آبگرفتگی معابر شهریار در پی بارندگیهای دو روز گذشته

پریسا ترازی – شهریار نگار-باران رحمت الهی همواره موجب مسرت است و ونزول نعمت آن هم در این فصل از سال و روزهای گرم قطعا رحمت و برکت میباشد.   ۳۲ میلیمتر بارش طی دو شب در تیرماه و این وقت از تابستان شاید در شهریار بی نظیر بوده است.بارش هائی که کاهش محسوس دما […]

پریسا ترازی – شهریار نگار-باران رحمت الهی همواره موجب مسرت است و ونزول نعمت آن هم در این فصل از سال و روزهای گرم قطعا رحمت و برکت میباشد.

 

۳۲ میلیمتر بارش طی دو شب در تیرماه و این وقت از تابستان شاید در شهریار بی نظیر بوده است.بارش هائی که کاهش محسوس دما را نیز به همراه داشته و موجب خنک شدن و لطافت هوا نیز گردیده دست.

اما در حاشیه این بارندگی آبگرفتگی معابر شهریار شهر موضوعیست که کمی از حلاوت این بارشها کاسته است.
چگونه است تنها پس ازچند سال از آغاز بهره برداری از زیر گذر سپاه آنهم با هزینه های میلیاردی پس از بارش های چند میلیمتری میبایست شاهد آبگرفتگی معابر شهریار و بروز مشکلاتی در تردد شهروندان باشیم.مگر در هنگام طراحی و ساخت این سازه ها پیش بینی لازم برای دفع آبهای سطحی و آب حاصل از بارش برف و باران در نظر گرفته نشده است؟

مگر میشود طراحانی که چنین سازه های عظیمی را طراحی کرده اند فکری به حال دفع آبهای سطحی نکرده باشند؟…

وضعیت زیر گذر قائم (عج) نیز بهتر از زیر گذر سپاه نبوده و شهرونددان با مشکلات فراوانی در تردد در این مکان نیز روبرو بوده اند.

بیش از ۱۵ سال است که در خشکسالی به سر میبریم . سطح آب های زیرزمینی به طرز وحشتناکی کاهش یافته است به طوری که به صورت میانگین تا١٠٠ متر از سطح این آب ها کاسته شده است.

در فصول گرم و خشک سال تا۴٨درصد آب شرب شهروندان نیز از منابع آبهای زیرزمینی تامین میشود که با تداوم روند خشکسالی این میزان افزایش هم خواهد داشت.
بی تردید ساماندهی و جمع آوری آبهای سطحی علاوه بر آنه از منظر مدیریت بهینه شهری و ایجاد شرایط مناسب برای شهروندان امری مهم و ضروری است در ساماندهیو تغذیه سفره های زیر زمین آب نیز موثر بوده و نقش به سزائی خواهد داشت.

امید داریم مدیران شهری با احساس مسئولیت بیشتر در قبال نسلهای اینده و فرزندان این شهر گامهایی موثر در زمینه ساماندهی و هدایت آبهای سطحی برداشته و در آینده شاهد بروز چنین آبگرفتگیهائی در سطح شهر نباشیم.

 

 

 

Visits: 57