آلودگی هوا – آلودگی هوای شهریار جدی است

از جمله مهمترین آلاینده های هوا ذرات معلق ایجاد شده در فرایند استخراج معادن است. با توجه به مجاورت معادن شن و ماسه موجود در شهرستان قدس و جهت غرب به شرق باد های منطقه ذرات معلق حاصل از فعالیت این معادن وارد ریه های شهروندان شهرستان شهریار میشود. به طور کلی طبق استاندارد های […]

از جمله مهمترین آلاینده های هوا ذرات معلق ایجاد شده در فرایند استخراج معادن است. با توجه به مجاورت معادن شن و ماسه موجود در شهرستان قدس و جهت غرب به شرق باد های منطقه ذرات معلق حاصل از فعالیت این معادن وارد ریه های شهروندان شهرستان شهریار میشود.

به طور کلی طبق استاندارد های جهانی ۶ شاخص اصلی برای سنجش میران آلودگی هوا وجود دارد

که در ایستگاه های سنجش مورد ارزیابی قرار میگیرند

عبارتدند از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ذرات معلق تا ۱۰ میکرون، اوزون، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و منو اکسید کربن.

متاسفانه سنسور های ارزیابی آلودگی شاخص های ذرات ۱۰ میکرون، منو اکسید کربن، اوزون و دی اکسید گوگرد ایستگاه شهریار غیر فعال بوده

و تنها دو سنسور ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و دی اکسید نیترژن در ایستگاه شهریار فعال هستند

و آلودگی هوای شهریار را کمتتر از میزان واقعی ثبت و اعلام میکنند.

این بدان معنی است که شاخص اعلامی تنها در خصوص این دو پارامتر است

و مثلا ممکن است وضعیت آلودگی هوای شهریار از نظر ذرات ۱۰ میکرون (که به دلیل فعالیت معادن منشا اصلی الودگی هوای شهریار نیز همین ذرات هستند

و قطعا میزان آلودگی هوای شهریار بسیار بیش از اعداد و ارقام منتشره می باشد.)

در وضعیت بسیار نا سالم باشد اما به دلیل فعال نبودن سنسور سنجش در نتایج نمایش داده نشود.

پسندیده است متولیان امر ضمن تجهیز ایستگاه شهریار به سایر سنسور ها و اعلام نتایج گامی موثر و مهم در راستای شفاف سازی و اطلاع رسانی به شهروندان بردارند.

همانگونه که در تصویر مشاهده میکنید تنها دو شاخص نمایش داده شده و سایر شاخص ها بدون داده هستند.

در تصویر دوم میزان آلودگی هوا در ایستگاه امام خمینی تهران نشان داده شده است

که در این ایستگاه ۴ سنسور فعال وجود دارد.


این مطالب را از دست ندهید:

اتو زنی فرهنگی!!! شیوه جدید فروش کتاب در شهریار

زلزله در شهریار – شهریار روی خط گسل

نحوه جذب پرسنل بومی در بیمارستان امام خمینی شهریار


آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا   Air Pollution   به وجود ترکیبات شیمیائی، ترکیبات سمی یا ذرات معلق فیزیکی در هوا گفته می شود

که موجب بروز خطراتی برای سلامتی انسانها، بروز مشکلات تنفسی میشوند.

در واقع در سطح کلان آلودگی به معنای وجود ترکیباتی نا متعارف در ترکیب هواست

که به طور طبیعی وجود ندارند و موجب کاهش کیفیت هوا و بروز تغییرات آب و هوائی و اقلیمی و تغییر در سبک و کیفیت حیات میشوند

( مانند پدیده گرم شدن زمین و یا کاهش لایه اوزون و گرم شدن زمین )

عوامل ایجاد آلودگی هوا چه هستند؟

عوامل آلودگی هوا به طور کلی به دو دسته طبیعی و انسان ساز تقسیم میشوند.

دود و خاکستر ناشی از فعالیت آتش فشان ها، آتش سوزی های طبیعی و ذرات ناشی از طوفان ها در دسته عوامل طبیعی قرار دارند.

دود ناشی از فعالیت های صنعتی و حمل و نقل، فعالیت معادن ( عمده آلودگی هوای شهریار مربوط به استخراج شن و ماسه از معادن مجاور این شهرستان است که موجب تهدید سلامت عمومی و آسیب های جدی به سیستم تنفسی شهروندان این شهرستان شده است) ، آلاینده های صنعتی ناشی از فعالیت کارخانه ها و… در دسته الودگی های انسان ساز قرار میگیرند.

