ریزش مو چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

درمان های ریزش مو ریزش مو و شایع ترین علل آن ریزش مو به معنی کم شدن و از بین رفتن موی بدن است و علاوه بر سر در هر قسمتی از بدن نیز ممکن است دیده شود. ریزش مو می تواند در نتیجه ی وراثت، برخی بیماری ها، مصرف داروها و تغییرات هورمونی رخ […]

درمان های ریزش مو

ریزش مو

ریزش مو و شایع ترین علل آن

ریزش مو به معنی کم شدن و از بین رفتن موی بدن است و علاوه بر سر در هر قسمتی از بدن نیز ممکن است دیده شود. ریزش مو می تواند در نتیجه ی وراثت، برخی بیماری ها، مصرف داروها و تغییرات هورمونی رخ دهد.

به صورت کلی ریزش مو در مردان شایع تر است. طاسی به دنبال ریزش شدید موی سر ایجاد می شود. ریزش موی ارثی که غالبا با افزایش سن ایجاد می شود شایع ترین علت طاسی است.

طاسی معمولا به تدریج ایجاد می شود، که ممکن است منتشر بوده و تمام سر را درگیر کند یا تکه ای بوده و تنها در قسمتی از سر دیده شود. ریزش مو می تواند موقتی یا به صورت دائم باشد.
برخی از افراد ترجیح می دهند کم مویی خود را پنهان نکنند و درمانی نیز انجام ندهند. اما برخی ممکن است کم مویی خود را با آرایش، موی مصنوعی یا کلاه بپوشانند.

گروهی از افراد هم ممکن است از داروها و عمل های جراحی برای درمان های ریزش موی خود استفاده کنند.با این وجود قبل از هر گونه اقدامی برای درمان، با پزشک خود در مورد علت ریزش مو و بهترین روش درمان صحبت کنید.

علایم ریزش مو

ریزش مو بسته به علت آن به شکل های مختلفی ظاهر می شود. ریزش مو می تواند به صورت ناگهانی و یا به تدریج بر روی سر و یا کل بدن رخ دهد. برخی از انواع ریزش مو موقتی و برخی دیگر دائمی هستند.

ریزش مو می تواند به هر یک از شکل های زیر ظاهر شود:

کاهش تدریجی موی جلو سر:

کاهش تدریجی موی جلوی سر شایع ترین نوع ریزش مو است، که در مردان و زنان با افزایش سن دیده می شود.

در مردان ریزش مو از ناحیه ی جلوی سر شروع شده و خطوطی شبیه حرف M در جلوی سر ایجاد می شود. در حالی که در زنان خطوط مو در ناحیه ی جلوی سر حفظ شده اما حجم کل مو کم می شود.

ریزش موی منطقه ای:

این نوع ریزش مو معمولا به صورت تکه تکه و منطقه ی کوچکی از سر را در بر می گیرد. این الگوی ریزش مو غالبا در سر دیده می شود اما می تواند ریش و ابروها را نیز درگیر کند. در برخی افراد قبل از ریزش مو ممکن است درد و خارش در پوست ایجاد شود.

ریزش موی ناگهانی:

برخی بیماری ها و استرس های شدید می تواند موجب ریزش ناگهانی مو شود. در این حالت به دنبال شانه کردن، شستن مو یا کشیدن ملایم مو مقدار زیادی مو ریخته می شود.

این نوع ریزش مو در تمام سر و نه در یک قسمت خاص دیده می شود.

ریزش موی کل بدن:

در اثر برخی بیماری ها و اقدامات مانند شیمی درمانی برای سرطان ممکن است موی تمام قسمت های بدن بریزد. ریزش مو دراین موارد موقتی و برگشت پذیر است.

ریزش موی تکه ای که در کل سر پخش می شود: این الگوی ریزش علامتی از عفونت قارچی است و ممکن است همراه با شکنندگی موها، قرمزی، تورم و حتی ترشح همراه باشد.

