننده جلوه داده شود. بنابراین، آزادی رسانه‌ ها به معنای آزادی افراد در نشر افکار، دیدگاه ها، واقعیت‌های اجتماعی، رویدادها و اخبار بدون سانسور و بدون ارائه قبلی آن به مقامات دولتی، در چهارچوب قانون است.

از مهمترین زیر ساخت ها و الزامات رسانه های آزاد، عدم وابستگی مالی به اشخاص و نهاد های دولتی و غیر دولتی است. اگر رسانه ها از نظر اقتصادی وابسته باشند، هرگز نمی توانند رسالت های اصیل و واقعی خود را دنبال کرده و به عنوان یکی از ارکان دموکراسی در توسعه جامعه و افزایش سطح آگاهی شهروندان، به ایفای نقش بپردازند.

از جمله شرایط دیگر، جهت بهره مندی شهروندان، از رسانه های آزاد محلی، فعالیت افراد آزاده، شجاع، متعهد، دلسوز، باسواد و آگاه به شرایط محلی به عنوان اصحاب رسانه است. آن ها با هدف اصلاح امور و بهبود وضعیت جامعه پا به عرصه نهاده و با تحمل مشقات این عرصه در راستای اعتلای جامعه و افزایش آگاهی گام می دارند.

با توجه به نظام اقتصادی شبه دولتی حاکم و اینکه عمده منابع مالی رسانه های محلی در سطح شهرستان از منابع مالی دولتی و شبه دولتی تامین می گردد و با عنایت به سطح پائین سرانه مطالعه و خرید نشریات در جامعه و عدم حمایت شهروندان از رسانه ها، نمی توان انتظار داشت رسانه های محلی به صورت صد در صد مستقل بوده و هیچگونه وابستگی به اشخاص و شهرداری ها نداشته باشند.

لذا شهروندان زمانی می توانند رسانه های کاملا آزاد و بی طرف را از اصحاب رسانه و روزنامه نگاران مطالبه داشته باشند، که گام اول را خود بر داشته و از طریق تهیه و مطالعه نشریات محلی به توسعه و استقلال این آن ها کمک نمایند.

زمانی که شهروندان آگاه تر باشند و بخشی از منابع مورد نیاز نشریات محلی را خودشان تامین کنند، از قدرت چانه زنی بالاتری در مطالبه گری از اصحاب رسانه برخوردار خواهند شد و می توانند یک چرخه مثبت و موثر “شهروند آگاه – رسانه مطلوب” را ایجاد نمایند.

مجموعه شهریارنگار که با هدف آگاه سازی شهروندان و به منظور صیانت از حقوق ایشان، در راستای انجام رسالت های رسانه های آزاد، فعالیت خود را آغاز کرد، از آسیب های اشاره شده مصون نمانده و نتوانسته رسالت های خود را آن طور که باید و شاید به انجام برساند. امیدواریم با حمایت شهروندان و همت اعضای انجمن شهریارنگار، با فائق آمدن بر مشکلات و موانع، همچنین پرهیز از آسیب های مذکور، بتوانیم رسالت خود، که همانا آگاه سازی جامعه، انتشار صحیح و بدون سانسور اخبار و نهایتا ایفای نقش خود به عنوان یکی از مهم ترین ارکان دموکراسی است را به انجام برساند.

 

Visits: 5