اغلب اوقات، فعالیت‌هایی مانند استخراج مواد معدنی از معادن خصوصا معادن سطحی مانند شن و ماسه، ساخت و سازها و فعالیت های عمرانی و خصوصا جاده ای،حمل و نقل و فعالیت‌های صنعتی، مخصوصا ذوب فلزات، منجر به آلودگی هوا می‌شود.

 هرچند، فعالیت های طبیعی مانند فوران آتشفشان‌ها و آتش‌سوزی در جنگل‌ها نیز ممکن است هوا را آلوده کند؛

اما وقوع چنین پدیده‌هایی نادر است

و معمولا بر خلاف فعالیت‌های انسانی، منجر به آلودگی هوایی همه‌گیر و آلودگی هوایی جهانی نمی‌شوند

و اثرات محلی دارند.

در اغلب موارد، آلاینده‌های هوا را نمی‌توان با چشم دید و یا بوی آن را احساس کرد.

اگرچه، این به معنی عدم وجود آلاینده‌ها در هوا و مضر نبودن هوای بی‌رنگ و بی‌بو برای سلامتی انسان نیست.

علاوه بر آن، تعدادی از گازها که به پدیده‌ای به نام اثر گلخانه‌ای (Greenhouse Effect) مربوط می‌شوند

در گرمایش جهانی نقش دارند.

متداول‌ترین مثال از گازهای گلخانه‌ای، کربن دی‌اکسید (Carbon Dioxide) است که از بسیاری از فرایندهای صنعتی ساطع می‌شود.

متداول‌ترین آلاینده‌های هوا

اکسید گوگرد (Sulfur Oxide | SOx)

اکسیدهای گوگرد در اطراف ما وجود دارند. برخی از اکسیدهای گوگرد به صورت طبیعی ایجاد می‌شوند (برای مثال در فوران آتشفشان‌ها) و نسبتا بی‌ضرر هستند. اگرچه برخی از آن‌ها محصول جانبی فرایندهای صنعتی هستند و به شدت سمی محسوب می‌شوند.

خصوصیات شیمیایی

اکسید گوگرد می‌تواند یکی از چندین ترکیب گوگرد و اکسیژن باشد. متداول‌ترین اشکال آن، گوگرد دی‌اکسید (Sulfur Dioxide | SO۲) و گوگرد تری‌اکسید (Sulfur Trioxide | SO۳) هستند. گوگرد دی‌اکسید یک گاز بسیار سمی است که می‌تواند به صورت طبیعی یا در نتیجه فعالیت‌های انسانی ایجاد شود. این ماده بدون رنگ است و بوی کبریتی را می‌دهد که به تازگی سوخته است. گوگرد تری‌اکسید نیز به شدت سمی، بسیار واکنش‌پذیر و بسیار خورنده است.

کربن مونوکسید (Carbon Monoxide | CO)

کربن مونوکسید یک آلاینده شناخته شده است که تقریبا در همه شهرهای امروزی و در سراسر دنیا وجود دارد. این ماده در طول فرایند سوزاندن سوخت‌ها (بنزین، نفت، دیزل، چوب، زغال چوب و دیگر موارد) ایجاد می‌شود. این یعنی کربن مونوکسید در اگزوز خودروها، دود ناشی از کشیدن تنباکو و فضاهایی که سوخت در آن‌ها می‌سوزد، وجود دارد.

مشخصه‌های فیزیکی

مونوکسید کربن (یک مولکول کربن + یک مولکول اکسیژن) یک ماده سمی فاقد رنگ، بی‌بو و فاقد مزه با فرمول شیمیایی CO است.

کربن دی‌اکسید یا یا گازکربنیک (Carbon Dioxide | CO۲)

کربن دی‌اکسید یک ترکیب آلی موجود در جو، آب‌ها و خشکی‌های زمین است. این ماده گرما را جذب می‌کند و در گرمایش جهانی نقش‌آفرین است و نباید فراموش کرد که هر دو این موارد برای آینده بشر خطرناک هستند.

مشخصه‌های شیمیایی

کربن دی‌اکسید یک گاز بی‌رنگ و بی‌بو است که به طور طبیعی در فوران آتشفشان‌ها، قطع درختان، آب چشمه و دیگر موارد وجود دارد و بر اثر فعالیت‌های انسانی و به طور خاص، در سوزاندن سوخت‌ها و از طریق صنایع مختلفی که از کربن دی‌اکسید استفاده می‌کنند، تولید می‌شود. فرمول شیمیایی این ماده CO۲ است.