دلایل ریزش مو چیست؟

به طور طبیعی هر فرد در حدود ۱۰۰ تار مو در روز از دست می دهد. با این وجود این میزان موجب کاهش قابل توجه موی سر نشده زیرا با رشد موهای جدید جایگزین می شود.

کچلی زمانی اتفاق می افتد که سرعت ریزش مو بیشتر از سرعت رویش مجدد مو باشد و یا فولیکول های مو از بین رفته و بافت اسکار جایگزین آن شود.

ریزش مو می تواند به سبب هر کدام از دلایل زیر ایجاد شود:

  • سابقه ی خانوادگی: شایع ترین علت ریزش موی سر در آقایان و خانم هاست، که با افزایش سن دیده می شود.
  • تغییرات هورمونی و بیماری ها: تغییرات هورمون های بدن در بارداری، زایمان و یائسگی می تواند از علل ریزش مو باشد.
  • همچنین برخی بیماری ها مانند مشکلات تیروئیدی، کم خونی، لوپوس، عفونت های قارچی و … نیز می تواند موجب ریزش مو شود.
  • تریکوتیلومانیا: نیزیک بیماری روانی است که فرد مدام موهای خود را می کند و موجب ریزش موهایش می شود.
  • مصرف دارو ها و مکمل ها: داروهایی که برای درمان سرطان، بیماری های قلبی، روماتیسم مفصلی و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است موجب ریزش موشوند.
  • آسیب مستقیم به موها: مدل دادن و فرم دادن به مو در مدت های طولانی می تواند موجب ریزش مو شود. برای مثال کشیدن زیاد مو، بافت های محکم مو، استفاده از فرکننده ها، لخت کردن مو، مواد شیمیایی، گرمای زیاد و … همگی موجب ریزش مو می شوند.
  • درمان مو با روغن های گرم به صورت دائم نیز می تواند موجب التهاب فولیکول های مو و ریزش مو شود.
  • اشعه درمانی در سر
  • شیمی درمانی
  • موقعیت های پراسترس: معمولا ریزش ناگهانی مو در موقعیت های پر استرس موقتی است.
  • افزایش سن
  • کاهش وزن شدید
  • بیماری های خاص مثل دیابت و لوپوس

تشخیص ریزش مو

برخی بیماری ها، سابقه ی خانوادگی ریزش مو و تغذیه نامناسب از عللی هستند که می توانند موجب ریزش مو شوند و پزشک با شرح حال ومعاینه می تواند تا حدودی علت را تشخیص دهد. چنانچه علت ریزش مو بعد از معاینه مشخص نگردد انجام آزمایش های زیر ضروری است:

آزمایش خون: می تواند به تشخیص بیماری هایی که موجب ریزش مو می شوند(مانند تیروئید، دیابت و لوپوس) کمک کند.

تست کشیدن مو(pull test): در این روش دسته ای از مو را به آرامی می کشیم تا مشخص شود چه میزانی از موها ریزش دارند. در واقع با این تست می توان استحکام مو را ارزیابی کرد و فهمید که ریزش مو در چه مرحله ای است.

نمونه برداری از پوست سر(بیوپسی): پزشک از پوست سریا چند تار موی کنده شده نمونه گرفته تا ریشه های مو را بررسی کند. در این روش می توان فهمید که آیا عفونت باعث ریزش مو شده است.

دستگاه سنجش مو: در این روش اختلالات مربوط به ساقه ی مو را تشخیص داد.

درمان ریزش مو

برخی از انواع ریزش مو قابل درمان است. همچنین می توان سرعت ریزش مو را کم کرد. برخی از انواع ریزش مو مانند ریزش موی تکه ای رویش مجدد مو بدون درمان و در طی یک سال باز می گردد. برای درمان ریزش مو و جلوگیری از ریزش مو از دو روش مصرف دارو و جراحی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : برای هر بیماری به چه پزشکی مراجعه کنیم

داروها

توجه: تشخیص و درمان تنها از عهده پزشک بر می آید و مطالب ذکر شده در اینجا صرفا جهت افزایش آگاهی شما است.

اگر علت ریزش موی شما بیماری های زمینه ای است باید آن را درمان کنید. به عنوان مثال برای ازبین التهاب یا سرکوب سیستم ایمنی پزشکان پردنیزون تجویز می کنند.

همچنین اگر مصرف برخی داروها موجب ریزش موی شما شده باشد قطع مصرف دارو تا حدود سه ماه می تواند منجر به کاهش ریزش مو شود.

داروهایی که برای ریزش موی به کار می رود شامل موارد زیر است:

مینوکسیدیل(Rogaine): داروی تایید شده ای که بدون نسخه نیز در دسترس است. برای ریزش مو در مردان و زنان استفاده می شود.

این دارو به صورت مایع یا کف مانند می باشد که باید هر روز به کف سر مالیده شود. مصرف مینوکسیدیل در ابتدا ممکن است موجب ریزش موی سر شود. حداقل ۶ ماه مصرف مینوکسیدیل نیاز است تا جلوی ریزش مو را بگیرد و موجب رشد موهای جدید شود.

عوارضی که به دنبال مصرف مینوکسیدیل دیده شده شامل: التهاب پوست سر، رشد موهای زائد در صورت و بدن و افزایش ضربان قلب است.

فیناستراید(Propecia): این دارو را تنها با نسخه پزشک می توان تهیه کرد. فیناستراید برای ریزش مو در مردان استفاده می شود که باید آن را روزانه و به صورت قرص مصرف کنید. مصرف فیناستراید در برخی مردان موجب کاهش ریزش مو و دربرخی باعث رویش مجدد مو می شود. عوارض جانبی مصرف فیناستراید شامل کاهش میل جنسی، اختلال در عملکرد جنسی و افزایش خطر سرطان پروستات است.

همچنین مصرف این دارو خطر قابل توجه ای برای زنان در سنین باروری دارد. چنانچه باردار هستید، حتی از لمس آن با دست نیز خودداری کنید چون این دارو جذب شده و مشکلات جدی را برای جنین به همراه دارد.

سایر داروها: برای درمان های ریزش مو در مردان مصرف داروی خوراکی دوتاستراید(Avodart) نیز می تواند موثر باشد. دارو های ضد بارداری خوراکی و اسپرینولاکتون هم برای درمان ریزش مو در زنان موثر است.

بیشتر بخوانید : ادرس و شماره تماس پزشکان عمومی شهریار

جراحی

پیوند مو: شایع ترین نوع ریزش موی دائمی، غالبا جلوی سر را درگیر می کند. پیوند مو و جراحی های ترمیمی می تواند بیشتر موهای شما را بازگرداند. در پیوند مو، متخصص پوست یا جراح زیبایی قسمتی از پوست پشت یا کناره های سر را که حاوی یک یا چند تار مو است برداشته و سپس فولیکول آن را با فولیکول ناحیه مورد نظر پیوند میزند

برخی پزشکان توصیه میکنند بعد از پیوند استفاده ازمینوکسیدیل، برای کم کردن ریزش مو می تواند کمک کننده باشد. در ریزش موی ارثی ممکن است به چند جلسه پیوند مو نیاز باشد. باید توجه داشت که روش های جراحی درمان طاسی، هزینه بر بوده و دردناک است. همچنین ممکن است خونریزی و زخم ایجاد شود.

لیزر درمانی: روشی موثر برای درمان های ریزش موی ارثی در زنان و مردان است و باعث افزایش تراکم مو می شود.

چه زمانی برای درمان ریزش مو به پزشک مراجعه کنیم؟

چنانچه به طور ناگهانی دچار ریزش مو شده اید یا در موقع شانه کردن و شستن موها ریزش موی شما بیش از حد معمول است باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. همچنین ریزش موی ناگهانی ممکن است علامتی از یک بیماری بوده و نیاز به درمان داشته باشد.

Visits: 11