ترکیبات آلی فرار (Volatile Organic Compounds | VOCs)

ترکیبات آلی فرار حاوی کربن هستند و می‌توانند به سرعت به بخار یا گاز تبدیل شوند. این ترکیبات آلی فرار می‌توانند به وسیله تعدادی از محصولات یا اقلام آزاد شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به سوختن بنزین، زغال یا حلال‌ها، چسب‌ها، خشک‌شویی و دیگر موارد اشاره کرد. این ماده منجر به آلودگی هوا و مشکلات جدی سلامتی می‌شود.

ذرات معلق (Particulate Matter | PM)

مهمترین منابع آلودگی هوای شهریار

ذرات معلق یک نام عمومی و کلی برای ذراتی است که در هوای اطراف ما وجود دارند. برخی از ذرات معلق میکروسکوپی هستند و برخی دیگر به اندازه‌ای بزرگ هستند که می‌توان آن‌ها را با چشم غیر مسلح نیز دید. برخی از این ذرات بی‌خطر و برخی دیگر به شدت سمی هستند.

خصوصیات شیمیایی

ذرات معلق دارای ابعاد گوناگونی هستند. سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا از دو اندازه PM-10 ده میکرومتر یا کم‌تر و PM2.5 دو و نیم میکرومتر یا کمتراستفاده می‌کند. منبع اصلی ذرات معلق، سوزاندن سوخت‌ها، هر نوع سوختی از دیزل و بنزین گرفته تا چوب و برگ، محسوب می‌شود. محل‌های ساخت و ساز، جاده‌سازی، کارخانجات و معادن، از دیگر منابع تولید ذرات معلق محسوب می‌شوند.

سمی بودن

غلظت ذرات معلق می‌توان منجر به تجمع آن‌ها در ریه‌ها و دستگاه تنفسی شود و برای سلامتی انسان مضر باشد. هر چه مدت قرار گرفتن در معرض ذرات معلق، طولانی‌تر و یا غلظت این ذرات در هوا بیشتر باشد، تاثیرات خطرناک‌تری بر سلامتی دارد. برخی از این تاثیرات در ادامه بیان شده‌اند.

  • سرفه کردن
  • تنفس کوتاه (بریده بریده نفس کشیدن)
  • تحریک دستگاه تنفسی
  • کوفتگی بدن و صدای خس خس حین نفس کشیدن
  • اختلالات ریه
  • برونشیت مزمن
  • سرطان به ویژه سرطان ریه

مه دود فتوشیمیایی چیست؟

مه دود فتوشیمیایی هنگامی تولید می‌شود که نور فرابنفش خورشید در جو با اکسید نیتروژن واکنش نشان می‌دهد. مه دود فوتوشیمیایی به صورت ریزگرد قهوه‌ای رنگ دیده می‌شود و در طول صبح و بعد از ظهر، به ویژه در شهرهای بسیار گرم و آلوده، برجسته‌تر می‌شود. شهرهای گوناگونی در دنیا تاکنون مه‌دود فوتوشیمیایی را تجربه کرده‌اند.

شکل‌گیری

عامل اصلی مه دود فوتوشیمایی، خودروها هستند. همچنین، نیروگاه‌هایی با سوخت زغال سنگ و برخی از دیگر نیروگاه‌های برق نیز با تولید آلاینده‌هایی، به تسهیل فرایند شکل‌گیری مهم دود فوتوشیمیایی کمک می‌کنند. نظر به فراوان‌تر بودن وقوع این رویداد در دمای گرم، معمولا مه‌دود فوتوشیمیایی در تابستان‌ها متداول‌تر است.

این مه‌دود، صبح‌ها، هنگامی که جمعیت زیادی از افراد با خودروهای خود به محل کار می‌روند، شکل می‌گیرد. اکسید نیتروژن تولید شده در موتور خودروها وارد جو می‌شود و ممکن است با آب ترکیب شود تا اسید نیتریک تولید کند یا با نور خورشید برای تولید اتم‌های اکسیژن مفرد واکنش نشان دهد که این امر موجب ترکیب شدن آب اکسیژن مولکولی برای تولید اوزون می‌شود.تاثیرات

مه‌دود فوتوشیمیایی تاثیرات منفی زیادی را در پی دارد. هنگامی که مه‌دود با هیدروکربن‌ها ترکیب می‌شود، مواد شیمیایی موجود در آن، مولکول‌هایی را شکل می‌دهند که منجر به سوزش چشم می‌شوند. رادیکال‌های موجود در هوا با تخریب اوزون سطح زمین، در چرخه نیتروژن مداخله می‌کنند. از دیگر تاثیرات مه دود فوتوشیمیایی می‌توان به کاهش دید و بیماری‌های تنفسی اشاره کرد. اوزون سطح زمینی که تولید می‌شود نیز به نوبه خود تاثیراتی را بر سطح سلامتی انسان‌ها دارد.

Visits: 1206